lör 27 jun 2015, 23:22#335023
traktorz skrev:Minskar överhettningsrisken med bättre smörjningsförhållanden?
Som t.ex. med en fetare oljeinblandningsprocent? T.ex. så kör vi gärna vår Stihl MS362, som också har en friskluftsmotor, vid jobb som långsågning på typ 2.2% oljeinblandningsprocent. Räknar med 5% slarvmarginal vid egen blandning av bränslet, därför tar vi till lite mer olja.
Överhettningen kommer sig av den mycket heta förbränning som sker när bränsle/luftblandningen är optimal ur den synvinkeln. En icke optimal förbränning ger en lägre temperatur. Jämför med en svets, hur lågan blir hetare när syremängden ökas och brinner med en svalare kolande låga när du minskar syret. Tyvärr är det så att en tvåtaktare inte klarar optimal förbränning.
Den heta förbränningen gör dels att kolven hettas upp för mycket och dessutom förbränns oljan innan den hinner smörja ordentligt, vilket också bidrar till överhettningen. Mer olja hjälper endast marginellt, är det för hett i cylindern så smörjer det inte som det skall i vilket fall.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)