Motorsåg och handhållet

Motorsåg ryker kraftigt

11 inlägg 10372 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg ryker kraftigt

Gusten  
#325581 Har en Stihl av mindre modell som jag och farsan delar på. Vad jag vet har den inte använts sedan Januari men då körde jag rätt hårt med den några dagar. När jag igår startade den ryker den kraftigt och går inte alls bra. Så fort jag gasar på så dör den. Om jag gasar lite försiktigt så håller den sig vid liv men jag får knappt kedjan att röra sig. Hade den igång några minuter, men det blev ingen märkbar förbättring. Vad jag vet har den samma bränsle (Aspen) i tanken som den hade senast och då gick den bra, men det är ju några månader sedan. Det blev lite svart gegg vid utblåset när jag hade kört ett tag igår.

Har lite mer tid imorgon så då kan jag testa lite mer. Någon som har någon aning om vad som kan vara fel, och hur jag åtgärdar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Gissar att sågen får för fet bränsleblandning vid tomgång.

traktorz  
#325583 Sommartid behöver sågen snålställas något för att kompensera för den lägre densiteten hos luft vid varmare temperaturer.
Läs på i manualen hur du optimalt ställer in L-nålen.

Hur ser tändstiftet ut? Svart som gegget vid utblåset förmodligen?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg ryker kraftigt

JensSkoog  
#325584 Du har väl inte haft olja i bensintanken? Det har jag provat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg ryker kraftigt

Gusten  
#325589 Ja, det är ju ganska varmt nu så får kanske testa att justera om den.

Olja i fel tank har jag svårt att tänka mig och det fanns inget synligt tecken på det. Farsan säger ju att han inte använt den efter mig och då gick den ju bra. Kan det ändå vara idé att rengöra tanken, hur gör jag det enklast i så fall? Får väl göra en riktigt genomgång/rengöring av filter också antar jag. Tändstiftet har jag inte kollat men får ta det imorgon. Är det byte av tändstift som gäller eller funkar det att bara rengöra? Fler funderingar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg ryker kraftigt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325590 Kolla andningen in och ut. Sitter nog gnist galler i utblåset du får kolla med.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg ryker kraftigt

jannee  
#325593 Kolla stiftet, elektroden ska ha en grå nyans, är det svart eller blött bevis på för fet blandning. Luftfiltret - rengör detta med tvättmedel och VARMT vatten, själv tvättar jag många delar bl. a. filter i diskmaskinen.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg ryker kraftigt

Gusten  
#325701 Tack för alla tips! Justera L-skruven och då gick den mycket bra. Dock ryker den fortfarande, tror ni det försvinner när man kör den varm? Blåser halv storm här idag så blir nog inget runda till skogen idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg ryker kraftigt

traktorz  
#325712 Jag skulle nöja mig med att skrapa ur och blåsa rent tändstiftet, samt kolla dess avstånd.
Du kör ju redan på 2% Aspen.
Finns gnistgaller i utblåset, beroende på modell, ta bort det - permanent eller tillfälligt, beroende på arbetets art.
Du körde ju rätt hårt med den i vintras, likadan belastning torde vara bra igen, men knappast att du speciellt behöver sota topp, kolv och utblås redan. Går sågen bra igen och tändstiftet ser just ut, t.ex. som detta, så är väl allt OK?

P4119413.JPG

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg ryker kraftigt

johan eriksson  
#325721 Nu vet vi ju inte exakt vad det är för såg som det handlar om, men en del sågar kan ju få i sig kedjeolja av olika anledningar och då ryker dom ganska kraftigt av den orsaken.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg ryker kraftigt

traktorz  
#325723 Så här såg tändstiftet ut, med koksade pärlor från sågkedjeoljans inverkan.
Brorsan igen, som tidigare hade fyllt på kombidunken, först oljan, sen bensinen, med samma sillösa tratt. Klart att bränslet drog med sig olja, som skapade rök och utfällningar.
Vår lilla Stihl MS192C-E gillade inte det tilltaget, när jag tankade från samma kombidunk.
P3309287.JPG

Avatar Fallback

Re: Motorsåg ryker kraftigt

Gusten  
#337308 Sent svar på denna. Tack för alla tips!

Har inte använt sågen sedan jag skrev senast, och nu går den väldigt bra men den ryker lite mer än vanligt. Kanske försvinner det om man kör lite längre tid eller när jag tankar. Dock blir det också lite gegga vid utblåset.

Kan det på något sätt vara skadligt att köra med den så länge den går bra, även om det ryker lite mer än vanligt?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).