Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Logbullet

122 inlägg 63491 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Logbullet

longben  
Användarvisningsbild

Re: Logbullet

JensSkoog  
#335869
longben skrev:Hittade en ny finsktillverkad miniskotare: http://www.logbullet.com

Tråkigt att man inte förstår finska :???: Men, den verkar intressant!

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Hema  
#335891 Ja den kan nog bli en utmanare till Alstor. Sista videon visade buken i slutet och då såg man hur utsatt gripen satt för ev. stenar eller stubbar. Ha aldrig gripen om centrumbalken. :)

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Fredrik Reuter  
#335895 Hej,
Innan våra Finska vänner på skogsforum kan hjälpa oss så finns ju Google Translate.
Inte helt hundra, kanske 60, men man får ju lite mer information i alla fall.

https://translate.google.se/translate?s ... edit-text=

Är inte priset på runt 250.000 sek bland de billigare?

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Hema  
#335898 Ja var är @Blivande Snickare när man behöver honom? :)

Avatar Fallback

Re: Logbullet

longben  
#335944 Den är väl i samma storleksklass med alstor mm. 1.5m bred, 5m lång och vikten 1300 kg.
Lastar sin egna vikt ungefär. Steglös hydrostatisk drift på framboggien och nåt slag av hydrauldrift på två hjul i bakboggien. Körs med joystick som roterar med stolen.
Är personligen skeptisk till dessa "billiga" lösningar på drivningen, både framkomligheten och körhastigheten blir i mitt tycke lidande. Jag förstår att priset begränsar val av komponenter men om maskinen skall köras hundratals timmar under säsongen så tröttnar man ganska fort på en långsam lastare eller dålig framkomlighet.
Fast den är förmånlig så är den ändå dyr att hålla bara för att få hem ved för tex husbehov.
Positivt att de inte satsat (liksom Usewood ) på designhytt med värme och aircondis, dessa kan väl tas fram i ett senare skede som tilläggsutrustning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Fredrik Reuter  
#335945 Hej,
Passar på att lägga in de videos som finns på den än så länge.






Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Logbullet  
#336028
Fredrik Reuter skrev:Innan våra Finska vänner på skogsforum kan hjälpa oss så finns ju Google Translate.

Hello and thanks for the messages. I'm the manufacturer of the Logbullet. I have being following for some time Skogforum - I can read in some degree Swedish but writing would be harder. I assume that English will be easier communication in the forum than Finnish.

The website is at the moment just in Finnish due I'm not yet exporting machines outside Finland. My plan is to first break first machine in my forest before selling machines to external customers. It's better for me to break machines in my forest than in customers forests. I hope that I can start to export machines after one or two years. Before I will sell first units to Sweden I will translate website and user manual to Swedish.

Logbullet is not the fastest machine in the market. Logbullet is build for the forest where normal driving speed is 1 to 2 km per hour. Logbullet is fast for the loading - it's as easy to drive backward as forward. It's really nice to go backward to the forest - take some load - lift support legs a bit - take next load. Then turn seat and drive away from forest. In forwarding you spend more time in forest loading than driving the road => getting loading speed in forest fast => You will bring more wood from the forest.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

JensSkoog  
#336035 I wish you luck in your enterprise :wink: Hope you succeed in making an inroad in a difficult market, and I hope to see you in Norway as well. That machine would be perfect for many of our smallforestholders! :grin:

Avatar Fallback

Re: Logbullet

åberg  
#336058 Welcome to Skogsforum!

What is the width of the machine when the legs are fully raised?

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Blivande snickare  
#336276
Hema skrev:Ja var är @Blivande Snickare när man behöver honom? :)

Här är han! :grin:
Har haft lite fullt upp sista tiden så har blivit tvungen att (dvs inte frivilligt) ligga lågt på forumet.
Här kommer en snabb kvälls översättning :)
Logbullet är en i finland tillverkad småskalig utkörare. Maskinen är riktad till aktiva skogsägare, stadsparker och som universalverktyg för skogsföretagaren.

Logbullet kan hämta ut vindfällen och virke från förstagallringar till väg. Logbullet kan t.ex. köra ut plantor till planteringsytorytor och gödsel till gödslingsobjekt eller röjsågen till plantskogsröjningarna.

Logbullet är lättanvänd och enkom tänkt för att användas i skogen så därför finns ingen fin elektronik eller andra komponenter som lätt falererar i skogen.

Logbullet är en 1,5 meter bred och 5 meter lång terränggående maskin. Logbullet är tillräkligt lätt för att dras efter en paketbil på trailer från objekt till objekt. För att förflytta Logbullet krävs därför ingen dyr lavett eller lastbilstransport.

logbullets pris med skatt år 2015 är 25900 euro. (utan skatt 20887 euro).

Man får kontakt med tillverkaren för frågor eller köp via email på adressen info@logbullet.com eller via telefon till Pekka Syvänen +358 40 526 3806.

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Blivande snickare  
#336315 Lite fortsatt översättning, verkade uppskattas! :grin:
Detta står under "Tarina" alltså "berättelse" ungefär:
Logbullet föddes när vi behövde få ett skogsanpassat fordon till vår skogsgård.

Jag skrev i november 2011 den skogsrelaterade bloggen puuntuottaja.com ett inlägg om "lätta transportverktyg". Vi behöver till vår skogsgård någon skogsanpassad transportmöjlighet. En miniskotare hade varit ett intressant allternativ men vi hade inte råd att införskaffa en sådan. Ideén till Logbullet föddes ur detta stycke:
jag har svårt att se i vilken situation maskinens inköp skulle vara på riktigt lönsamt. I priset på 25000 euro ingår skatten och det blir fortfarande en tillräcklig vinst kvar för tillverkaren, men för någon kund kan det löna sig att köpa maskinen. Småskaliga maskiner är ett intressant allternativ men med dagens priser är de svåra att motivera.

När jag skrev inlägget var jag ännu på mitt lönejobb utan större tankar om att bli egenföretagare. Från att inlägget skrevs till att maskinen presenterades år 2015 gick det fyra år.

Jag började planera maskinen med ett öppet sinne och bara ett kriterium. Tillverka en terränggående maskin anpassad för att transportera virke ur skogen. Maskinen skulle ha kunnat bli helt annnorlunda än den sista slutligen blev. Efter att ha gått igenom olika tekniska möjligheter så är jag nöjd med slutresultatet.

Maskinen hade i planeringstadiet ännu inget namn. I mitt tycke ger man barnet dess namn först efter födseln när man vet dess natur. Logbullets namn kom vi fram till med min fru när vi var ute på en promenad. Under promenadens gång bollande vi olika namn till maskinen och jag förklarade att det måste vara ledigt ihop med ".com" på nätet för att kunna göra en hemsida. Vi hade telefonen öppen under promenaden och kollade lediga namn.

Namnet Logbullet föddes genom ett skämt. Min fru föreslog namnet ”logmullet” (=tukkitakatukka = någon sorts frisyr :D ). Namnet var inte rakt av passande men efter lite diktande kom vi fram till Logbullet (=tukkiluoti =stockkula/ stockskott ) och namnet var fött. som tur var var internet adressen Logbullet.com ännu ledig och en googling gav inte tusen resultat på produkter med samma namn.
Jag förklarade därför maskinens namn som funnet.

Logbullets berättelse kommer att fortsätta i framtiden i aktiva skogsägares skogar. Förhoppningsvis kommer maskinen att bringa nytta och nöje till också andra än oss.


Lite plockade stycken från andra underrubriker på sidan:

"Logbullets markfrigång är 40 cm. Detta är inte bara under en smal remsa mitt under maskinen utan det högsta objekt, sten eller stubbe som man utan problem kan köra över med hela maskinen"

"Logbullets sits svänger 180 grader, föraren kan därför sitta i en bekvämställning medan hen lastar, man kan från samma ställning också rulla fram maskinen från hög till hög. En lätt lastning snabbar också på virkes transporten. Enligt Jyväskyläs yrkeshögskola samt arbetseffektivitetsföreningens (Työtehoseura) lätta skogsmaskiners -projekt används 70 procent av arbetstiden vid virkestransport till lastning och lossning."

"Maskinen har en bränslesnål dieselmotor (Kubota). Enligt Trafis sidor får man dock köra lätta terräng gående arbetsmaskiner på den lägre beskattade brännoljan."

"Logbullets drift förverkligades genom ett slutet hydraulkiskt system.
Oljan snurrar mellan pumpen och motorn utan att hamna i oljetanken. Det här sättet är mer ekonomiskt än en öppen krets och avger mindre värme."

"Logbullet tillverkas av företagaren Pekka Syväsen som har grundat Porttivuori Oy. Företagets huvudprodukter är Logbullet- miniskotarna."

"På skogssidan har skoglig ekonomiutbildning och till det tillhörande naturvårdskort. Jag har aktivt skött om skogen på vår egen skogsgård.
Jag kommer i framtiden att göra skogsvårdsarbeten i större utsträckning med Logbullet till min hjälp.
Köp du också en egen maskin."

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Hema  
#336318 Intressant, men då måste det väl sitta någon aktiv oljekylare, för annars får jag inte ihop det.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Logbullet  
#336329
JensSkoog skrev:I wish you luck in your enterprise :wink: Hope you succeed in making an inroad in a difficult market, and I hope to see you in Norway as well. That machine would be perfect for many of our smallforestholders!

Thank you. I hope that many small forest holders will puchase Logbullet also in Norway. Norway / Sweden and other markets will come later after I'm sure that Logbullet is good solid product. It would be quite expensive for me to fix those around the world. I'm not delivering those even in Finland before I have tested machine enough in forest.

åberg skrev:Welcome to Skogsforum! What is the width of the machine when the legs are fully raised?

Thanks. Support legs come up to sideline of the machine => will not affect to machine width.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Logbullet  
#336330
Hema skrev:Intressant, men då måste det väl sitta någon aktiv oljekylare, för annars får jag inte ihop det.

Even system is called "closed circuit" - there is in real life "purge valve" in the system. System lets some portion of the oil to tank. I have oil cooler in that tank line.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).