Skotare

Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

22 inlägg 16817 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

derty  
#148967 Hej vänner jag hade ett problem med min 1987 Valmet 862 år, är problemet på framaxeln, drevet och kronan är skadad, det är svårt för mig att få många av dessa bitar här i Spanien, quri be någon om hjälp att få information och bestämma hur man hittar denna pjäs.

Problemet är att denna bit Fu tidigare gjort en Turner och av den anledningen att antalet dipongo inte OEM, om någon har någon information skulle vara mycket viktigt, troligen den här axeln var monterad på fler maskiner än Valmet 862 om någon har demonteras för att identifiera denna pjäs låt mig veta, bifogar jag några bilder av maskinen och arbetsstycket.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

ThommE  
#149005 Välkommen till 862:ägar klubben! jag äger också en sådan med två kompisar.
862 verkar vara byggd mycket på volvo bm 4300 delar. jag har en reservframaxel till våran, men den ser inte likadan ut som på din bild.

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

derty  
#149041 Hej kompis Thommen, berättade för mig att min axel är inte som din? detta år är din Valmet? Jag tror att mitt är 1987.
Du vet att märket tillverkade axeln? har du ett referensnummer?

Yours är som Volvo BM 4300? Det skulle vara lättare för mig att hitta denna axel monterad på en dator på varumärket Volvo här i Spanien,

Jag kunde få boken 862 Valmet verkstad? betala pengar för det, skulle jag vara mycket användbar.
En hälsning

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

ThommE  
#149058 jag ska ta ett kort på min axel nästa gång jag är i närheten av den,
vad det är för årsmodell på våran vet vi inte riktigt, men i inte så långt ifrån din antar jag.

manual finns på nätet att ladda hem,

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

tornil-6  
#334824 Hej!
var på nätet kan man ladda ner manualer till Valmet 862 (min är från 1989), de jag hade brann upp när huset brann ner för mig!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

Kse  
#334858 Mig veterligen finns det ingenstans man kan ladda ner manualer eller reservdelslista till Valmet. Har själv letat manual till en 902:a 400 serie utan att lyckas, har däremot fått tag på en drös till äldre 902:or men där stämmer inte mycket.
Jag råkar ju själv äga en 862:a och har kompletta böcker om det är nåt särskilt du behöver veta.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

tornil-6  
#334860 Det jag i nu läget skulle behöva är elschemat över det kretskortet som sitter till höger om förarstolen infälld ihyttväggen!
men jag skulle hjärna vid lämpligt till fälle vilja kopiera din böcker om det är möjligt!

Mvh Tore

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

Kse  
#334865 Ja vi ska se vad vi kan göra, jag skicka ogärna iväg mina egna böcker då jag förmodligen behöver dom i samsma sekund jag lägger dom på posten.
Att scanna i sida åt gången är inte att tänka på men jag känner ev. Nån som kan kopiera dubbelsidigt i maskin.
El scheman förstår jag att det är mer bråttom med och det kan jag scanna och skicka, tyvärr tyvärr ligger böckerna i garaget 7 mil bort och jag är där tidigast mitten på nästa vecka.

Vad är det som du har problem med?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

tornil-6  
#334867 Hej!
Det är kortis någonstans på kretskortet (tror jag) den översta säkringen på kortet sprättar, den försörjer belysning och växel väljare!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

Kse  
#334872 Ok, brinner säkringen direkt eller är det när du lägger i en växel?
Är det detta kretskort du menar?
image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

tornil-6  
#334873 den briner direck
Ja det ärdet

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

Kse  
#334874 Ok, ett tips är att kolla solenoiderna som sköter växlingen, dom sitter på convertern rakt under gaspedalen.
Du ser en silverfärgad skyddskåpa när du tar ner främre bukplåten, om kåpan har lossnar kan den orsaka kortslutning
Kabelhärvan har skavt av för mig en gång när den går in till solenoiderna men kommer inte ihåg exakt vad som hände, vill minnas att det inte gick att få in 1:ans växel och maskinen orkar inte gå på 2:an i snön.
En av solenoiderna har alltså till uppgift att hålla i ettans växel, brinner spolen så åker tvåan i.
Tog ett bra tag innan vi listade ut det då man trode att nått hänt i driften då maskinen inte orkade dra ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

tornil-6  
#334882 jag har kopplat förbi kretskorte och matar växelföraren direkt så växlingen fungerar så jag tror det är något galet med kortet!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

Kse  
#334888 Ok, antar att du tappar framaxelstabiliseringen och automatbromsen då.
Nå vi fixar ett elschema till dig i nästa vecka så löser det sig nog.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 , reservdelar, artikelnummer

tornil-6  
#334890 Man för tacka på för hand!
Mvh Tore

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).