Motorsåg och handhållet

Grensåg från Jula

39 inlägg 55063 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

mce73  
#334675 Hej.
Jag har Julas elektriska grensåg 703040, har fungerat bra framtills jag körde sönder kedjan.
Tänkte att då åker jag till Jula och köper en ny... men icke.
Dom har inga Oregon 10" kedjor överhuvudtaget...
Enligt dom så får man byta svärd till en 12" + ny kedja.
728078 för 259:-
728034 för 159:-

Jag är dock inte alls övertygad om att varken sågen eller förlängningspinnarna klarar av den större belastningen från en 12" svärd/kedja.
Vad tror ni?

Har letat efter någon som hade 10" kedjor som passar men har inte hittat någon.

Enligt Oregons katalog så finns det ersättare till original Oregon kedjan som heter 91PJ040X.

Ersättare ska vara bla
91PX040G
91VG040G

Eventuellt någon mer.

Av ren princip så tycker jag att Jula ska sälja kedja som passar (10")
Jag har hållit på och mailat fram och tillbaka med deras support men det är totalt hopplöst hittills.

Mvh Micke

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

bgl  
#334699 Håller helt med sign Brumsten tidigare i tråden. jag har själv tidigare startat en tråd om Julas kundbemötande.
Slutsatsen är enkel: det är självförvållat när du får problem med en JULA-produkt.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

sundelius  
#334724 Håller helt med bgl!
Efter en långdragen tvist med en bränd motor på en klyvsåg som gått en timme köper jag inte en skruv till av det företaget :!:

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334725 Det är konstigt hur snabbt ett företag kan chansera. För mer än 10 år sedan fanns det ju massor med bra kvalitetsprylar på Jula (ESAB-svetsar, bra handvinschar, europeiska klyvsågar, traktordragöglor :smile: m.m. Numera är det nästan bara Meec, Hamron, Hard Head, Anslut och annat östasiatiskt skräp i affären. Jag hittade visserligen ett tysktillverkat ABUS-lås klass 3 för något år sedan men det verkar vara undantaget som bekräftar regeln.

Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

bjed0001  
#334807 Såg att granngården hade 8" svärd och kedja till nån grensåg, vet ej om det passar men tycer du 12" är för långt och inte hittar något annat kan det kanske vara värt att titta på?

http://www.granngarden.se/Ryobi/Motors%C3%A5gssv%C3%A4rd-Ryobi%2C-8%26quot%3B/p/1220195_BASE

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

mce73  
#334839 Skulle helst bara vilja montera en ny Oregon kedja som passar svärdet.

Fick förövrigt svar från kundtjänst idag där dom säger att sågen inte ska användas med längre svärd än 10"
Dom klarar dock alltid bara av att svara på en sak..
Det är ju helt absurt att dom inte har en kedja till en produkt som dom har sålt i flera år.
Jag kan väl knappast vara den första som vill köpa en kedja.

Jag skulle givetvis kunna lämna tillbaka skiten även fast jag haft den mer än ett år, jag tror att dom inte orkar med mig haha

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334870 De flesta återförsäljare kan nog klippa ihop en kedja till dig om du vill.

Jag ser en hel del Jula produkter och ledsna köpare. Obegripligt nog går de på det igen och igen...
De ser priset och låter sig luras lite.

Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

bjed0001  
#334889 Ok, nytt försök. 91PX040E, vet dock inte vad som skilljer den mot 91PX040G.

http://www.skogsutrustning.se/skogsbruk/kedjor/38/91vg-xtraguard-kedja-38-91-1-3mm.html

Hur funkar Orgegons modellnam? Dom två första siffrorana betyder väl i det här fallet att det är en 3/8" delning, 1,3 mm drivlänk. PX är väl kedjetypen, 040 är väl antal drivlänkar? och vad betyder sista bokstaven?

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

mce73  
#334903 Tackar.
Det ser ju lovande ut.
Under förutsättning att den passar på svärdet.
Men det är ju samma mått som originalet. (3/8" , 0.050" 40 links 10")

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).