Servicebyggnader

Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

11 inlägg 5117 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

TheJo  
#336732 Att snygga till på landsbygden tycker jag låter som ett mycket bra förslag :!:

Många gårdar (även där det bor folk) som ser ut som skrotar/soptippar. Och nej, jag ser inte problemet i att man har mycket prylar. Det är endast roligt. Men det finns ju olika sätt att förvara sakerna...

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

JörgenO  
#336733 Det räcker inte att vi har äganderättshatande Miljökommenister vid makten. Nu kommer tjänstemännen med lagförslag som skall göra deras jobb mycket enklare utan överklaganden från motsträviga ägare som säkert ofta är psykiskt sjuka ( idioten uttrycker sig faktiskt så i artikeln) 😡 😡 😡

Avatar Fallback

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

isteskog  
#336737 Och vem ska bedöma graden av förfall? Låter som att godtyckliga bedömningar är att vänta!

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336756 Onekligen! Och självklart lär väl markägare få betala för både handläggandet och rivningen, vare sig man har råd eller ej.
Säkert får rivningskostnaden många husägare att blunda för ladan eller ladugården som ser illa ut men vars insjunkna tak kanske ändå klarar en vinter till. Man har inte råd.

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

bgl  
#336803 Artikelförfattaren , men vi får hoppas inte utredaren, glömmer nog en sak: hus byggt före 1850 har generellt skydd som fornminne!

Avatar Fallback

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

Bosse1  
#336807 Måste ju finnas en mängd konstiga svampar och sällsynta larver i och på ett ödehus,detta blir konflikt på hög nivå kanske forskarpeng :lol:

Avatar Fallback

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

Hema  
#336812 Det finns väl lika många åsikter rätt/fel som det finns människor. Vet en ägare som vill att naturen sakta men säkert ska ta över byggnaderna. Samt såg för längesedan en filmatiseringen av Ryskaviken på östkusten som var fylld med husbåtar av olika slag (ja det såg väl inte snyggt ut men vadå?) Sedan kom det en herre med sin dalmatinhund och tyckte att denna plats störde hans hundrund. Sedan kom förslaget efter kontakt med kommunen att göra om hela viken. Att rensa bort allt och sedan bygga nya husbåtar med en prislapp på flera miljoner..

Avatar Fallback

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

jannee  
#336813 Landsbygden ser för djävlig ut på många ställen, i alla fall om man jämför mot hur det såg ut för 30 till 50 år sedan.
I många fall rör det sig tyvärr om ren snålhet och att ägaren inte bor på fastigheten (öde).
I bland hyr ägaren ut mangårdsbyggnaden men låter resten förfalla.
I mitt tycke vore det helt rätt att ålägga ägarna att antingen underhålla eller riva - stora viten borde utdömas mer eller mindre omgående.
Tyvärr blir det inte billigt att sanera (riva) byggnader med eternittak.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

Erre  
#336815 I min region finns det ett flertal gårdar som står och förfaller. Den generation som har fått ärva bor i storstäderna. Dom ringer sin inspektor ett par ggr per år för att gå igenom vad som ska göras. Dom hittar lika bra på sin fastighet som jag gör mitt i smeten i Stockholm.
Finns säkert många som sköter sin skog kanon bra på distans.
Men det finns väldigt många som nöjer sig med att sköta just skogen på distans, å hur blir det då med byggnaderna????
Senast redigerad av Erre fre 17 jul 2015, 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det bli lättare att få bort ödehusen

Ängagärdet  
#336819 Väl talat, som vanligt Erre!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).