Öppna kategorin

betesputs släntklippare

23 inlägg 30200 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

betesputs släntklippare

Sture Andersson  
#335526 Är i stort behov av att skaffa nott att slå skogsvägar med och putsa av betesvallar med .

Detta är inte i nån stor omfattning ,men dock i bland ,för att hålla nere busk på vägar och så.

Har man nån användning av en släntklipp eller ,är det bara att skaffa sig problem att slå slänter ,

står ju alltid nån skit i vägkanterna som man inte ser.

Det finns ju dom här billiga märkena Kelfri ,och Göransson Maskiner.Duger dom om man inte kör så mycket?

Det är väl Kina alltihop ,men ska man gå på nått annat blir det regält mycket dyrare

Om man inte brakar i nån sten så kanske dom funkar eller va tror ni..



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: betesputs släntklippare

ananders  
#335565 Jag tror nog att det billiga duger om man inte kör så mycket. Ska själv köpa en lågpris släntklipp inom kort. Kör man i sten eller stubbar så håller inte de dyrare mycket bättre. Krökte valsen på jobbets betesputs för två veckor sedan och den maskinen kostar ca 300.000 kr som ny.

Avatar Fallback

Re: betesputs släntklippare

morco  
#335566 Jag köpte en släntklipp från P-Lindberg förra året, kört ett 30-tal timmar med ett par rejäla stenkörningar vilket valsen ändå klarat. Slagor har jag däremot bytt några stycken efter stenkänning. Mekaniskt är jag mycket nöjd men hydrauliken var rätt usel, har bytt alla slangar och pilotbackventil och satt in strypningar. För ett mindre fritidslantbruk duger den gott, kostar ca en tredjedel av en europé så man ska dock ha ett något utökat tålamod....

Användarvisningsbild

Re: betesputs släntklippare

ananders  
#335600
morco skrev:Jag köpte en släntklipp från P-Lindberg förra året, kört ett 30-tal timmar med ett par rejäla stenkörningar vilket valsen ändå klarat. Slagor har jag däremot bytt några stycken efter stenkänning. Mekaniskt är jag mycket nöjd men hydrauliken var rätt usel, har bytt alla slangar och pilotbackventil och satt in strypningar. För ett mindre fritidslantbruk duger den gott, kostar ca en tredjedel av en europé så man ska dock ha ett något utökat tålamod....


Tack för ditt inlägg. Det är den som jag också tänkt köpa.

Avatar Fallback

Re: betesputs släntklippare

morco  
#335691 Jag pratade med dem på borgeby fältdagar och de skulle tydligen komma med 200 och 220 bredd och dessa skulle tydligen ha ställbara strypningar. Han jag pratade med lät inte jätteförvånad över min kritik kring hydrauliken så den kanske även är bättre idag??? Tilläggas kan att det heller inte var vanlig tumdimension på kopplingar utan någon kinesstandard. Det finns enbart hammarslagor att tillgå och på den frågan fick jag svaret att kuhns Y-slagor passar, tänkte köpa en omgång av dessa då jag ska slå vallen. Att tänka på är även att verkligen allt som skruvats ihop i Kina måste efterdras, undrar om de har nycklar överhuvudtaget....

Avatar Fallback

Re: betesputs släntklippare

Axl  
#335719 Jag har precis kört det första med vår kellfri släntklippare. Trodde jag hade tillräckligt med uttag på traktorn men det visade att det hade hade jag inte så den här gången körde jag bara ut o in. Tyckte den hängde ganska snett men det beror nog mest på 3p på traktorn. Det var lite bökigt att montera den och det hade läkt lite från en cylinder under vintern. Körde på lite div men det verkar den klarat, fattas lite på nån slaga bara...

Är Y-slagor att föredra om man skulle få för sig att ta rätt på något till Hö?

Avatar Fallback

Re: betesputs släntklippare

morco  
#335726 Ska du ta hö ska du nog ha en annan typ av puts, en betesputs med vals är mer av "mulchertyp", ska man bara slå ner vallen utan skörd är det att föredra. Jag tror Y-slagor klipper lättare i rent gräs, däremot är de inte lika stryktåliga som hammarslagen. En släntklippare kräver två dubbelverkande hydrauluttag, hade jag ett tredje skulle jag klämt dit en hydraulisk topstång.

Användarvisningsbild

Re: betesputs släntklippare

traktorz  
#335727
morco skrev:... Tilläggas kan att det heller inte var vanlig tumdimension på kopplingar utan någon kinesstandard. ....


Trist att dessa metriska o-ringförsedda plantätade kopplingar fortfarande orsakar så mycket problem, då importörerna (förmodligen naivt okunniga) inte tar sitt eftermarknadsansvar för dessa produkter.

Ref:
♦ Efterlysning: METRIC FEMALE FLAT SEAL HOSE FITTING
♦ Efterlysning - Plantätade metriska kinakopplingar
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=28&t=24926
Senast redigerad av traktorz mån 06 jul 2015, 06:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: betesputs släntklippare

morco  
#335729 Helt rätt de skitkopplingarna som läckte värst, jag räddades av att det var banjoskruv på cylindern och dess diameter var tillräckligt nära en vanlig 1/4" för att fungera mot ny tredo-bricka och ny "finslang". Läckte även duktigt i änden mot traktor, draget med gängtejp....

Kan tyckas vara oförlåtligt mycket pyssel på en fabriksny produkt men nu med ny hydraulik känns den faktiskt mycket bra. Återstår bara att se hur längden man är nöjd, med enbart 30 drifttimmar per år tror jag ändock den duger 8)

Avatar Fallback

Re: betesputs släntklippare

Hema  
#335758
traktorz skrev:
morco skrev:... Tilläggas kan att det heller inte var vanlig tumdimension på kopplingar utan någon kinesstandard. ....


Trist att dessa metriska o-ringförsedda plantätade kopplingar fortfarande orsakar så mycket problem, då importörerna (förmodligen naivt okunniga) inte tar sitt eftermarknadsansvar för dessa produkter.

Ref:
♦ Efterlysning: METRIC FEMALE FLAT SEAL HOSE FITTING
♦ Efterlysning - Plantätade metriska kinakopplingar
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=28&t=24926

@Fredrik Reuter, andra gången länkar blir förändrade med "amp'". Något är knas.

Användarvisningsbild

Re: betesputs släntklippare

Fredrik Reuter  
#335767 Hej,
Jag ska kolla detta, men mig veterligen har jag inte gjort några ändringar för detta. Men som sagt, jag ska kolla.

Användarvisningsbild

Re: betesputs släntklippare

loppan  
#335775 Tag fram plånboken och köp en Osma så har du en vän för livet istället för en massa problem med kinaskräp.
Osma och Dragon är i en division för sig när det kommer till maskiner med hammarslagor.

Jag har själv en Osma Dhl 190 jag plågar hårt på skogsbilvägar.
En kättingröjare är bättre vid kantslåtter med min är mer allround och funkar även till gräs ock träda.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=11310


Avatar Fallback

Re: betesputs släntklippare

Simon.M  
#335806 Någon som vet om det finns någon film på dom billigare alternativen i arbete så man kan se resultatet??

Avatar Fallback

Re: betesputs släntklippare

axwell  
#335977
Simon.M skrev:Någon som vet om det finns någon film på dom billigare alternativen i arbete så man kan se resultatet??


Här har du Kellfris.
Om resultatet kan jag inte uttala mig, traktorn är på högst 50 hp.

Användarvisningsbild

Re: betesputs släntklippare

BjörnK79  
#335987 Var det en jordfräs dom demonstrerade :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).