Skogsröjning

Stihl röjsåg sele

8 inlägg 16669 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl röjsåg sele

hardman  
#335437 Röjsågssele från Stihl.
Hej . Är det nån mer än jag som tycker att Stihl har rent ut sagt värdelösa selar. Supernöjd med röjsågen, en Stihl 490. Har testat både X-fit och den andra vad den nu heter men tycker inte dom fungerar bra. Så ja brukar min Husqvarna sele i stället. Någon mer som känner igen sig i detta??



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl röjsågssele

bgl  
#335452 Jag håller med sign 'hardman'. Köpte i fjol en 460 och provade hela stihls selutbud. En vad den nu hette var möjlig att använda, men den hade en slags plastlist som gled i ett spår. Vid plötslig belastning släppte listen flera gånger, lämnade tillbaka selen. Jag är sedan länge van vid den gamla Panth(?)selen. Den finns fortfarande att köpa hos Skogma, artikelnummer 143140. De flesta vill ha en sele som sitter fast som en långfärdsryggsäck, men jag gillar bättre en sele som rör sig lite på kroppen. Den selen gillar jag tills vidare bäst.

Avatar Fallback

Re: Stihl röjsågssele

zeetorg  
#335456 själv så är jag helnöjd med min x-fit sele. Det märks ju knappt att man bär på sågen.

Det enda besväret var väl första gången innan man hade hittat rätt inställningar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl röjsåg sele

SHR  
#335458 Kör också med Husqvarnas sele, tycker man får för mycket tryck på axlarna med Stihl-selen plus att kollegan som strävar och använder selen från Stihl får gå och leta remmen över bröstet i tid och otid. ;)
Men det är nog olika från person till person.

Avatar Fallback

Re: Stihl röjsåg sele

Zetor 25  
#335485 Jag använder Husqvarnas Balance xt sele till Stihlsågarna,men man måste svetsa på kroken ibland. Testade i vår att använda 460 sele i två veckor,men det funkade inte...

Avatar Fallback

Re: Stihl röjsåg sele

hardman  
#335953 Roligt att det inte bara var jag som tyckte så. Tack för era synpunkter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl röjsåg sele

Elfving  
#337862 Jag har inga problem med originalselen till min FS480.
Detta är dock efter minutiös inställning - om ena axeln belastas två millimeter för mycket på axelbandspännet så får jag ont. Stihls selar är säkert dåliga jämfört med andra, men jag anser att de går att använda kontinuerligt om man lägger tid på att justera dem personligt.

Har även skaffat en nyare Stihlsele med midjespänne (X-fit?). Denna är jag inte vän med än, troligen därför att jag inte fått ordning på axelbandsinställningen än. Iden med midjespännet är i af bra, lasten blir inte lika rörlig i sidled och midjan kan ta en del av lasten.

Jag tror inte att någon kan hitta rätt inställningar som fungerar ett år framöver redan första dagen. Det handlar om att justera, justera och justera tills man blir nöjd. Ändra inte för mycket, ty då vet man inte vad som orsakade vad. :|

Användarvisningsbild

Re: Stihl röjsåg sele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434219 Har inga problem med vare sig X-fit eller Advanced sele till min 490. Däremot har jag ju fått modda dem en del för att passa min kropp...
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).