sön 12 jul 2015, 01:42#336293
I mitt fall som bor i Norge, så vet jag faktisk inte riktig vad som gäller, förtutom att hålla sig borte från flygplatser och olyckesplatser, dessutan tror jag det er max 120m upp i luften, samt att man ska kunna se drönaren med ögonen. (Den jag har klarer upp til ca 6km, och då ser man den definitivt inte
)
Nu er er närmsta flygplats ca 12 mil bort så det er lugnt.
Och vid en olycka håller man sig självklart borte (då det oftast komme hellikopter).
Vanliga flygplan flyger ju normalt vansinnigt högt, men någon sällan gång så kommer det et flygplan i mycket låg höjd ( senast i går kom et gammalt krigsplan som flög mycket lågt , ca 120-150m skulla jag gissa, precis över trädtopperna på åserna ni ser i min film)
Och vid flera tillfällen dyker det plötslig upp en helikopter som ska kolla el.ledningar eller va det nu er dom gör, men dom flyger ju veldigt lågt, så det kunne ju blir interessant om man var ute med drönaren vid et sådant tilfälle.
Undar när man får första krocken med en dränare och flygplan/helikopter, för det er nog inte frågan om att det kommer hända, utan när.
Men kul som tusan er det. Måste bara träna lite mer på at flyga samtidig som man styr kamera upp/ner, vitbalans och mycket annat.
Sen har jag lärt att man inte ska snurra med drönaren när man filmar, slik som jag gör, utan det er framåt/bakåt och åt sidan som gäller om man vil ha proffsig film.
Ska man snurra, får man göra det langsomt.
Här er en annan Norrman som gjordt en fin film tycker jag med samma typ drönare(kolla gärna hans andra filmer med).
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc