Traktorer och processorer

Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

14 inlägg 10454 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335637 Hej!
Har en Valmet 805 som skall paras ihop med en skogskärra, Moheda 4WD med separat hydraulsystem.
Står inför ett "problem" när kraftuttagspumpen placeras på kraftuttaget. Det finns för lite spelrum mellan pumpen och draget på skogskärran!
Vid ex. passering av djupt dike/svacka tar draget i pumpen som riskerar att knäckas. Ja, hoppas ni förstår? Traktorn är på väg upp på andra sidan och kärran är på väg nerför i diket och vinkeln mellan traktor och kärran minskar så draget tar i pumpen.
Hitchkroken ligger precis under kraftuttaget.
Vad säger expertisen?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

Jim_the_one  
#335659 Sätt den på 1000 pto.
Annars får du sätta den på kärran å använda axel istället.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335664 Hmm, vill jag ha den på 1000 axeln får jag byta hylsa så den passar splines. Kanske ny växel? Finns det pumpar för 1000 varvs axel? Får kolla detta.
Måste vara fler som har pump på PTO på en 805?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

bodaedet  
#335665 Jag hade en grön Niab på 805. Knäckte axeln på pumpen på 540. Köpte en adapter mellan pump och 1000axel, sen kunde man köra på lågvarv, och slippa vara rädd för att knäcka axeln.[emoji106]

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335666 Aha, tack!
Hängde inte pumpen långt "ut"?
Gjorde du eget fäste?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335667 Kusinen kör med en Mohedavagn och har en 1000 varvs pump på sin Valmet 505, funkar mycket bra.
http://www.mohedasystem.se/tillbehor/ov ... -1000-varv

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

zeetorg  
#335681 Har du provat att köra med jordbruksdraget?
Då kommer ju kärran ut en bit och borde inte klämma pumpen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335683 Tack för feedbacken!
Köra med jordbruksdraget funkar dåligt då det inte medger någon större rörelse "upp och ner" i längsled, bättre med hitchen om man får på pumpen på 1000 varvstappen. OIE har adapter har jag nu sett...
Tack för tipset om pumpen som Moheda har. Är ju ett alternativ men jag vill kunna använda pumpen jag har om det går.

Någon som har en bild kanske på en lösning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

Jim_the_one  
#335694 Kan ta en bild imorgon på en lösning.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335696 Vore tacksamt med bild!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

Jim_the_one  
#335835
20150707_101328.jpg

Sådär ser det ut på en utnäs.
Tidigare satt pumpen åt andra hållet men axeln blev väldigt kort då och stor risk att den blev för ihoptryckt och/eller drogs isär.
Detta löstes med en växellåda. Den växlar även upp så en något mindre pump monterades. Sen byttes kopplingen till traktorn mot en 21 splines. Funkar riktigt bra efter ändring i kran inställningarna, det blev för bra flöde, smidigt med iqan. Detta blev riktigt lyckat. Brukar köra på ungefär 1400 varv på motorn, då har den ork och flöde. Vill minnas att det är en 90cc variabel pump.

20150707_130448.jpg

Å så här på en weimer, en adapter mellan 21 och 6 splines.
Det hade varit bättre om pumpen hade 21 splines direkt, nu kan den ta i om det är riktigt jäkligt ute i skogen.
I övrigt har jag inte gjort så mycket med denna, mer än lagat slangar som går sönder i tid å mest otid. Kanske blir en liten upprustning/fintrimmning nu i höst.

Bägge skogsåken sitter på 805.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

martiniholma  
#340811 Jag körde tidigare med en 605a och hade samma problem. Ja satte växellådan på den övre tappen och en splinseadapter, som jag kortade av så jag fick växellåda o pump sånära traktorn som möjligt. Men jag fick ändå kapa lite på dragbommen och förstärka upp den. Sen har det gått bra över dikena.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

magnusbygg  
#364928 Hej på er! Jag kör en Belarus med en hyprovagn efter i skogen. Har precis samma problem, resultatet har blivit en spricka i pumpen, och ett byte av fästanodningen till hitchkroken. På den traktorn finns bara en pto-axel, så där blir bara till att kapa draget och förstärka upp det igen. Kan inte komma på nån annan lösning, har redan justerat det en gång men det blir till att ta fram vinkelslipen igen verkar det som. :-(

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, montage kraftuttagspump för skogskärra

martiniholma  
#365011 Ja det är nog inget annat att be för. Jag lade ett 25mm plattjärn på botten inne i dragbommen, samt grova vinkeljärn runt nederhörnan på bägge sidor. Det har hållt bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).