ATV och UTV i skogen

Avesta eller nokka forest pro till atv?

12 inlägg 13773 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avesta eller nokka forest pro till atv?

hav  
#336982 Jag funderar på att köpa en vagn med hydralkran till min atv, så som jag ser de står de mellan Avesta och Nokia forest pro. En fundering där är. Forest pro har motorn på vagnen, men Avesta på atv, vilket är bäst? Har någon erfarenhet av det.....? Det känns som lättare med motorn på vagnen, men det är många märken som har motorn på arv!



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

Hema  
#337018 Du får oftast ett högre kultryck med att ha hydaulpaket på vagnen, samt att ATVn oftast mår bra av att ha lite vikt fram. Men du kan lika gärna ha en traktorvikt fram ist.

Tycker gott du kan kolla in Kranmans vagnar med. Annars hade jag nog sagt Avestavagnen, men om kan ha nytta av att kunna skjuta in boggien så mycket som du kan göra på Nokkavagnen, så ta den.

En sista sak, jag har inte sett en vagn med vagnsdrift som har hydraulpaketet där bak. Det behöver vara där fram för att du ska kunna styra driften. Men det kan såklart finnas undantag.

Användarvisningsbild

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

anersimyra  
#337023 Avgjort Avestan av flera anledningar.. :smile: en är att beställda reservdelar direkt från Avesta anländer dagen efter beställning.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

hav  
#337032 Visst krabban har jag också titta på. Men de har inte lika lät flyttar boggi, visst man lasta så man får bra kultryck man de kan i bland vara svårare än vadan tror... så har man lätt å flytta boggi så är de skönt eller bad säger ni....Jag ska prova Avestavagnen. En fråga till, det här med driften Avesta har två växlar låg och hög. De flesta märken har steglös drift... vilket är bäst.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

hav  
#337033 Haha..Kranman ska de stå de kan bli tokigt inbland

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

mrvimek  
#337042 Jag hade också fundera på att byta bort min vimek och fyrhjuling mot en ny fyrhjuling och Avesta vagn . Efter ha leta pris och hört mig för så blev de en alstor och den blev billigare att köpa än va en vagn o maskin kostade :)

Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

Hema  
#337051
mrvimek skrev:Jag hade också fundera på att byta bort min vimek och fyrhjuling mot en ny fyrhjuling och Avesta vagn . Efter ha leta pris och hört mig för så blev de en alstor och den blev billigare att köpa än va en vagn o maskin kostade :)

Kanske inte alla som kan göra ett lika bra köp som du, för du fann väl en bra begagnad Alstor? Samt att den är bra på just sin sak, fast då riktigt bbra. En ATV är ju mer mångsidig. Men ska man använda ekipaget till att hämta hem virke, ja då vinner din lösning. :)

Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

mrvimek  
#337068 Visst är de så men hade i kväll ett lite test i skogen och en kompis kom och han fick köra alstorn och sen pröva han köra där med tom fyrhjuling och kom inte ens halvväg och höll på tippa ;)

Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

hav  
#337148 Visst alstor är en bättre skotare än atv. Men det är en annan prisklass också....

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

Sune77  
#338421 Efter att ha jobbat i skogen ihop med en som hade en Nokka forest pro kan jag bara konstatera köp en Avesta.
Mitt ekipage som är en skogskärra med vajerkran körde nog ut 70-80% av allt för Nokkan stod nästan bara still.
Detta är vad jag kommer ihåg från 2012 när han köpte den , kan meddela att den förvarades inomhus

2 månader gammal : läckande ventilpaket
3 månader : torrsprickor i däcken
4 Månader : motorn la av glapp i tändkabel hela motor skulle bytas för tändkabel kunde inte köpas separat och den var inte med i garanti 3500 kr , hade dock en meec motor som jag köpt på outlet för 900 kr till en gammal stationär pump som passade klockrent med axel och skruvhål samt så såg dom väldigt lika ut för övrigt till och med samma effekt och delar passar mellen dem och tändkabel kunde köpas separat :???:
5 månader : torrsprickor i hydraul slangar och flera av dem sköt.

vad jag hört efteråt då vi inte längre jobbade i samma skog : ventiler som fastnade , sprickor i gripklon
Vad dock som gjorde mig mest arg var att brp sverige behandlade honom som pestsjuk ville inte ta i skiten som dom säljer.

Kunde inte infoga bilder men dom finns om någon vill ha

Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

hav  
#338452 Har köpt en Avesta 4.2[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta eller nokka forest pro till atv?

mrvimek  
#338515 Har också en fyrhjuling så man kan leka av sig :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).