Ny Teknik och Elektronik

Allt om att flyga drönare

67 inlägg 39066 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allt om att flyga drönare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335215 Flyga Drönare och information om hur Drönare fungerar, det handlar denna tråd om.
Först ut är originallänken som Niking lade upp:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/allt- ... ga-dronare
/Niklas

Edit: Lägger upp länken till Luftfartsverket nya Drönarkarta: http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#335353 Det var en bra länk Niking.
Jag tänkte jag skulle fylla på med det jag har förkovrat mig om drönare också. Har påbörjat en text som återfinns här nedan. Passade också på att göra en video som tyvärr YouTube fibblade till lite vid uppladdning, men det är i alla fall en enklare genomgång av en hexacopter samt hur man startar, flyger och landar den.




Att köra drönare är kul, riktigt kul.
Har du minsta tekniska intresse kombinerat med lite intresse att köra radiostyra flygande farkoster och dessutom gillar att filma, ja, då kan en drönare vara något för dig.

Som komplement till artikeln ovan tänkte jag fylla på med lite mer information och även en liten film om hur man flyger en drönare och vilka komponenter som ingår i en drönare.

Ingående delar i en drönare.
1. Ramen
Ramen har till uppgift att placera ut motorerna och propellrarna så att drönaren kan flyga. Dessutom har ramen infästningar för elektronik, batteri innehåller oftast ett landningsställ. Ramen kan vara byggd i många olika material, men gemensamt för dem är att de ska vara så lätta som möjligt. Kolfiber, kompositmaterial och även aluminium är vanliga material. Ramen kan också vara modulbyggd eller hel. Exempel på modulbyggda är de lite större semi-professionella koptrarna. Anledningen till moduluppbyggnad är att man kan bygga om och till själv om man vill, dessutom är det enklare att byta ut delar av ramen vid en ev krasch.

2. Flygkontrollern
Flygkontrollern eller Flight Controller som det heter på Engelska är hjärnan/hjärtat i hela drönaren. Denna har oftast en eller flera RC ingångar och upp till 12 utgångar. Dessutom finns oftast anslutningar till ex en extern GPS. Flygkontrollern innehåller en mikroprocessor och ett gyroskop tillsammans med en accelerometer och styrs av RC-signaler från Radiokontrollern du håller i handen. Flera hundra gånger per sekund känner flygkontrollern av hur gyrot och accelerometern mäter av hur drönaren står tillsammans med att den tar emot kommande från Radiokontrollern. Denna data behandlar flygkontrollern och skickar sedan ut signaler till utgångarna.

3. ESC, Electronic Speed Controller
Från varje utgång från flygkontrollern går signalkablar till lika många ESC´s som det finns motorer. ESC:arna matas med spänning direkt från batterierna och den omvandlar denna likström till modulerad växelström i 3 faser som styrs linjärt utifrån hur mycket som flygkontrollern valt att ge just denna motor, just denna 1/100 sekund. ESC är en kraftomvandlare och kräver oftast kylning för de blir varma vid regleringen.

4. Motorer
Motorerna i en drönare/kopter är sk borstlösa växelströmsmotorer. De har alltså inga kol eller borst och det behövs ingen fysisk kontakt för elen för att de ska fungera. De är snabba, effektiva och relativt underhållsfria. De drivs av tre faser som kommer från ESC:en ovan.

5. Batteri
Batterierna i en drönare är nästan uteslutande av modellen Lithium-Polymer (förkortas LiPo). LiPo batterier kan hålla bra med energi för sin egen vikt och tål höga urladdningar. LiPo har som andra batterier celler som håller ca 4,10V per cell. Beroende på hur drönaren är byggd finns olika typer av storlekar på batterier, allt från 3-cells upp till 6-cells är vanligast. 3-cells kallas 3S batterier, 4-cells 4S och sedan 5S och 6S. Laddningen beror på storleken på batterierna, vanligast är från 2.000mAh till 22.000mAh, mindre drönare har mindre batteri och tvärtom.

Mer kommer ...

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335354 Sluta retas.....

Upp med länkar om var man köper grejorna
V

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#335355 Hehe, javisst, här kommer några:

Om du vill bygga delvis själv rekommenderar jag RC Flight: http://rcflight.se/
Jag har handlat en del där och de är bra att ha att göra med.

Vill du köpa ett färdigt paket så är det enklast att gå via någon jämförelsesajt, ex: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1 ... #prodlista där är det bara att kolla priserna, billigast först, och se vad som passar.

Köpa från Kina gör vissa, ex http://www.helipal.com/ eller http://hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335356 Tack nu känns det lite bättre!
Vad kör du med för grejor? (Eller kommer det längre fram?

V

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

stegmaster  
#335360 Själv köpte jag en Dji Phantom 3 advance(skippade 4k då jag inte har dator eller tv som hanterer detta) i mandags.
Er på väg i posten, så hoppas den kommer fredag.
Er inte specielt teknikinteressert, men gillar att kunna fota och filma från luften.
Hur ser du va fotar/filmar Fredrik???

http://www.netonnet.no/art/hjem-og-hush ... 7807.8883/


Så här kommer man igång med denna.
Senast redigerad av stegmaster ons 01 jul 2015, 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#335363 Nja, jag tänkte egentligen inte fokusera på mina egna grejer, utan mer som en infotråd eftersom det nu i sommar blivit så olidligt populärt! :-BD

Jag har tre drönare idag, dels den i videon, en DJI F550. Denna köpte jag förra vintern och var min första. Sedan har jag en S800 Hexacopter som just nu är mer eller mindre i delar tyvärr. Sedan har jag en sk quad 250 "FPV kärra". En riktigt häftig mini-quad för buskörning med FPV (Videolänk med livesändning till ex videoglasögon). Ex: http://www.hab.se/mini--250-quad--kompl ... c-876.aspx

Som du kanske märker är jag smått såld på detta. :wink:
S800 är nog den häftigaste annars, den har Pixhawk flygkontroll och den gillar jag skarpt. Pixhawk är "Open Source" och ganska avancerad, den kan både ge och ta mycket information och dessutom fjärrstyras med telemetrilänk och man kan lägga upp rutter i ex Google Maps och sedan trycka igång den så går den efter rutten, även höjdläge går att ställa. Detta är i och för sig inget unikt idag. DJI Phantom 3 Pro har liknande funktioner, men jag gillar inte deras stängda gränssnitt (eftersom jag håller på mycket med programvara och älskar öppen källkod).
Till S800 har jag 22.000 mAh 6S batteri och den ska klara en systemkamera för lite mer proffsfoto, till 550 har jag 3S och 5.500 mAh vilket funkar bra ihop med GoPro och den lilla kör jag samma batteri med (fast de är lite stora för den).

Alla kör jag med FrSky Taranis radio. En riktigt bra (open source så klart) radio som är riktigt kompetent. Billig för vad man får också.

Stegmaster: Jag har videolänk till dem, men det är inte monterat på filmen ovan. Äldre variant dock som jag inte är nöjd med. Kollar lite efter andra lösningar men det får bero ett tag.

Men det jag är mest sugen på nu är 3DR Solo, den är helt ny och liknar den du köpt Stegmaster. Har dock Pixhawk som jag som sagt gillar personligen. http://3drobotics.com/solo-drone/

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#335366 Missade lite i förra inlägget.
Jag tror du gjort ett bra köp Stegmaster, det är en mycket kompetent drönare som du säkert kommer ha riktigt kul ihop med. Lägg gärna upp videos här på skogsforum allt eftersom. Har du testat med live-video till läsplatta eller smartphone? Edit: Såg nu att du inte fått den än, återkom gärna när du testat.
Cyberphoto.se som gjort videon ovan kan jag också rekommendera. Jag har handlat kamerautrustning av dem och tycker de är bra att ha att göra med. Skickar dessutom med godis i paketet vilket brukar vara en positiv överraskning (om man gillar godis...).

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

stegmaster  
#335368
Fredrik Reuter skrev:Som du kanske märker är jag smått såld på detta. :wink:

ha, ha ja det märker man. :grin:
Tror jag fallt av lasset redan efter första raden i ditt inlägg. :wink:
Mitt prio er på Foto/filma, så just derför köpte jeg et ferdig paket, som man forhoppningsvis klarer med att få i luften(och hem igjen). :smile:

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#335370 Jaså det är så uppenbart... =))

Nu en varning. Börja inte köra Mini-quad 250 FPV med några kompisar. Risken är uppenbar att man fastnar på riktigt... :lol:
Här är en video på ett sådant race. De kör alltså med videoglasögon och bilden i videon är vad de kör efter i racet. Som ni märker är de ganska aggressiva de små rackarna...

Och nej, jag har inte börjat med detta...än...


Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

totte  
#335381 Klar "stjärnonas krig-varning" på den videon :lol:

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#335578 Hej,
Ja, visst lockar det lite att testa! :wink:
Jag håller på att tåta ihop lite mer info om att flyga drönare, men jag är inte riktigt klar med det än.

Hur går det med din Phantom 3 @stegmaster ?

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335582 Blev sugen på en Phantom 3 ! Verkar fantastiskt fin!

v

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#335586 Hej,
Ja, för tillfället verkar Phantom 3 vara riktigt kompetent för det man får.
När jag tittade på den så verkar den inte kunna flyga på waypoints, stämmer det?
Det är något jag gillar skarpt, hoppas de kommer med en uppdatering så det går i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

stegmaster  
#335593 Fick den i går, och kan vel säga att det inte gick smidigt.
Jag har endast android prylar(platta och tlf), och inte fä... om jag lyckas få kontakt mellan drönare och sändare.
Efter mange timers fiklandet och googlande, så lyckas jag hitta nåt info om at man skulle komma åt dölda menyer om tryckte 7 gånger på en symbol. :o
Detta funkadet faktisk, så jag lyckas flyga några meter och starta och landa 5-6 gånger(utan bild på plattan), sen var problemet at "live" stream" klaradet inte min platta eller tlf med.
Bilden från drönaren kom typ 10-15 sek efter real time, och forsökte man knäppa en bild så vart det tvärrstopp på plattan.
Forsökte ochså me Tlf, men det gick ennu sämre. Den gick helt i häng, och fick melding om at ecu var varm och kunne inte fungera ( mer enn 50% av interminne var upptagen)
Så konklusjonen er at min platta och tlf har för dårlig processor kraft, så nu er en platta beställt (en dom DjI rekommaderar i sin manual), så funkar det int då så........ 😈
Så det blir nog en vecka til innan man kommer i luften. :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar