Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köra Skogsmaskin, bli utbränd?

5 inlägg 6999 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra Skogsmaskin, bli utbränd?

Fredrik Reuter  
#336667 Ökar risken för utbrändhet om man kör skogsmaskin på heltid som yrke?
ATL rapporterar om att Norska tidningen Gardsdrift skriver om att NIBIO nu genomför en studie på 6 maskinförare för att utröna hur skogsmaskinsyrket påverkar hälsan.

Enligt forskarna så föreligger en risk att ex bli utbränd eftersom det är mentalt påfrestande att köra skogsmaskin och riskerna har tidigare varit undervärderade.

Studien som ska göras både på sommar och vinter (för att se om den mörka delen av året påverkar yrket negativt) ska ligga till grund för att ta fram metoder för att förebygga arbetsskador framgent.

Ackordet för en skördarförare ligger idag på 120 träd per timme enligt tidningen, eller 2 träd per minut.

Miljön för skogsmaskinsförare har vi diskuterat flera gånger tidigare, jag länkar här till några.

Förarmiljö skördare (video)

Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köra Skogsmaskin, bli utbränd?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336739 Kan väl bara svara för mig själv, dock kör jag ju "bara" skotare. Men jag har lite prestationsångest och jag sätter mig i skotaren på morgonen sen sitter jag där tills jag går hem, blir någon snabb paus för att slänga i sig en macka.

Hur som så när man kommer hem så är man ju oftast slut i skallen.

Avatar Fallback

Re: Köra Skogsmaskin, bli utbränd?

tallen100  
#336777 Klart att det litar på som det ser ut idag, producera till max hela tiden det blir aldrig tillräckligt.
Mörker stora delar av året, ofta lång resväg... o.s.v...
Maskinerna har ju blivit moderna och fina men tror förarna mådde bättre överlag på brunettens tid, när det inte var lika bråttom som idag.

Avatar Fallback

Re: Köra Skogsmaskin, bli utbränd?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336793 SDet beror nog lite hur man är som person, om man är en stresstålig tävlingsmänniska och tar det hårda ackordet som en utmaning. Det gäller att jobba smart inte bara hårt.
Men jag tror nog många upplever det lite betungande att alltid ha det i bakhuvudet

Avatar Fallback

Re: Köra Skogsmaskin, bli utbränd?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336810 jag körde skördare i 18 år,och för några år sedan sadlade ja om och nu kör jag grävmaskin ångrar inte en dag att jag bytte. mer varierande jobb man träffar mer med människor och inte samma press på en ,
det negativa är att inställnings möjligheterna på stolen,armstöden och spakarna i en grävmaskin motsvarar väl en skogsmaskin från tidigt 70 tal

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).