Skogsröjning

Betala för felaktig utförd röjning?

18 inlägg 12307 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betala för felaktig utförd röjning?

Pensionär  
#335735 Igår var jag och hälsa på en sommarsvensk ( vi kallar dom som flytta till Sverige på -60 talet för de ).
Han bad mig komma och ge synpunkter på en röjning han beställde föra året. Hans kunskaper om skog är väl som de flesta andra som inte jobbar med skog, lite begränsade. Men helt borta är han nu inte heller.

Det han undra över var om röjningen var korrekt utförd.
Mitt direkta svar på hans fråga var att jag skulle nog inte röjt på de sättet som det hade gjorts i hans skog.

20 årig tall plantering med en höjd på ca 8-9 meter. Där mellan hade det vart ganska tätt med björk.
Röjningen var utförd så att de bara tagit bort klent och lämnat massor av björk. Björk på 5-7 cm i brösthöjd och samma längd eller längre än tallarna.
Planterades en gång med ca 2*2 meter. Så inom de här 4 m2 kunde det stå allt från en till 4 björkar kvar.
Skulle jag röjt det hade det tagits rent på björk, förutom i luckor då.
Tallen behöver nog snart tio år ännu på sig före gallring är aktuellt. Den björk som är kvar nu kommer att va väldigt grov inom 10 år och piskat sönder många tallar.

Att försöka åtgärda röjningen nu är mer eller mindre omöjligt, för just nu går det knappt att ta sig fram i det som röjdes ner.

Han undra också om det gick att få något tillbaka på de han betalat för den här röjningen.
Vilket jag sa att det blir nog svårt såhär ett år efteråt, men han kunde ju påpeka till dom som utfört röjningen att han inte var nöjd med resultatet.

Hade han bara vetat om resultatet före han betala fakturan kanske det vart enklare att komma överens om nåt.
Har någon annan här på forumet råkat ut för nåt liknande och hur har ni då löst det?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

ÅsaNisse  
#335736 Det är ju med detta som många arbeten som andra gör. Man har olika uppfattningar om vad som är rätt eller fel och hur jobbet bäst ska göras.
Talesättet att "själv är bäste dräng" gäller ofta.

Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Pensionär  
#335740 Jo visst är det så. Men här är det ingen fråga om att det är ett dåligt utfört arbete. Om jag förstod mig på att ta bilder och lägga in dom här skulle det väl underlätta för att skapa bilden av det utförda jobbet.

Undrar lite vad det är för röjare han haft i sin skog? Det är klart att det kan skilja lite på stamval och täthet bland oss som röjer, men man försöker ju följa en sorts norm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335741 Normen har väl ändrats en del på senaste åren, man sparar mer löv än tidigare? Om det är 8-9 meter högt, så verkar det inte lämpligt att ta allt för hårt heller?

Användarvisningsbild

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Fredrik Reuter  
#335743 Hej,
Jag håller med Mangan, trenden är att det ska sparas mer löv än tidigare.
Men utan döma ut jobbet helt så tycker jag ändå att man kan ifrågasätta ett sådant resultat i en plantering. Normen idag är väl fortfarande att röja fram planteringen i förband, planteringen är ju liksom ogjord annars.

Sedan tycker jag faktiskt att devisen om att lämna blötområden orörda för naturvård eller gynna löv på dessa ställen är riktigt bra. Det är ju så bolagen jobbar idag, känns lite win-win, men jag kan ha fel.

Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Pensionär  
#335747 Jovisst sparas det mera löv nuförtiden men det försöker man ju spara i luckor eller dylikt. Har man en tall på 8 m och två meter bort står nästa tall. Då har nog inte en björk på 9 meter mycket där att göra mellan dom.
Fredrik uttryckte det bra, röja fram planteringen i förband.
Tror att han råkat få någon riktig nybörjare till röjare i sin skog som inte vågar ta ner tillräckligt. För vad som kommer att hända nu är att största delen av tillväxten kommer ju att gå till den björk som är kvar. Vilket inte riktigt var meningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

jannee  
#335749 Bäst är väl att vänta ett par år och då gå dit och röja bort ALLT överflödigt löv, efter vad jag förstått MÅSTE tall stå ganska öppet (fritt) för att växa bra eller?
Självklart betala för utfört arbete - eftersom mindre tagits bort bör det gått relativt fort = kostnaden kan då inte vara så skyhög, den var väl också timbaserad, eller?

Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

surjämten  
#335750 Håller med om det mesta som sagts.
Har själv gjort misstaget att lämna björk där jag tyckte att utrymme fanns. 15 år senare vill man ha bort björken som tagit överhanden :surp:
Har man möjlighet att ta det som ved kanske det ordnar sig, annars får man nog putsa bort de björkar som ställer till skada.
Men som föreslogs ovan kan man väl låta röjningen sätta sig några år först.

Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Pensionär  
#335752 Jag antar att det har vart timbaserad i och med att det är vanligt här. Nu tänker inte markägaren börja bråka är väl nog det som retar mest att det inte är riktigt korrekt utfört från första början. Hade det gjorts rätt så skulle ingen mer röjning behövts före gallring.
Det som röjningen blivit billigare är nog marginellt.
De flesta tror att det är antalet stammar som är den största tidsåtgången i röjning. Visst det spelar klart en viktig roll men det som påverkar mest är längden på det som ska röjas ner. Sen kommer terrängen. Om det är ca 2000 mer stammar som tas ner på samma gång tar inte så mycket mer tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335786 Det jag har märkt under mina 10 år som röjare är att det som påverkar produktionen (min röjning alltså) mest är diametern på röjstammarna. Har räknat helt fel på trakter som inte varit stamtäta men ganska grova....

Ang problemet i första inlägget så vet man ju inte vad han gett för direktiv till röjarna, nästan alla privata skogsägare som jag gjort uppdrag åt vill ha väldigt lite röjt och då blir resultatet att om 10 år står alla stammar med kronorna i varandra och det är ojämnt grenverk. Ofta säger kunden att man ska lämna extra mycket björk för veduttag och det är ju helt ok bara det blir gjort.
Det bästa är ändå att gå ut på trakten tillsammans och prata om vilka alternativ som finns, röjaren ska ju röja som beställaren vill men då gäller det att beställaren har lite hum om hur denne vill att skogen ska se ut.

Att öht röja i 8-9 meter högt bestånd låter väldigt sent, att då dessutom lämna en massa björk i 5cm BHD bland tallarna låter ju helt fel.

Hade det varit granskog hade det förstås varit mer ok, den bryr sig inte nämnvärt om björken om det bara finns utrymme för grenverket.

Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335801 Tall som är så hög, har nte vargarna redan förstört den mesta av övriga tallen då? Kanske björken var det säkrare alternativet.

Spånar lite bara, svårt när man inte ser hur det ser ut före/efter.

Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Pensionär  
#335824 Problemet har fått en snabb lösning. Prata med markägaren igen igår kväll och han hade faktiskt fått tag i den som han beställt röjningen av.
Han hade kommit och tittat på skogen nästan omedelbart igår.

Det var lite som jag trodde, den här ytan gjordes av två killar som var relativt nya i branschen och hade inte direkt någon erfarenhet av röjning.
Vilket gör att dom röjer likt största delen markägare inte som en proffs röjare. D.v.s dom hade inte vågat ta tillräckligt. Vilket är helt naturligt, jag hade samma problem i början när jag starta upp min röj karriär.
Nu efter ett år har dom hittat "stilen" och gör mycket kraftigare röjningar nu enligt deras chef iaf. Tydligen hade dom blivit tvungna att göra om några av de första ytorna de hade röjt.
Nåväl de hade iaf kommit överens om att låta det va i 2-3 år så man kan gå där igen. Då ska de gå in och röja bort sånt som står för nära tallarna.
Timpriset skulle väl sänkas lite då nästa gång ytan röjs.
Markägaren lät nu nöjd i telefon igår kväll, så det är ju roligt när "problem" löser sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335829 Det lät ju bra, men som tidigare nämnts så finns det utrymme för tyckande när det gäller det mesta skogsarbetandet.
Gör man för noga så anklagas man för att det blir för dyrt, gör man för snabbt så anklagas man för slarv.
Plus alla andra gubbrelaterade idéer som dyker upp, gärna i efterskott.

Avatar Fallback

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Pensionär  
#335830 Absolut Slurfi, det stämmer.
Här hade det ju gått till så att markägaren ringt och sagt han ville ha det röjt. Att träffas personligen är nog att föredra om det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala för felaktig utförd röjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335875 Bra att det löste sig! Det ligger ju i allas intresse att lösa såna här saker, iallafall om röjfirman har planer på att fortsätta jobba i området...
Det här problemet kan man ju råka ut för när man inte kan träffas ute i skogen, helst ska ägaren komma ut en eller två dagar efter att man börjat också så att man har möjlighet att justera om det behövs. Det jag märkt under åren är att många skogsägare vill förmedla en ganska luddig känsla för hur de vill ha det, för oss röjare är det ju enklare om man har tydliga mål, tex stamantal eller att man ska ta fram lövet eller vad det nu kan vara.
Vi blir ju anlitade för att skogsägaren inte hinner/kan/vill göra det själv och vi har ju inget att tjäna på att inte röja som kunden vill, sen kan man ju diskutera saken om kunden vill ha röjt på ett sätt som jag känner att jag inte kan stå bakom. Jag måste ju kunna stå vid det röjda och stolt säga att f*n vad fint det blir :mrgreen:

Allt för många skogsägare är väldigt sällan ut på sina skiften och då har man ju ingen koll på hur det ser ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).