Skotare

Maskinbyte!!!!

30 inlägg 11237 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Maskinbyte!!!!

Skog  
#33662 Han jag kör åt är på gång att byta skotare i 10 tons klassen.
De som de står i mellan är JD 810 ( :( ) Valmet 830( :( )Rottne F10( :? )
Ponsse Gazzele( :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: )
Har varit ut säljare av de 3 första i veckan väntar på Ponsse säljaren bara, måste ju vara rekord på en vecka :roll: Nån som har något tips vilken maskin som är bäst :?:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33670 Rottne har bästa förarkomforten,Ponssen kan du glömma om du ska ha en maskin i den klassen han är flera ton tyngre än dom andra, 8)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33684 Kranen skall ju vara för klen med dubbeluskjut på rottnen. Vilket ja antar att de vill ha eftersom de kör beståndsgående. Sen att leveranstiden är typ ett år gör väl inte saken bättre.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33686 Provkört 810 får ju cellskräck i den lilla hytten. Dålig sikt sidleds oxå i den och en kran inpå rutan bakåt.

Ponnse krav på dubbel utskjut. annars kan man inte plocka en pinna framför sig.

Valmet nackdel på grinden i timmerläge.

Rottne bra reservdels priser.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33688 Om det är så att man inte vill ta till vägarna skulle jag välja timberjack 810 annars skälvklart rottne f-10 :D

Användarvisningsbild
Skog  
#33689 Tror knappast att Ponssen är "flera" ton tyngre max 1-1.5ton mer, men de är den enda maskin i "juniorligan" som har kvaliter som en 12 tonnare med motor,kranstyrka,dragkraft,pump. De är ju de man vill åt max körkapacitet å ändå inte komma upp i en 12 tonnare.

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33690 Vadå för 12-tonnare?En gazelle med 700 däck i normalutförande väger ganska exakt 14000kg,wisenten tom utan kedjor o band med 700 däck är 16000kg vägt av finska entr. Broschyrerna säger nånting helt annat 8)

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33692 Känns som ponssen är den enda maskinen som tål fallande massa på en liten maskin, känns som om dem flesta "små" skotare inte är byggda för att tåla lassen.

Demo körde en F10 hos en kompis häromdagen, den hyttkomforten slår allt.
Man åker riktigt mjukt och kunde köra fort utan hårda stötar, frågan är bara hur länge det tar innan vagnen ligger på sidan? :lol:
Plus att dem kopierat ponssehytten (stor, ingen ratt, välvd bakruta) vilket jag tycker gör den väldigt fin. :D

Ecologs 554, kan det vara nått? Jag har aldrig testat nån....

Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33693 Vi fick vår Ponsse Gazelle 05, den första sålda i Sverige, har nu sålt den, saknar den inte, mycket småstrul inte alla JD-kvalité, pumphaveri flera gånger, bästa tillfället var när åkmotorn lade av på 1000-timmarsservicen i verkstaden, den gick inte att backa ut, utan gick bara framåt. :lol:

Sedan så håller ju inte knappar utan det får man ha en drös i lager om man vill kunna diffa eller liknande hela tiden.

Annars är det ju en start maskin, kranen är fin att köra, dock skulle jag hellre satsa på Wisent då det i princip är samma maskin, skillnaden är ju hjulen och boggilådorna.

Den är också klumpigare än Wisenten och framförallt 1110D ALS.
810:an är ju dock oslagbar vad gäller smidighet och fallande massa är inga problem, vi har kört med vår i 9500 timmar utan några som helst problem, både i slutavverkning och gallring.

Rottne har jag ingen erfarenhet av själv i den storleken, bara av SMV Rapid och det var skräp, bara krångel på krångel, dock verkar de mindre gått bättre, men det är mer att skriva på de blå, helt klart.

Valmet vet jag inte alls något om, har bara kört 828, 840 och 901, men detta i mycket ringa omfattning.

Användarvisningsbild
Skog  
#33707 Ja då skiljer de då en hel del mellan vågarna i Sverige å Finland :roll:
Den första Wisenten som gick till Sverige var jag å vägde i Surahammar direkt,
å den vägde då enligt den vågen tom utan band å kedjor, full tank 13700kg, så
antingen är de fel i Sverige eller Finland :wink:
men jag kan tänka att med band å kedjor den snuddar på 15500-16000kg.
Sen brukar ju broschyrerna alltid ha fantasi siffror "nedåt" på vikterna på alla maskinmärken

Satt de inte en Parkerpump i den Gazzeleń då?, För de vet jag de hade stora bekymmer med att de blev haverier, nu sitter det väll Rexroth i dem.
Är ju bekymmret med 9-10 tons överlag att axlar boggies mm tar stryk hårdare pga att de är vekare än på 12 tonnareskotare.

   TS
Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33711 Det är sant, de bytte senare till Rexroth, dock var inte det det största problemet utan det var "små" felen, inget allvarligt, men att har
kört 810C i 10.000 timmar utan något problem alls till att få småstrul med jämna mellanrum är inget man tycker är kul. Dock så höll den bra produktion, men jag skulle helt klart välja Wsenten förre, eller allra helst 1110D med ALS, eller varför inte de nya E-serie skotarna när de väl kommer, om man kan vänta...

Användarvisningsbild
Skog  
#33715 Lär "rätta" mig lite om vikten på Wisenten :oops:
Den maskinen jag vägde låg på 13700kg ,men de var 04:a å som många andra första modeller så blev även den uppförstärkt ganska omgående i ram å midja så en Wisent i dag väger säkert några 100kg till.

Nä de är inge fel på 810:an så tycker jag, men va f-n kan ju vara kul å ha mer mat än ett äpple med sig i hytten+ att kan ju vilja räta ut benen ibland sen tycker ju man att huvudet skakar ändå
utan kran på hyttdelen :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33725 Tycker du borde pröva eco log 554 som du fick tips om här ovanför.
Körde en sån i ett år, dock som cat 554. Och det var en jävla maskin på att gå mjukt.

Helt otroligt mjukt och väldigt smidig. Vi hade den som låne maskin, och körde mycket ris.
Det var den verkligen inte till för, men i gallrinagr var den suverän:)

Tål att titta på iaf:)

Mvh Christan

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33734 Bild på caten.

Användarvisningsbild
jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33735 Lägger in 2 bilder på 554b

Bild


Bild



Har provkört en 554 och tyckte de var en riktigt fin maskin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).