Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224554 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

machonisti  
#318579
Seb macahan skrev:OT, Behöver verkligen ni mer pengar i statskassan? Hörde förra året att Norge fonderar 500miljarder varje år efter avräkning för pensioner etc. I Sverige går vi back 40miljarder när vi räknar in pension. Konstigt att lite murkna växtdelar kan gör sån skillnad :wink:

Kanske vi borde magasinera vårt virke istället!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Erre  
#320263 Hur går det Seb??
Hur många kubik har du fått igenom din skördare nu sen du startade?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#320301 Jag är dagsläget uppe i ca 7-800fub. Det är ju inte så mycket men mina egna gallringar passar dagens massabehov :wink: (väldigt klent) och det andra jag kört är mest vindfällor och en liten klen slutavverkning på ca 2Ha. För stunden har jag kört mitt egna färdigt för säsongen. Jag har kanske 10-15fub vindfällen kvar o ta hand om. Sen ska jag göra en naturvårdshuggning i vår och en betesmarks gallring. Det blir roliga jobb. Inga direkta volymer runt 100-150fub på varje objekt. Jag skulle velat hugga en klen slutavverkning hemma på en halv Ha, men det hinner jag inte nu. Kanske tar den till hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Jim_the_one  
#320315 Lycka mäts väl i ton? :D \M/

Nästa år kanske det även blir en skördare till mig med. Årets kvot av lycka har gått åt till väghyvel å lastmaskin.

Väghyvel är väl bland det häftigaste/svåraste man kan köra är det många som säger.
Ang kvinnor som kör maskiner, mer sånt säger jag! Dom får gärna vara singlar också :wink: :mrgreen:

Gött å höra att det rullar på för dig seb :smile:

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

TimmberJack  
#328288 Jätte kul läsning.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Erre  
#334917 Hur går det Seb?? Målar du å putsar och vaxar på pärlan?? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#334938 Nej inte direkt. Det fanns planer på att måla kranen, men det är nedlagt. Dels för jobbet men också för helhetsintrycket. Nu ser den fräsch men använd ut. Nymålade/lackade maskiner blir alltid jag skeptisk mot. Den ska få ett nytt lager o packbox i ett av de bakre hjulen. Annars är det mest semester för skördaren. Jag startar den varannan vecka för o smörja runt motor o turbo, kör lite med kranen o aggregat för o köra runt det lite och för att det är kul o drömma sig bort mot hösten. Jag ska hugga en avverkning åt mig själv på en mosse blötmark i sensommar tidig höst. Det blir spännande, då åker band och kedjor på kan jag lova. Det är i det området Jag "badade" på sist. Gäller o risa vägarna ordentligt. Så jag sliter inte direkt på varken maskin eller lack just nu. Ibland går jag ut med en öl o tittar på den och ler......fränt :grin: :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

RCarlsson  
#337284 Hej, en fantastiskt givande tråd :-) Synd att jag inte hittat den förrän nu, kanske inte hade förändrat mitt beslut, men ändå.
Jag är nybliven ägare till en liten skördare (lillebror) av delvis samma grundanledning som du, sköta min egen skog - när det är lämpligt/tjänligt och effektivare än att lägga all ledig tid med motorsågen.

Jag köpte denna i april i år (sålde familjens båt för att göra det, till frugan enorma glädje *not*) med några "småfel" som att den inte orkade lyfta kranen och att aggregatet är slitet i överkant, men jag gillar ju att skruva lite... Och maskinen var i övrigt i riktigt fint skick för sin ålder samt uppdaterad några gånger genom åren. Det har blivit en del skruvning :shock: och kanske lite mer än tänkt, men jag har ju börjat känna maskinens uppbyggnad, å det är ju bättre att göra det i varmt väder och maskinhall i lugn och ro än i regn å snålblåst i skogen när man skall köra. (Bohuslän, sällan tjäle, snö och vindstilla)

Kranen har jag fått ordning på - var en tryckreduceringsventil (huvudventilen) och ett kretskort till IPS302 boxen. Hade dock fått veta av tidigare ägaren att det sannolikt var en tryckreduceringsventil i ventilpaketet (HV07) så det plockades såklart isär - helt och hållet varpå alla O-ringar behövde bytas och nya tryckventiler installeras. De var ju klart överkurs, men nu vet jag hur det funkar i alla fall.... Tänk om jag bara investerat i en tryckmanometer från början...*suck*

Har nu gjort helservice med byte av alla filter och oljor som finns på maskinen, så den är förhoppningsvis möjlig att köra med. Dock har jag bekymmer med mitt gamla TJ732B aggregat - det är av en tidig version så diametergivarna som sitter PÅ kolvarna till kvistknivarna. Ingen bra lösning och inga reservdelar att tillgå då det är gammalt.

Är inne på att byta till ett beg. aggregat typ Keto Forst, Nisula 325H eller Logmax 828 eller 928, men de tycks svåra att få tag på till anständig summa. Någon som vet något som ligger och samlar damm? Kan tänka mig något annat likvärdigt, men det bör inte väga mer än 415 kg inkl rotator - helst 250-380kg. Jag är såklart öppen för alla idéer och uppslag från er kunniga.

En annan grej som uppkommit är att flera av mina grannar som också har skog (läs eftersatt gallring) vill att jag skall gallra hos dem - men jag har ju heltidsjobb på annan håll och 70 ha eget att ta hand om.. Tycker ni att jag skall hyra ut maskinen om jag får allt att fungera? kanske betalar det ett aggregat som är lite över anständighetsnivå?

Ber om ursäkt för att jag ställer frågor i din tråd Seb, men du förstår säkert min villrådighet och behov av inputs från andra, både nybörjare som jag, och proffs.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#337291 Jag hade aldrig för mitt liv hyrt ut maskinen . Maskiner ska köras av folk som känner igen missljud etc och helst utav samma person som får laga när det går sönder.. Jag tror det blir dyrt för dig o hyra ut. Samt taskig grannsämja. Är det inte ett väl stort kliv o byta aggregat. Då kanske du även måste byta dator och styrboxar. Har du kollat med skrotar om givare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

RCarlsson  
#337305 Tack för ett bra råd ang. Uthyrning. Håller egentligen med dig och har själv tänk precis så, men grannarna har varit ihärdiga. Nu fick jag vatten på min kvarn och håller mig till mitt. Tack! Ang aggregatet så har jag letat som en blå, och det tycks i det närmast omöjligt att ens få tag i delar, skrotarna har inte haft sådant agg på många år. Finns inte ens knivar att få tag på. Finns dock givare till något nyare agg som kan snacka med min dator (dapt 513), men då måste jag smida egen lösning på aggregatet. Sannolikt med länkarmar typ som SP har.
Är inte helt främmande för den lösningen.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Ängagärdet  
#338602 Ska du byta upp dig?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#338606 Ni är snabba.....
Nej tyvärr. :sad: :sad: Och det är med stor sorg som detta beslut är taget. Men att vara arbetsgivare i byggbranschen kan vara hårt i bland och då får man hitta alternativa lösningar. Man skulle kunna hugga lite men då plockar jag bort bestånd som står på tillväxt. Skogsmaskiner ökar väl inte direkt i värde så då får det bli såna här tråkiga lösningar. Ambitionen är väl o ha den kvar men om inte mitt "problem" löser sig inom det närmsta då är det nån som får ta över min lilla maskin. Jobbigt? Ja mycket. Men när detta löst så blir det bättre :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Erre  
#338612 Ogilla knapp!!

Hoppas det löser sig med allt!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#338613 Allt löser sig Erre. Ett I-lands problem att "eventuellt" behöva göra sig av med en gallringsskördare när man "äger" 50Ha skog :lol:
Tack för lyckönskningen i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Ängagärdet  
#338633 Ok, ok.
Är själv egenföretagare och vet att det kan vara snabba kast ibland, men det brukar vända förr än man anar! Synd man valt annan inriktning på maskinsidan annars hade jag köpt den, kan ju säga att den har känd historik!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).