Ny Teknik och Elektronik

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

178 inlägg 76408 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hugin  
#335781 Vad tror ni om detta med subventionerad fiberutbyggnad på landsbygden generellt?

Är mobilt ett alternativ? Någon har pläderat för 4G-router istället.

Vilka för- och nackdelar finns (tekniskt och ekonomiskt (investerings- resp. drift-))?



   TS
Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335782 Trådlöst är bara ett reservalternativ.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

T Landström  
#335783 Nackdelen med 4G är väl att i dagsläget så betalar man för en viss datamängd per månad...
Sedan är det nog så att fibern kommer att vara omodern om några år...

Där jag bor har dom projat för fiber och enligt kommunens IT-ifrastrukturprogram så ligger jag i ett prio ett område då vi inte har någon fast telefon längre...men istället för att lägga pengar på landsbygden har dom prioriterat kommunens egna stadsnät... Där kommer en anslutning kosta 9900:- och om jag motförmodan får fiber så kommer den anslutningen kosta 20000:-
Jag kanske pratar för min egen sak...men kan ju tycka att man kunde höja avgiften lite inne i tätorten och fördelat ut det överskottet till fiberföreningarna på landsbygden runt om...

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hugin  
#335788
Mangan skrev:Trådlöst är bara ett reservalternativ.


Utveckla gärna varför du menar att det är ett resevalternativ!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

JörgenO  
#335791 Trådlöst borde ju bli billigare t.ex. I södra Lappland där jag har huset. När man väl har masterna borde det ju vara lättare att uppgradera till hur många Gn som helst i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335793 Jag tror att Mangan menar att trådlöst har oftast en mycket mer begränsad bandbredd än fiber. Vid trådlöst är det ett antal abonnenter som delar på bandbredden för den trådlösa länken och om en eller flera användare knycker mycket bandbredd blir det mindre över till resten (= mycket förenklat resonemang). För att öka den totala bandbredden för användarna går det åt många basstationer vilket är dyrt.

Med fiber har varje användare en fast datatakt mot stationen och den nyttiga bandbredden för varje användare beror bara på hur hög bandbredd den stationen har mot resten av nätet. Det är mycket lättare att öka på denna bandbredd så att fler användare kan skicka mer data än att bygga fler basstationer för det mobila nätet.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

r93  
#335795 alla som tror att fiber blir omodernt, hur tror ni datan kommer till masten som sedan skickar den till er?

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335798
r93 skrev:alla som tror att fiber blir omodernt, hur tror ni datan kommer till masten som sedan skickar den till er?


Mikrovågslänk? :)

Att skicka data över radio är krångligare och dyrare för samma bandbredd jämfört med fiber. När du väl har grävt ner ljusledaren, så är det enkelt att öka hastigheten i den 10 eller 100 gånger. För radio blir det bra mycket svårare, och ju högre bandbredd du vill ha med radio, desto tätare måste masterna stå. Jämför täckningskartor mellan LTE/4G och Edge/2G, så ser ni skillnaden.

För mobila applikationer funkar såklart inte fiber, men för huset är en fast anslutning att föredra.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#335802 Mikrovågslänk är bara ett alternativ då det är för dyrt att gräva ned fiber. Det gäller dock att hela fiberinstallationen i sin helhet utförs på ett korrekt sätt, annars risker det uppstå avbrott efter några år (vatten som letat sig in i en otät skarv i fiberröret som sedan fryser och sliter på fiberkabeln).

Mikrolänk kan idag leverera hastigheter en bit över 1GBit/länkhopp. Man förfinar hela tiden tekniken och man ser till att få med mer o mer data, men till priset att signalen blir känsligare för vädret och med avståndet. Fibern har inte det problemet, samt att fast bredband inte har några begränsningar i trafikmängd, vilket mobilt bredband har (om det inte ska kosta skjortan).

Fibern som förövrigt kommer åldras som en gammal gentleman med stil. Det slås kontinuerligt hastighetsrekord, så att den skulle bli begränsande i kapacitet har jag väldigt svårt att tro.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#335803
T Landström skrev:Nackdelen med 4G är väl att i dagsläget så betalar man för en viss datamängd per månad...

Japp
Sedan är det nog så att fibern kommer att vara omodern om några år...

Så verkar inte vara fallet och tur är väl det.

Där jag bor har dom projat för fiber och enligt kommunens IT-ifrastrukturprogram så ligger jag i ett prio ett område då vi inte har någon fast telefon längre...men istället för att lägga pengar på landsbygden har dom prioriterat kommunens egna stadsnät... Där kommer en anslutning kosta 9900:- och om jag motförmodan får fiber så kommer den anslutningen kosta 20000:-
Jag kanske pratar för min egen sak...men kan ju tycka att man kunde höja avgiften lite inne i tätorten och fördelat ut det överskottet till fiberföreningarna på landsbygden runt om...

Kan inte instämma mer, tätorten är redan så previligerad delvis pga. skillnaden i fastighetspriserna, vilka ligger till grund för vilket baklån man kan få. Det är inte så konstigt att det byggs så lite nytt på landsbygden, då det är betydligt mycket enklare att få lån för att bygga hus i stan än samma hus på landet. Här borde staten på något sätt hjälpa till att minska skillnaderna. Det råder visst brist på 700.000 boenden i Sverige så det vore väl dåraktigt att inte utnyttja vår fina landsbygd. (Om man nu vill ha någon sådan kvar..)

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335810 I vår kommun, har en del i tätorten svårt att få fiber över huvud taget, medan vi lantisar får bidrag (kostar ändpå 17-§8 tusen).

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

jannee  
#335819 Bredband med fiber = samma som kopparledningarna en gång var för telefoni. M.a.o. en tidsfråga innan även detta är omodernt. Under tiden kommer vi användare att dyrt få betala för våra ledningar/abonnemang/operatör - sanna mina ord.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

r93  
#335822 Ja du, håller fibenätet lika länge som kopparnätet så är det ju succe!! ALLT blir omodernt efter en tid, dock kan det ibland ta ganska lång tid.
Gubbarna på jobbet tycker att det är för dyrt med 15000:- för att dra in fiber och tänker således inte göra det, själv skulle jag betala det dubbla utan att blinka.

Mycket prat om 5g och deras extrema hastighet, men det är ju MÄNGDEN data som är problemet, själv har jag tele2 4g betalar 229:- för 40gb, det räcker till allmän surfning plus lite spotify, men under semestern när man är ledig och ungarna har sommarlov så räcker det inte...... :cry:

Har en kompis nu som precis fått igång sin fiber, han har plockat ner parabolen och streamar numera i 4k......

Nu har det precis börjats pratas om fiberförening hemmavid och det har varit ett par möten, tveksamt om vi kan ro iland det här, stora avstånd samt många motsträviga personer.

Den största motståndaren är en som säljer viasat/canal digital, vi har haft några rejäla diskutioner, själv skulle man nog spara runt 7 - 8 tusen om året om man kunde slänga parabolen, tvillingkort, kortavgift.

Så pengarna för fibern skulle snabbt vara sparade!!

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Brickan  
#335825 Utrymmet i etern är begränsat och fullt. Varje ökning måste tas ur någon annan funktion. Mer data = mindre TV. Digital TV tar t ex mycket mindre plats än analog. 4G/5G ligger och pressar mot teoretisk maxgräns. De kräver närhet till sändare och hastighet ställs mot datamängd just därför att man ligger nära fysikens gräns. 5G arbetar med riktantenner mot just dig. Så när du kör får de andra vila. Det är fullt i etern.

Det finns naturligtvis gränser även i fibernät. För fibern själv - den stora investeringen - ligger de så långt borta att man kan helt kan bortse från dem Begränsningarna ligger i den elektronik som finns i vardera ändan av själva fibern. En mediaconverter i hemmet och en switch i den aktiva noden. De kommersiella apparater som ställs ut idag klarar alla 1Gbps kontinuerligt för alla, och det utan minsta ansträngning. Prova det med 4G. Alla samtidigt i ett helt område. Senast läste jag om ett test i ett engelskt fibernät där man körde 1400 Gbps i nätet. Det är då fortfarande elektroniken som är begränsningen. Den stora investeringen - fibern - har då fortfarande långt kvar till sin gräns.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Fredrik Reuter  
#335827 Hej,
Vedkapning står på schemat idag (ja, jag vet, det är sent :wink: ) så även om jag vill så kan jag inte vara med och diskutera, men jag vill bara påminna om den tidigare tråden vi hade våras om Fiber vs Mobilt: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).