Trädfällning (arborist)

Pris för trädfällning

62 inlägg 96295 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pris för trädfällning

Ferguson system  
#334372 Prisen på trefelling i Norge er så og si det samme som det var på 80 tallet, skremmende å tenke på..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pris för trädfällning

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334658 trädfällning genom klättring=450sek
markfällning=400sek
gräsklippning med åkklippare=500sek
häckklippning med RUT-avdrag=450sek
alla priser +moms

Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

anersimyra  
#334665
Fredrik Reuter skrev:Vad har hänt på 6 år prismässigt tror ni?
Någon som vill uppdatera priserna för 2015?
I storstadsregionerna kan man nog säga att marknaden är överetablerad av arboristföretagare och trädfällare, priserna för klättrare varierar stort, från 350 kr/ tim ex moms . Själv tar jag 550 kr/ tim ex moms för klätterfällning, markfällning 450 kr/ tim. Bilkostnad tillkommer med 7 kr per kilometer. Dessa priser gäller privatpersoner och vissa kommunala och statliga kunder, andra motormanuella kommunala uppdrag ger 363 kr/ tim enligt samma avtal som gäller t.e.x skogssällskapet.

Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

T.stridh  
#462168 Brukar fälla ibland som hobby på fritiden åt folk som vill ha hjälp, kollar träden och ger ett fast pris sen får dom välja själva. Denna helg vart det 9000 för fällning av 5 stora träd, 2 granar och 3 björkar med vajerspel och uppkapning.

Avatar Fallback

Re: Pris för trädfällning

Pan  
#462203 Bad om offert för att ta ner en stor björk (ca 25 meter hög) som lutar svagt åt fel håll men utan risk för att att hus eller annat skadas. 2500 kr för fällning, sen kunde han hämta riset för 1500 kr om jag släpade upp det till vägen. Jag kan tillägga att björken står kvar. Är lite sugen på att ta den själv, men har sett lite för många youtubeklipp på misslyckade fällningar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

T.stridh  
#462205
Pan skrev:Bad om offert för att ta ner en stor björk (ca 25 meter hög) som lutar svagt åt fel håll men utan risk för att att hus eller annat skadas. 2500 kr för fällning, sen kunde han hämta riset för 1500 kr om jag släpade upp det till vägen. Jag kan tillägga att björken står kvar. Är lite sugen på att ta den själv, men har sett lite för många youtubeklipp på misslyckade fällningar. :grin:



Använd dom hjälpmedel som behövs för att va säker på att den landar där du vill. Kilar, vajerspel etc sen va noga med siktet och brytmån :grin:

Avatar Fallback

Re: Pris för trädfällning

jannee  
#462243 Avverkar du den när det finns löv på trädet kontrollera då noga vindriktningen. Många gånger kan man få ovärderlig hjälp av vinden - men även tvärtom.
För övrigt är björken (om den nu inte är genomrutten) det ENKLASTE trädet att fälla rätt.
Eftersom björk är väldans segt gäller det nästan bara att göra fällhugget i rätt riktning och sedan bara se till att du får en ca 2 cm bred brytmån. Sedan vill det mycket till för att du ska misslyckas
Nyttjar du dessutom kilar kan du nog tvinga över björken även om den skulle luta flera meter åt fel håll - men med vindens hjälp lär inte ens kilar behövas :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

Andreas99  
#462248 Ni tycker inte att man bör höra lite om vilken erfarenhet Pan har av trädfällning innan ni uppmuntra honom till att dra omkull björken? 2500kr kan vara jävligt billigt jämfört med när det går åt helvete för att man inte vet var man sysslar med.

Avatar Fallback

Re: Pris för trädfällning

Pan  
#462252 Jag känner mina begränsningar och har respekt för fallande träd. Och därför står björken fortfarande, även om det kliar i motorsågsfingrarna ibland.

Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

Andreas99  
#462254
Pan skrev:Jag känner mina begränsningar och har respekt för fallande träd. Och därför står björken fortfarande, även om det kliar i motorsågsfingrarna ibland.

Det tycker jag är väldigt förståndigt. Finns bättre sätt att skaffa sig erfarenhet för sådana träd än att få lite tips om kilar och vind här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Pris för trädfällning

jannee  
#462255 Andreas99 har helt rätt när det gäller personer som har tummen mitt i handen.
Men i ärlighetens namn behöver man inte vara märkvärdig utan hålls sig till fakta.
Gör du så här kan du INTE misslyckas - falla en björk = svårt att misslyckas.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... KNKdPKOK0Q

Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

Peteflamingstar  
#462266 Som själv varandes utövare av trädfällning mot betalning tycker jag nästan det var dyrt med 2500, om det nu är en enkel fällning utan varken vinsch eller skylift. En 25 meters björk med svagt motlut vickar man ju omkull med kilar/stalp som enda hjälpmedel, inklusive upparbetning tar det ju max en halvtimme totalt. Skulle nog inte ha tagit mer max 1500 inkl moms, men det är ju jag det. Borttransport brukar vara det besvärliga (och dyra) annars.

Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

Andreas99  
#462267
jannee skrev:Andreas99 har helt rätt när det gäller personer som har tummen mitt i handen.
Men i ärlighetens namn behöver man inte vara märkvärdig utan hålls sig till fakta.
Gör du så här kan du INTE misslyckas - falla en björk = svårt att misslyckas.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... KNKdPKOK0Q

Men fakta är väl du vet ingenting om hans tidigare erfarenheter, du vet inte alls hur mycket den lutar "lite" åt fel håll, du vet att den inte kan nå huset (Fast då måste du lita på att det stämmer utan att ha sett det själv), du vet att det finns en väg i närheten (kan trädet slå ut på den?), vet du om det finns granntomter och deras häckar, fruktträd och barn i riskzonen, el/teleledningar, vet du om björken är rötad, du vet att han har fått en offert på 2500kr (kan den inte har kommit av ett proffs som har sett en del risker med det här jobbet?)
Jag tycker att det är fel att rekommendera ut och såga tänk på hur det blåser och använd kila till någon överhuvudtaget.
Bra länk du har där. Steg för steg och tänk på att använda blåställ för att skydda benen.

Avatar Fallback

Re: Pris för trädfällning

tallen100  
#462280 :lol: :lol: :lol: Samma visa varje gång någon menar att fälla ett träd och råkar skriva om det här :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

MartinH  
#462346 Märkligt att trädfällning värderas så lågt prismässigt. Jag tycker nog att 2 500 kronor för fällning av björken inte låter ohemult. Jag anser att fälla en stor björk är ett kvalificerat arbete. Det kan finnas problem med denna björk som är svåra att förutse. Vad tar en snickare per timme?

Att hämta riset för 1 500 kronor låter inte som ett högt pris, det är en del efterarbete med att ta hand om ris. Ska det flisas eller köras till en förbränningsanläggning, det är visst arbete med det. Det blir en del ris från en stor björk.

Sedan att använda blåställ som det står i den länkade beskrivning, då kan man väl lika gärna köra i shorts. Så mycket skyddar blåställ anser jag. Har erfarenhet av att sågat mig i benet men hade då sågsskyddsbyxor på mig lyckligtvis.

Med vänliga Hälsningar!
MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).