Uppvärmning

Orlan vedpanna

15 inlägg 16880 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Orlan vedpanna

martini  
#334780 skall byta till vedpanna i samband med renoveringen o har funderat på en 80 eller 60kw panna o 8000l acc tank. är det en bra panna? verkar vara mckep panna för pengarna...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Orlan vedpanna

Fredrik Reuter  
#334830 Hej,
Jag kan dessa för dåligt nu för tiden.
Vet jag kollade på en 40kW (eller runt där), när jag bytte för 10 år sedan.
Då har jag för mig att det var lite krångel med dem och jag själv valde Calmar.
Men det har nog skett utveckling på alla kanter.

Hur mycket billigare är dessa jämte andra vedpannor med samma effekt?

Avatar Fallback

Re: Orlan vedpanna

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334997 Jag bytte till en Calmar V33 med sidouttag för pellets. Calmar har även V65 http://www.trebema.se/calmar_pannan_v65.html.

Alternativ är Atmos
http://www.atmos.se/index.php/vart-sort ... es&catid=1
Kolla även deras fyndhörna där kan du göra riktiga kap.

Baxi tycker jag är övervärderad. 10-20 000:- dyrare än konkurrenterna.

För ett par år sen var det vanligt att företag ville prata om premiummärke och då kunde man vara 10% dyrare och mer men nödvändigtvis inte bättre än konkurrenten. I slutändan är det köparen som bestämmer om det är värt att betala 10% och mer för något som inte är bättre. Bara för att ett företag är dyrare så innebär inte det med automatik att dom är bättre.

Här finns mer att välja på.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... =9&aid=545

Avatar Fallback

Re: Orlan vedpanna

Jim_the_one  
#335043 Har du stort hus eller ska du värma upp verkstad å sånt också. Låter som lite väl häftig panna för en villa. Värmeförlusten från tanken blir nog större än vad nyttan med så stor blir. Men visst får man tag i tanken billigt så.

Ska du koppla till solceller?

Avatar Fallback

Re: Orlan vedpanna

Hansson  
#338778 Ja det kanske är mycket plåt för pengarna.

Den har tryckande fläkt så den kommer ryka in som f-n.
Den automatiska sotningen fungerar knappt.
Keramiken är dyr och skålen spricker lätt.
Regulatorn är krånglig att få till samt att du kommer få meka med luft intagen innan du får till rätt blandning. Sekundär /primär luft.

Jag skulle avråda från pannan.
En modern panna med låg tillsatt prmär luft kommer ge dig ett lyckligare liv.
Välj alltså inte en Calmar/Atmos panna som tillsätter sin primär luft högt upp i vedmagasinet med följd att du får övertändning i ved magasinet.

Baxi pannan är billig i jämförelse mot dessa pannor. Dom har tänkt till när dom konstruerat den..

Avatar Fallback

Re: Orlan vedpanna

mikael eriksson  
#338799 Ja satte in en värmebaronen för 6 år sen.den. är ja nöjd med. Enda som ja bytt i den är flambaljan.

Användarvisningsbild

Re: Orlan vedpanna

pointman87  
#339813 Jag har en Orlan Super 60 (65kW) med ca 6000l acc och det fungerar riktigt bra tillsammans ^^

Användarvisningsbild

Re: Orlan vedpanna

martini  
#339910
Jim_the_one skrev:Har du stort hus eller ska du värma upp verkstad å sånt också. Låter som lite väl häftig panna för en villa. Värmeförlusten från tanken blir nog större än vad nyttan med så stor blir. Men visst får man tag i tanken billigt så.

Ska du koppla till solceller?

tror inte de... de blir 90 kvm garage+ 120 egh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orlan vedpanna

Göt  
#339916 stor tank och liten panna det tar tid att elda :geek:

Avatar Fallback

Re: Orlan vedpanna

izvek  
#446223 Hej jag köpte en begagnad orlan 40.
Visste vilka fel det var på denna modell och jag har inte varit blyg på att modifiera den.

Såhär i efter hand så är den största problemet uppstart tiden är lång för min smak samt annars har den fungerat mycket bra.

Har dock byggt dit sugande fläkt. Ny zpid81 styrning från magasin panna. Och keramiken i förgasnings rummet. Kastades. Istället köpte jag bara vanligt eldfast tegel. Som jag staplade in till en avlång skål så den gjorde rökgången längre. Sotspakmekanismen. Måste tas bort för det är fel konstruerad. Gjorde egna turbulatorer av 1mm plåt som går plocka ur lätt vid sotning. Sedan och sänkt primärluften. Samt gjort inspektionsglas på nedreluckan.

Vet dock inte vad folk menar med övertändning i magasinet sinnet i deras super pannor som d skryter om. Att dom inte har övertändning. Innebär det att dom endast bränslet brinner i botten. Och man i prinsip kan öppna luckan och sätt handen på det översta vedträet som ännu inte börjat brinna än. Aa det går inte i min. Där brinner hela magasinet. Men det har inte varit något problem endå. Brinner bra med fin låga. Bara man gör strtbrasan rätt.

Avatar Fallback

Re: Orlan vedpanna

izvek  
#446224 Kommer i sommar att höja vedmagasinet 60cm. Och sedan montera en 3kbm tank till den.

Avatar Fallback

Re: Orlan vedpanna

Tosca  
#460255 Det vore bra med bilder på dina modifieringar?

Användarvisningsbild

Re: Orlan vedpanna

martini  
#689616 skulle jag inte ha fått pannan så billigt som jag fick den så skulle jag aldrig ha köpt den. med 4 års erfarenhet så sklle jag säga att köp för guds skull nåt annat!

men jo visst fungerar den helt ok men finns ingen genväg till lycka med den. om nån funderar att köpa en så e röksug ett måste. fick sätta in luftstyrare så att primärluften blåser ut strax ovanför keramiken annars blir de övertändning 3 gånger har skortenshatten lossnat pga övertändning före jag satt in luftstyrarna. krånlig att sota om man har tubulatorena kvar, har plockat bort dom o satt dit andra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orlan vedpanna

pointman87  
#689619 Som nyfiken orlanägare, har du gjort egna tubulatorer eller har du köpt nån modell som passar rakt i och är bättre?

Med vänlig hälsning, Daniel

Användarvisningsbild

Re: Orlan vedpanna

martini  
#690593 satte dit 10 mm kjed i stället o verkar funka, iaf lätta att ta bort utan att klämma fingrarna. orginal tubulatorena sotar inte bra så man måste ha bort dom om man ka ha bra sotat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).