Traktorer och processorer

Va tycker ni om drivna skogskäror?

23 inlägg 10818 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Va tycker ni om drivna skogskäror?

massey ferguson  
#24727 Har själv en driven kära å e mycket nöjd med den.men va tycker ni??



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24744 Efter att haft min Moheda sen 91-92 ungefär, skulle inte jag byta mej till en vagn utan drift.
Min har Robsomdrift men är de nån här som har erfarenhet av en vagn med navmotorer som Hypro eller Movi har??

Avatar Fallback
Super hemlig  
#29698
gnisten83 skrev:Efter att haft min Moheda sen 91-92 ungefär, skulle inte jag byta mej till en vagn utan drift.
Min har Robsomdrift men är de nån här som har erfarenhet av en vagn med navmotorer som Hypro eller Movi har??


Har varit i kontakt med Ljungby vagnen en hel del. Dom har en benägenhet att spricka i huset och låsringen till lagringen som sitter inne i dom lossar eller spricker ( och det leder till samma sak ). Dom funkar dessutom på det viset att om man ska köra fortare än 15km/h skall man trycka ur driften, skulle man glömma detta har flera timmars reperation framför sig.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29747 Trycka av driften var? På navet?

Avatar Fallback
Månstorpan  
#29904 ha en driven vagn nu som vi haft några år, är som dag å natt å köra me drift på vagnen! ha man normal terräng å därutöver så kan ja bara rekommendera att se hellre te att ni ha drift på vagnen än en 4WD traktorn....

kört me odriven vagn innan dess i tio år så kan verkligen jämföra skillnaden... skulle säga att de inte ens går att jämföra....

vet inget om hur navdriften är för är en moheda vi har...

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33483 Jag är åxå intresserad av drivna huggarvagnar.
Vilka är aktuella att kolla på?
Vilka ska man undvika?
Finns det nån bra tillsats som man kan montera universalt?
i

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33484 Hur stark är hydrauldriften egentligen?

Det är väl inte så att man orkar slira loss med fullt lass på?

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33515 Du ska nog kolla på mowi, patu, moheda och sådana kända märken.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33548 Vilken är den billigaste drivna vagnen?
Kommer man under 100K?

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33575 Ferguson: Jag såg en gammal film som SLU i Garpenberg gjort där man studerade olika ekipage framkomlighet och prestanda. Vill minnas att det var 4wd traktor med odriven och odriven kärra jfr med mindre skotare. Vagnen med rulldrift orkade inte sprätta loss på grusväg ens olastad...

Dragkraften anges ofta i N dvs hur mkt driften "knuffar på" i bästa fall. Oftast ett teoretiskt värde och för rulldrifter går det ått rätt mkt effekt att knåda gummi.

Superhemlig: Låter som om du stalar om den äldre versionen av Auburnväxlar? Den senaste versionen (sedan 2 år) är förstärkt och har motor som klarar sig om man glömmer trycka i den mekaniska frihjulningen.

MVH
MN

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33598 Sprätta loss på grusväg tom?
Min gamla moheda har då inge problem att spätta loss när den är tom trots rulldrift :lol:

Avatar Fallback

Re: Va tycker ni om drivna skogskäror?

valtra6350  
#69930 det går inte att jämföra att köra med och utan drift, när man väl har vant sig med drift blir det svårt att köra utan sen.
Hemma kör vi med en MOHEDA 135

Avatar Fallback

Re: Va tycker ni om drivna skogskäror?

GREMO 1050  
#70006 moheda å weimer kärror är nog bland dom bättre både kvalitet å kraft på drivningen. har erfarenhet från båda men mest från mohedan. weimer har mekanisk drift på sina så den är stark den är lite tyngre oxå..

Användarvisningsbild

Re: Va tycker ni om drivna skogskäror?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70011 Har tittat lite på driven kärra ibland, men hittar bara stora kärror 10 ton å uppåt.
Finns det ingen bra 8 tonnare med drift??

Avatar Fallback

Re: Va tycker ni om drivna skogskäror?

stefan andersson  
#70112 Titta på Keslas drivna huggarvagnar! Har själv en 9tonnare som jag är helnöjd med, skulle absolut inte vilja vara utan drift på en huggarvagn, klart värt pengarna det kostar med drift...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).