tis 12 aug 2008, 21:57#33285
Mangan skrev:"spindeln" skrev:eftersom transporterna av både lantbruksprudukter såsom kraftfoder, gödning , kalk , o.s.v med fossil diesel måste fortlöpa så överlåter jag istället åt dig att räkna ut hur mycket diesel
Du är åkare och du vet inte hur många liter diesel det åtgår per tonkilometer virke ni kör???
jodå! visst vet jag det , men varför ska jag "basunera" ut det över hela forumet? , nu har du inte läst på igen
punkt 1. du har ett fordon , fordonskombination som har en sk. TARAVIKT
punkt 2. du har ett fordon , med olika typer av påbyggnader som kan förändra TARAN drastiskt
punkt 3. du har flera olika motoralternativ i förekommande skogsbilar idag / beroende på hur tuff körning det är och i vilken del av landet du är aktiv
och vilken typ av växellåda väljs ?
punkt 4. har du en fast / lös kran med sk. avställare ?
punkt 5. vilken är din specifika medeltransportsträcka /år
punkt 6. vilken är din uppdragsgivare / hur effektivt utnyttjas ekipaget ifråga?
det är det , som är intressant ur ren miljöaspekt , + att detta kan man vända och vrida på till "tids ände" ...för det sura för miljön är ju att transporterna ökar , ... och jag vet ex. där t.e.x dom duktigaste förarna på större åkerier sk. ECO DRIVING får en 2-veckors utlandsresa för hela familjen . då dom sparat enorma mängder diesel /år det handlar om miljonbelopp i diesel , då det finns kanske 100 bilar / åkeri + att dom sparar bromsarna
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "