Skogsröjning

Lyrisk

14 inlägg 6457 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lyrisk

Skogen i boden  
#337117 Köpte en strandklinga igår . Enda jag ångrar är att det inte skedde tidigare , är ju sån enorm skillnad när det blir lite grövre . Blir dock långt mellan pauserna när bränslet aldrig vill ta slut



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lyrisk

isteskog  
#337121 Strandklingan är suverän! Ifjol använde jag en klinga på ca 25ha blandad röjning och hitills i år har jag röjt 25ha med en strandklinga som det är minst hälften kvar på! OBS..... jag gör höga stubbar :wink:

Avatar Fallback

Re: Lyrisk

Skogen i boden  
#337123 Jag är oxå för lat för att fila , ingen vits med låga stubbar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyrisk

JensSkoog  
#337128
Skogen i boden skrev:Köpte en strandklinga igår . Enda jag ångrar är att det inte skedde tidigare , är ju sån enorm skillnad när det blir lite grövre . Blir dock långt mellan pauserna när bränslet aldrig vill ta slut

Välkommen i "The StrandklingeFanClub" :lol:
Känner igen det med att sågen går lätt och ekonomiskt när klingan är så snabb och effektiv. Jag har ett antal andra klingor, men dom använder jag bara när jag vet att det finns gott om taggtråd och sten.

Användarvisningsbild

Re: Lyrisk

Erre  
#337129 Var är @jannee???
Han är för strandklingan vad JensSkoog är för stihl!! :grin: :wink:
Senast redigerad av Erre tis 21 jul 2015, 17:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lyrisk

tallen100  
#337131
Erre skrev:Var är jannee???
Han är för strandklingan vad JensSkoog är för stihl!! :grin: :wink:

Och Aquavit :smile:

Avatar Fallback

Re: Lyrisk

Hema  
#337133 Någon som har testat Strands slykniv?

Avatar Fallback

Re: Lyrisk

JPW  
#337144 Jo jag har kört en Strand Total gräs/slyklinga och den funkar också helt galet bra. Skär precis som i beskrivningen allt från gräs, småbuskar till sly med bravur. Perfekt för högt gräs med lite buskar i som skulle käkat upp trimmertråden till frukost.

Användarvisningsbild

Re: Lyrisk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337146 Vi har gått sida vid sida med strandklinga och maxiklinga och har inte sett någon skillnad i bränsleförbrukning, är nog över 100ha som vi gått så på, i all sorts röjning.
Däremot är strandklingan lättare att hålla vass och skär riktigt fint i slutröjning.
Det är ju färre tänder att fila också :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lyrisk

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337147 Bränsleförbrukningen märker jag inte heller av riktigt, är ju betydligt större skillnad mellan en ny husqvarna och en ny stihl maskin jämfört med en maxi och strandklinga.

Men klingan håller skärpan betydligt längre, (skönt nu när det är så mycket mygg att man inte behöver fila vid varje tankning, vilket man behöver med t ex en maxiklinga)
Dessutom går dem ju mjukare och man kan ana att det blir något mindre repkostnader med strandklingan jämfört med de vanliga klingorna.

Kommer ta lång tid innan man blir av med de äldre maxiklingorna då alla röjjare enbart vill använda strandklingorna nu.

Användarvisningsbild

Bränsleförbrukning?

traktorz  
#337160
SkogsGotte skrev:Bränsleförbrukningen märker jag inte heller av riktigt, är ju betydligt större skillnad mellan en ny husqvarna och en ny stihl maskin jämfört med en maxi och strandklinga.

Vad menas? Visst är det skillnad mellan traditionell och modern s.k. Strato-motorteknik (friskluftsmotorer). Eller är det också skillnad pga AutoTune/M-Tronic förgasarstyrning?

Avatar Fallback

Re: Lyrisk

surjämten  
#337181 Kan man säga att snålheten bedrar visheten om man nöter på med gamla klingor (som jag gör)? :geek:

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337182
traktorz skrev:
SkogsGotte skrev:Bränsleförbrukningen märker jag inte heller av riktigt, är ju betydligt större skillnad mellan en ny husqvarna och en ny stihl maskin jämfört med en maxi och strandklinga.

Vad menas? Visst är det skillnad mellan traditionell och modern s.k. Strato-motorteknik (friskluftsmotorer). Eller är det också skillnad pga AutoTune/M-Tronic förgasarstyrning?


Kan ju absolut inget om motor och dylikt, men de nya stihlsågarna fs460 och 490 drar betydligt mindre soppa jämfört med husqvarnas 545 och 555. skiljer upp till en liter per arbetsdag.

Användarvisningsbild

Re: Lyrisk

JensSkoog  
#337218
JPW skrev:Jo jag har kört en Strand Total gräs/slyklinga och den funkar också helt galet bra. Skär precis som i beskrivningen allt från gräs, småbuskar till sly med bravur. Perfekt för högt gräs med lite buskar i som skulle käkat upp trimmertråden till frukost.

Där fick du mig till å beställa ett par av dom i dag, JPW :wink: Ringde den norska ÅFen för Strand, och han ska skaffa mig från Sverige. Har körd mycket med Stihl sin slykniv, så det blir intressant å se hur Strands är!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).