Motorsåg och handhållet

Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

18 inlägg 6049 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

magnuz  
#335728 Hej,
Tog fram min Husqvarna 343FR röjsåg och skulle röja lite sly. Men till min förvåning såg jag att flödarknappen var bortgnagd! Ny tuta inköptes, men hur monterar jag dit den? Det går inte att komma åt att trycka in spärrarna för att lossa knappen. Hur mycket måste jag plocka isär för att kunna byta denna pinal?

/Magnus



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

550  
#335738 Är det samma blåsa som på motorsågarna tror jag att man först drar bort bränsleslangarna och sedan sitter den i två hakar som ska tryckas in. Med reservation för att det var längesedan och att jag bara tittade på när den byttes :grin:

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

magnuz  
#335746 Hm,
Om jag tar bort kåpan till luftfiltret så är flödarknappen och dess hakar fortfarande dolda. Det finns två sexkantsskruvar i nederkant men det verkar inte som om plastramen lossnar om jag lättar på dessa skruvar. I överkanten sitter insuget till förgasaren samt chokespjället. Och spjället ser ut att vara fäst med två muttrar. Jag blir lite osäker på om jag vågar lossa på alla dessa detaljer. Någon som vet mer?

/Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

ananders  
#335769 Jag bytte flödesknappen på min 343 för ett par månader sedan och då lossade jag de två muttrar så att jag fick bort den plast detaljen som luftfilter sitter mot och som jag har för mig är fäst i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335790 Ta av kåpan över cylindern så går det att peta på en av låshakarna med en skruvmejsel, sen är det bara att dra ut den och lossa slangarna. Kom ihåg vilken som sitter på den långa anslutningen!

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

magnuz  
#335820 Ok,
Då skall jag testa det.
/M

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637536 Kontakten från avstängningsknappen till motorblocket har gått av. Så jag måste choka för att motorn ska stanna. Tänkte försöka pilla bort den skadade delen utan att förstöra sladden men tänkte kanske byta hela sladden upp till handtaget. I så fall måste jag ta bort plåten bredvid cylindern. Vilket är enklast?
1586794476_img_0061.jpg

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

Avslutat-02  
#637539 Byt kabelskon bara..
Att öppna handtaget för en kabelsko är inte värt...

Klipp av den gamla och nyp dit en ny...

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637553 Tack, jag lyckades faktiskt lossa kabeln från den trasiga kabelskon. Var lite rädd att kabeln skulle bli för kort om jag klippte av den.
Har ett annat problem också med sågen och återkommer ifall jag inte löser det själv.

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

Avslutat-02  
#637563 Skriv du, jag finns alltid tillgänglig.

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638998 OK, gaswiren har lossnat från förgasaren. Drog ut den men när jag försöker trycka in den igen kommer den inte ut ur hålet. Det ser inte ut som den går att fästa i gummistroppen på bild2.
1587396101_img_0063.jpg

1587396101_img_0064.jpg

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

Avslutat-02  
#639001 Nä för den är av....
Måste byta vajer...

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639002 Blir väl att byta hela paketet från handtaget och ner då.

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

Avslutat-02  
#639005 Japp jag tror jag har hela skiten liggande...
Vill du att jag ska kolla?

Avatar Fallback

Re: Byta flödesknapp HVA 343FR röjsåg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639031 Ja gärna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).