Små skogsmaskiner och övriga maskiner

"nytt" vedekipage Silverstone/kranman

25 inlägg 13295 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#312149 Hej alla Glada

Som sagt håller jag på att sätte ihop et nytt skogsekipage. En Silverstone 25hk kinatraktor köpt beg av svärmor och hennes man + en Kranman 2t 4wd vagn köpt beg tidigare ägd av Mikael här på forum. Vagnen fik jag hem i september och traktorn mitt i december, jag har inte kopplad det ihop än då det varit mycket annat att göra. Traktorn strulade en del när vi fik hem den, men nu funkar den bra, fast det är en del fix kvar att göra, tex lyse och annat EL. Jag har idag beställt ventilpaket till styrning + drivning på vagnen sen är det väl dags att koppla ihop grejorna.
Jag har fö en fråga till mikael: På vagnens ventilpaket finns 2 anslutningar: en hona direkt monterat på paketet + en slang med en hane. Vilken är tryck och retur??.

Ja Ja jag vet!! Bilder!! det kommer!

Mvh Henrik



   TS
Användarvisningsbild

Re: "nyt" vedekipage Silverstone/kranman

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312156 Intressant tråd det här. :grin:
Den med en slangstump bör vara tryck.

Avatar Fallback

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

åberg  
#312276
Henrik Petersen skrev:Ja Ja jag vet!! Bilder!! det kommer!


:grin:

Avatar Fallback

Re: "nyt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#312308 Den med en slangstump bör vara tryck.[/quote]
Hmmm jag behöver nok lite mer än "bör vare" :lol: . Går det att se på din traktor hur det var kopplad? eller är det nån annan här med kranman kundskab som vet om det är övra eller nedra uttaget som är tryck.

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312311 Dessvärre så har jag plockat bort en del kopplingar för att det inte ska vara i vägen. Finns det inte någon skrivet på paketet?

Avatar Fallback

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#312313 OK
kanske nån annan vet, annars ringar jag Kranman

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

hemhuggare  
#312314 överströmningsventilen brukar ju sitta i anslutning till returen så du kanske kan lista ut vilken det är med hjälp av det

Avatar Fallback

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#312315 Tack for svar , ska kolla det imorn.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#313802 Jag åkte till en kranman ÅF och kollade. Tryck är den slang som går in i Elventilen (om kranen har vinsch) och in i kranpaketet till den övre anslutningen. Har monterat det nya ventilpaketet i traktoren, ett Galtech Q45 som är ombyggd på den ene slider med fasta lägen och motorspol. Nästa steg är att göra ett fäste till kranpaketet bak på traktorn, sen är det dags for test :lol:

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#316924 Hej har inga bra bilder på ekipaget, fast nu tror jag att jag har lärt mig hur man gör. Fö har traktorn gått sönder, ska klyva den så fort jag får tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#316925 ett till

   TS
Användarvisningsbild

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317055 Hytt på en traktor, vad lyxigt. :-BD
Vad har hänt med traktorn?

Avatar Fallback

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#317319
Mikael skrev:Hytt på en traktor, vad lyxigt. :-BD
Vad har hänt med traktorn?

Jo lite lyxigt är det ju faktisk, det är rigtigt bra värme i den och faktisk skapligt rymligt for att vare en så pass liten traktor. Vi tycker väldigt mycket om den, passar bra i storleken till vagnen och mycket trevlig att köra.
Så var det ju att det gick sönder 😈 . Satt och körde ut ved och plötslig är där ingen kontakt mellan spaken till fram/back lådan och lådan. Jag ringde till den danska importören (den svenska är inget att ha) inga problem!! det är troligtvis bara en rörstift som gått av. Vad skönt, det lät ju inte als om nåt problem, haken är bara att det enda sättet att komma åt den är att dela traktorn på mitten. Första tanken var att jag får ju såklart lämna in den. Fast nu har jag gett mig på den själva. lika bra att forsöka lära sig själv. Fast jag har egentlig inte tid med sånt och inte kundskaber heller. Som sagt jag gillar traktorn och ska nok få detta till att funka. Det är aldrig for sent att ge upp. :-SS . och det finns hjälp att få.

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334993
Henrik Petersen skrev:
Mikael skrev:Hytt på en traktor, vad lyxigt. :-BD
Vad har hänt med traktorn?

Jo lite lyxigt är det ju faktisk, det är rigtigt bra värme i den och faktisk skapligt rymligt for att vare en så pass liten traktor. Vi tycker väldigt mycket om den, passar bra i storleken till vagnen och mycket trevlig att köra.
Så var det ju att det gick sönder 😈 . Satt och körde ut ved och plötslig är där ingen kontakt mellan spaken till fram/back lådan och lådan. Jag ringde till den danska importören (den svenska är inget att ha) inga problem!! det är troligtvis bara en rörstift som gått av. Vad skönt, det lät ju inte als om nåt problem, haken är bara att det enda sättet att komma åt den är att dela traktorn på mitten. Första tanken var att jag får ju såklart lämna in den. Fast nu har jag gett mig på den själva. lika bra att forsöka lära sig själv. Fast jag har egentlig inte tid med sånt och inte kundskaber heller. Som sagt jag gillar traktorn och ska nok få detta till att funka. Det är aldrig for sent att ge upp. :-SS . och det finns hjälp att få.

Henrik

Hur går det för dig?

Avatar Fallback

Re: "nytt" vedekipage Silverstone/kranman

Henrik Petersen  
#334995 Jo tack som frågar.
Idag är jag och grabben på traktor power weekend i Målilla. Ok du kanske menade min lilla blå traktor. Han är på föttarne sen länge. Funkar rigtigt bra

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).