Traktorer och processorer

AlphaVagnen (Anders skördare)

117 inlägg 88333 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#335417
Aqualize skrev:Varför stannar ett av hjulen.


Jag gissar det är en oönskad effekt av hydrauldriften.
Har ju kört Rottne H8 i ett antal år och är ganska förtrogen med hydraulmotordrift. Rottne har ett ganska avancerat system för fördelning av oljan, jag tror de kommit skapligt långt i denna utveckling. Det till trots så är den "dum" om man inte kan trixen. Trixat att komma i princip hur långt som helst i terrängen med en H8 är att väga med nivelleringen och kran och olika håll så oljan kommer till rätt hjul.

Eftersom oljan tar den lättaste vägen så är det svårt att få ett optimalt system. Jag tror det är därför det inte finns så utbrett på skotare idag. En skotare med pendelarmar vore annars en fin grej i främst gallringar, det har ju funnits några, bl a LL skogsmaskiner 2000 BIG men som ni ser i videon i den tråden så är det samma fenomen även där, den haltar till ibland när det kommer något hinder.

Kanske har Anders Skördare löst denna problematik med Alphavagnen, jag har inte sett hur deras system är uppbyggt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335424 Skulle vara uppbyggt med separata iqan styrda slid till varje hjul om jag fattade rätt

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#335574 Hej,
Det låter spännande!
Det skulle vara intressant att veta mer om hur det är uppbyggt. Undrar ex var Iqan får hastigheten från traktorn från, kommer det från maskindatorn i traktorn? Ex att linjärt lägga ut rätt ström varje millisekund vid gaspådrag (och även justera för när traktorn svänger). Iqan måste få livedata om hastighet och styrvinkel minst då?

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335595 Jo den får sin styrsignal av traktorns dator för hastighet o styrvinkel
Kan försöka scanna in broschyren för de var mkt text på den

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Henrik Petersen  
#335617
Fredrik Reuter skrev:Alphavagnen ska ha haft det svårt i surhålet i Målilla idag (inte konstigt kanske), någon som var där?

Hej
Jag och grabben var på plats i Målilla hela dagen. Och även vid surhålet. Ekipaget kom i särklass längst av alla. Dom flesta andra gasade och mera eller mindre flög ut i leran, 2 eller 4wd gjorde ingen större skillnad. Valtran med Alphavagnen gikk lungt och sansat framåt tills det tog stopp. Kan tillägge att ingen
lyckades ta sig upp på andra sidan.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#335672 Hej,
Ja, gör gärna det Gnisten, det vore intressant att se.
Henrik: Kan tänka mig det, det var ett surhål värt namnet de ordnat efter vad man kan se på bilderna därifrån.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335707 Se om broschyren blir ok från mobilen

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Aqualize  
#335792 Väldigt intressant att läsa broschyren (förutom särskrivningarna). Då har man mer förståelse för detta koncept.
Som det står på framsidan, de har byggt den specifikt för Valtra så de inte behövt kompromissa för att passa alla märken (t.ex. ha hitchdrag antar jag och styrsystemet).
De flesta nysålda traktorer som går i skogen mycket (och fått specialanpassning för det) är väl Valtra och med sådan dyr vagn så är ju dels A-serien för liten och priset upp mot N-serien blir ju inte så jättestor för totalen.
Tror det där konceptet kan fungera bra om det är någon som ska ta upp kampen mot riktiga skotare.

Användarvisningsbild

Sv: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#340247 Hej,
Såg denna bild idag.
Nästa år ska Anders Skördare alltså göra mindre skogsvagnar med Alphavagnen.

Blir det Betavagnen och Omegavagnen då tro, där Omegavagnen är minst?

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#341572 Hej,
Tråden är delad, här finns numer info om GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

hayabusa 08  
#341616 Bara en tanke, men vi skulle kanske flytta även denna tråd till "skogsvagnar" :?: :grin:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#341662 Hej,
Jepp, där ska den ligga.
Men jag avvaktar lite på grund av lite tekniska grejer, men flytt kommer.

Användarvisningsbild

Sv: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#379698 Hej,
Har inte hunnit uppdatera i denna tråd men nu har jag fått en provtur i ett Alphavagns-ekipage. Det var på Lantmännens visning förra fredagen som Anders skördare hade med sig en av sina kunder som visade upp sitt ekipage (medlem på skogsforum f.ö). Jag fick möjligheten att åka med ett varv på testslingan de hade och man kan inte bli annat än imponerad.

Vagnen formligen skjuter traktorn framför sig.

De hade gjort en bitvis ganska jobbig skogsslinga och det värsta stället klarade inte traktorn att köra själv, den var tvungen att ha vagnen med sig för att ta sig över.
Ägaren körde professionellt med ekipaget åt flera uppdragsgivare och olika typer av objekt och skotning, och i speciella objekt är nog denna kombination svårslagen. Bland annat hade de kört en slutavverkning på ett par kilometer till för lastbilar farbar väg. Eftersom den går att köra riktigt fort och skapligt skonsamt på en sämre skogsbilväg så blev det ett bra alternativ.

Twintrac behövdes inte heller eftersom styrningen satt i armstöden och reglerade både traktorns framhjul och midjestyrningen på skogsvagnen.

Imponerande att Anders skördare också ordnat med en egen styrdator för vagnen där man se det mesta i diagnosväg och ställa in parametrar.
Också att man får välja färg på Alphavagnen så den matchar traktorn. Detta gäller dock enbart Alphavagnen och inte de mindre Gamma- och Betavagnarna som förblir vita.

Men det är klart, smakar det så kostar det, men som sagt, den är gjord för professionellt bruk och då blir också kalkylen en annan.

Det var lite ont om tid tyvärr och jag fick inte möjlighet att filma något, men det kommer nog fler chanser!

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

550  
#379728 I broschyren gnisten laddade upp står att midjelåsningen löser ut vid 5000 Nm, är inte det väldigt lite för en så stor vagn?

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

hayabusa 08  
#387462
550 skrev:I broschyren gnisten laddade upp står att midjelåsningen löser ut vid 5000 Nm, är inte det väldigt lite för en så stor vagn?


Lite sent svar kanske men enligt dom själva så motsvarar dessa 5 000 Nm vad kranen lyfter.
500 kg på 10 m blir det väl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).