Bioenergi

Hur Skördarförare fixar årsveden?

11 inlägg 8003 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur Skördarförare fixar årsveden?

Fredrik Reuter  
#336055 Är det såhär skördarförare generellt fixar hem årsveden tro?
Kör ut med släp till avlägget och fyll den med kapad ved från skördaraggregatet!





   TS
Avatar Fallback

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

åberg  
#336061 Hur skulle det vara med en stenharpa för att slippa få med allt spån?

Användarvisningsbild

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

rokon  
#336067 Jag kan inte förstå varför han kapar av fällskäret på veden utanför släpet? Varför slänga bort en stor procent av all ved? Just sortimentet ved är ju till för att använda det som ej går till övrigt gagnvirke.
Folk gör tydligen en massa konstiga saker helt i onödan.
För övrigt så är jag inne på att i framtiden även använda en Hypro 300 för att göra meterved, det bör väl gå det med.

Användarvisningsbild

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

Göt  
#336087 Rationell vedhantering \:D/

Avatar Fallback

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

jannee  
#336090 I mitt tycke ett ganska dumt sätt att fixa ved.
Hög timkostnad - maskinen är inte gratis
Slöseri med varan
Klyvning återstår.
Rent ut sagt -ett DUMT påfund - ungdomar som leker (kanske med pappas maskin?)
Men ok - är man uppvuxen med en mobil i näven så kan jag förstå. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

özach  
#336095 ja å sen allt kladdigt sågspån runt kubbarna . ej så mysigt :sad:

Användarvisningsbild

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336097
jannee skrev:Klyvning återstår.


Det har valsat runt någon film med en Timberjack skördare som även har klyvtillsatsen. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336102 Man kan fundera över om vems vedhög det är, vem som betalat för maskinen och vem som tar pengarna och hur mycket skatt det betalas. :)

Användarvisningsbild

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

Vedproducent  
#336108 Jösses så dumt och så sakta det går. Måste bli oerhört dyrt i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

Fredrik Reuter  
#336111 Hej,
Ja, denna äldre video har ju tagit det ett steg längre och monterat klyv på aggregatet: Skördare som vedmaskin

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur Skördarförare fixar årsveden?

Hema  
#336122
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, denna äldre video har ju tagit det ett steg längre och monterat klyv på aggregatet: Skördare som vedmaskin

Betydligt mycket bättre, då han frigör sig från det momentet och kan hålla på med annat en liten stund, runt vedhanteringen.

Har man timmar över på en skördare så är det väl bättre att den gör någon nytta, sedan är den såklart inte den mest ekomaste lösningen, men borde det inte kunna gå att gå plus om än lite med en sådan lösning? Men då menar jag en automatiserad lösning, inte att sitta i sin maskin och köra varje rörselse. Sedan så slipper man all tung hantering, vilket nog många skulle kunna uppskatta.

Det finns inga som helst tvivel om att det går att använda sig av mer energisnåla lösningar, men 100% fel i alla lägen, ne det tror jag inte. Kräver att man som huvudsyssla håller på med avverkning eller liknande och sedan använder maskinen under övrig tid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).