Skogsmiljö och Trädlära

Är vi på väg mot en ny miniistid?

20 inlägg 7231 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är vi på väg mot en ny miniistid?

svampbob  
#336602 Vi kan väl vara överens om att vi förr eller senare får en miniistid ifall vi har en globaluppvärmning eller en naturlig variation i medeltemperaturer just nu är mera öppet för allmänt tyckande.

Avatar Fallback

Re: Är vi på väg mot en ny miniistid?

jannee  
#336604 Är väl ute och cyklar "som vanligt" - MEN stämmer det att polarisen (Nordpolen) är på väg att smälta kommer otvivelaktigt jorden i obalans och kommer att resa på sig vilket gör - inte vet jag, men stora förändringar kommer det att bli.
Dessutom läste jag någonstans att isen vid sydpolen har tilltaget, hur sant det sedan är står jag frågande för.
Jorden har tippar över förr, så inget är omöjligt, jorden har också varit mycket varmare, även också mycket syrerikare. Själv tror jag jordklotet själv löser de problem vi ställer till med - på ett eller annat sätt.
Vissa forskare varnar för att havsnivån kommer att stiga si och så många meter, medan andra har totalt motsatt uppfattning, tror inte att vi än märkt någon skillnad. Växer isen vid sydpolen i samma takt som glaciärerna ÖVER land i norr minskar går det jämt ut.

Användarvisningsbild

Re: Är vi på väg mot en ny miniistid?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336605
jannee skrev:Jorden har tippar över förr, så inget är omöjligt

Det är inte jordrotationsaxeln som har tippat över förr, det är de magnetiska nord- och sydpolerna som bytt plats, https://sv.wikipedia.org/wiki/Polomkastning
Jordaxelns lutning stabiliseras av månen, om inte den funnits så kunde kanske rotationsaxeln lutat ungefär 90 grader som Uranus eller ungefär 180 grader som Venus, som alltså roterar åt motsatt håll mot Jorden och de övriga planeterna

Användarvisningsbild

Re: Är vi på väg mot en ny miniistid?

BjörkenPer  
#336607
jannee skrev:Jorden har tippar över förr,.

Spännande nästan jämt :grin:

Avatar Fallback

Re: Är vi på väg mot en ny miniistid?

Brickan  
#336623
Göt skrev:Fast läser man tidningarna var det nog inte så många dagar sedan de pratade om global uppvärmning :roll:
Det finns ingen motsägelse. Den globala uppvärmningen handlar om jordens minskade värmeförluster via den växthuseffekt som koldioxid i atmosfären skapar. Ett långsiktigt och varaktigt problem. Det den artikeln handlade om var en tillfällig variation i solens värmetillförsel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).