Öppna kategorin

Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

62 inlägg 22000 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Camwood  
#335865 Helt vansinnigt!!! :surp: Helt baktänkt!! Bygg ut städerna och komunikationerna mellan dom i stället !! för det är där som framtiden skapas.
Tycka vad man vill om det men utvecklingen går i en rasande takt just dit. ( till städerna allså!)
Förr så betalade staten för nybyggare i lappmarken i hopp att det skulle generara mera skattekronor (efter deras skatterfria år) men det här förslaget är ju tvärt om!!! vad blir nästa glesbygdslön !! 50 000 kr i månaden för att uppehålla en normal livskvalitet på glesbygden?

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

jannee  
#335868 Helt underbart för alla arbetsskygga, flytta till rätt ort och få ut betydligt mer än en fattigpensionär - utan att göra ett dyft, kommer att bli väldans populärt.
Gröna vågenmänniskor + halvkriminella = ett nytt paradis. :grin:
Nu kommer den s.k arbetslösheten att minska drastiskt för att kanske helt försvinna :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335877 Kanske rent samhällsekonomiskt bättre att ge vissa människor detta bidrag än att tvinga in dem på arbetsförmedlingen som bara kostar än presterar...

Vill man ha "full" sysselsättning är det bara att sänka arbetstiden från 8 till 6 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Camwood  
#335884
Hema skrev:Kanske rent samhällsekonomiskt bättre att ge vissa människor detta bidrag än att tvinga in dem på arbetsförmedlingen som bara kostar än presterar...

Vill man ha "full" sysselsättning är det bara att sänka arbetstiden från 8 till 6 timmar.

Vill man ha full sysselsättning så måste man öka arbetstiden till 10 timmar minst :ugeek: :gri
"""underförstått att ju fler som jobbar mer timmar destso rikare bli vi till sammans.
Och ju rikare vi blir desto mer blir satta i jobb.
Det är den normala utvecklingskurvan för ett samhälle i ekonomisk utveckling.

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335888
Camwood skrev:
Hema skrev:Kanske rent samhällsekonomiskt bättre att ge vissa människor detta bidrag än att tvinga in dem på arbetsförmedlingen som bara kostar än presterar...

Vill man ha "full" sysselsättning är det bara att sänka arbetstiden från 8 till 6 timmar.

Vill man ha full sysselsättning så måste man öka arbetstiden till 10 timmar minst :ugeek: :gri
"""underförstått att ju fler som jobbar mer timmar destso rikare bli vi till sammans.
Och ju rikare vi blir desto mer blir satta i jobb.
Det är den normala utvecklingskurvan för ett samhälle i ekonomisk utveckling.

Ptja, Europa har väl aldrig haft så hög levnadsstanard som nu och ändå är arbetslösheten nära rekordhög. En annan sak man göra är att gå tillbaka till hur det var förr, med färre maskiner och datorerna lyste med sin frånvaro. Då kommer det krävas betydligt fler manstimmar för att uppnå samma nivå som vi har nu.
Senast redigerad av Hema tis 07 jul 2015, 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Camwood  
#335892 Hema jag vet inte vad du vet om den SYDEROPERISKA krisen men människor utan jobb som i Italien och framförallt Spanien men absolut GREKLAND dom skulle nog inte hålla med dej om att deras levnadstandard har ökat.
Och varför tar du upp det mer FLER ARBETANDE TIMMAR när du vet precis som jag att utvecklingen går åt andra hållet = mindre timmer per producerad livskvalitet.(vad det nu är )Allså vi jobbar mindre timmar för våran välfärd.

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Camwood  
#335893 Hema !!! Ingenting i historien tyder på att när man jobbar mer timmar utan en produktivitetsökning så har det gynnat den ekonomiska utvecklingen :grin:

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335896
Camwood skrev:Hema jag vet inte vad du vet om den SYDEROPERISKA krisen men människor utan jobb som i Italien och framförallt Spanien men absolut GREKLAND dom skulle nog inte hålla med dej om att deras levnadstandard har ökat.
Och varför tar du upp det mer FLER ARBETANDE TIMMAR när du vet precis som jag att utvecklingen går åt andra hållet = mindre timmer per producerad livskvalitet.(vad det nu är )Allså vi jobbar mindre timmar för våran välfärd.

Det jag försöker säga är att vi har aldrig haft så mycket effektivisering, rotobisering, automatisering i arbetslivet idag, så det är väl troligt att detta kommer fortsätta. Precis som du skrev, färre timmar krävs för att uppnå dagens nivå. Men om vi har arbetslöshet, så borde vi väl dela på timmarna, så att fler får jobb och färre går arbetslösa och "kostar" pengar. Samt minskad arbetslöshet leder ofta till inflation, vilket kunde vara nyttigt just nu.

Vi gick på 70-talet ned till 8h-dag, nu kanske det är dags att ta nästa steg? För inte är väl meningen med livet att vi ska jobba om vi har möjligt att öka får fritid? Fast det är klart vissa är dumma liksom jag, att jobba frivilligt på sin fritid ;)

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

skogsintresse  
#335899 Tänk ifall det är för att hålla service på landsbygden så att stadsborna har någonstans att åka till. Ploga vägar, hålla landskapet öppet, plocka svamp, jaga, åka skidor, hälsa på kossorna osv. Eller?:wink: Alla kan ju inte bo i staden. Blir ju dyrt att bygga nya bostäder till alla och hålla med skolor.

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335901 Kanske något att locka strejkande flyktingar med? Valårstråden där vi går helt bananas ! ? :-P

När det gäller att skapa fler jobb, kan vi börja med att göra det billigare och enklare att anställa. T.ex. skippa arbetsgivaravgifterna., som ju utgör en betydande del av lönekostnaderna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Camwood  
#335906
skogsintresse skrev:Tänk ifall det är för att hålla service på landsbygden så att stadsborna har någonstans att åka till. Ploga vägar, hålla landskapet öppet, plocka svamp, jaga, åka skidor, hälsa på kossorna osv. Eller?:wink: Alla kan ju inte bo i staden. Blir ju dyrt att bygga nya bostäder till alla och hålla med skolor.

Jo visst är det viktigt det du beskriver men det har väldigt liten del av den ekonomiska utvecklingen att göra då all FRAMTIDS ekonomi kommer från städerna. dom tjänster som glesbygdsbor kan erbjuda precis som du beskrev är tyvärr bara marginella i ekonomin.
Jag vill förtydliga att JAG INTE tycker inte om den här utvecklingen men den går inte att göra något åt trots allt vad vissa falska politiker försöker förspegla.

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335910
Camwood skrev:
skogsintresse skrev:Tänk ifall det är för att hålla service på landsbygden så att stadsborna har någonstans att åka till. Ploga vägar, hålla landskapet öppet, plocka svamp, jaga, åka skidor, hälsa på kossorna osv. Eller?:wink: Alla kan ju inte bo i staden. Blir ju dyrt att bygga nya bostäder till alla och hålla med skolor.

Jo visst är det viktigt det du beskriver men det har väldigt liten del av den ekonomiska utvecklingen att göra då all FRAMTIDS ekonomi kommer från städerna. dom tjänster som glesbygdsbor kan erbjuda precis som du beskrev är tyvärr bara marginella i ekonomin.
Jag vill förtydliga att JAG INTE tycker inte om den här utvecklingen men den går inte att göra något åt trots allt vad vissa falska politiker försöker förspegla.


Utvecklingen går att vända om tillräckligt många vill. Men det kräver hårt arbete och ett j-vla anamma.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335912 Vad sägs om att öka beskattningen på ekonomisk spekulation till förmån att sänka skatten på arbete? Då blir det mer lönsamt att investera pengar i något "riktigt" och fler jobb borde genereras.

Sedan har jag ett svagt minne av att en del av arbetsgivaravgiften består av pengar som skall gå dels till satsningar och stöd för företag/branscher, samt förbätttringar för arbetarna, såsom arbetsmiljö och arbetsförkortning.

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Camwood  
#335914 Du vet vad jag tycker i frågan men tyvärr så kommer det inte bli som du vill (eller jag och många vi andra som bryr om oss om våran hembygd) svaret ´finns i din kommentar nämligen att det blir bara mindre o mindre i antal som bryr sej om glesbygden och det hänger i hop med avflyttningen från den samma :cry: :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).