Motorsåg och handhållet

Byte av Stihl Ms 880 Svärdsbult

5 inlägg 4144 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byte av Stihl Ms 880 Svärdsbult

Freewood  
#337246 Hejsan.

Är rätt ny på detta med sågning , har en del logosol grejer, fick hem min nya såg idag en stihl ms 880 men jag en ms 661 också som jag har en massa kedjor och svärd till, nu till min besvikelse så har Ms 880 andra svärdsbultar som som är större, byte drev för övrigt på ms 880 så det skulle passa med 1,6 3/8 kedjorna, någon som kan svara på ifall man kan byta bultar? och hur vilket hål man lossar dom provade med en polygrip och tog i allt vad jag hade men dom rubba sig ej och när jag inte kan hitta någon info ang detta så vore jag tacksam för svar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byte av Stihl Ms 880 Svärdsbult

JensSkoog  
#337250 Om ingen andra vet, så kann jag höra med min ÅF som har sort bälte i Stihl :wink: .
660 och 880 manglar tyvärr i min såglåda :lol:

Användarvisningsbild

Re: Byte av Stihl Ms 880 Svärdsbult

Freewood  
#337254 Nja tänkte jag skulle kolla med Logosol imorgon ang detta , det är ju dom som sålt den, försäljaren försäkrade mig om att det skulle funka när jag fråga om det va något mer en drev som behövde bytas, så nämnde han inget. Men till min besvikelse funka det ju inte uppenbarligen inte tänkte även kolla med min lokala stihl återförsäljare men dom brukar inte ha så mycket koll på något. Men logosol kör ju Ms 880 i dom systemen jag använder men utan stihls svärd , jag har provad deras svärd och tycker kvalitén är usel, därför undrar jag ang bultarna vill ju gärna använda mina stihl svärd, tror det är 12 eller 14 mm på ms 880 och 10 mm på 661. Men kan skriva em rad här när jag vet mer så får du gärna höra med din återförsäljare ifall han har bättre koll. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av Stihl Ms 880 Svärdsbult

Ferguson system  
#337311 Stihl 880 har det store sverdfestet, 660/661 har medium stor innfesting ( samme som f.eks mod. 261). Mener å huske at sverd med medium feste skal kunne brukes på 880'n hvis hullene borres opp. Vær nøye med å sjekke at olje åpningene passer overens.

Användarvisningsbild

Re: Byte av Stihl Ms 880 Svärdsbult

JensSkoog  
#337405
Freewood skrev: någon som kan svara på ifall man kan byta bultar? och hur vilket hål man lossar dom provade med en polygrip och tog i allt vad jag hade men dom rubba sig ej och när jag inte kan hitta någon info ang detta så vore jag tacksam för svar.

Kom inte i håg å svara på hur du lossnar bultarna. :wink: Dom sittet hårdt, så bästa settet är å skruva på två muttrar och dra dom hårdt i varandra. Senn använder du en fastnykkel och skruar ur bulten.
Var en sväng hos min ÅF i dag, men han hade inte reservbultar till 880, bara till 660. Dom är 8 mm, och han mente att det var samma dimention in i sågen på 880 ochså, men var inte aldels seker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).