Ny Teknik och Elektronik

Gjuta i aluminium med form av styrofoam

9 inlägg 18843 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gjuta i aluminium med form av styrofoam

Fredrik Reuter  
#334092 Använd styrofoam som form för aluminiumgjutning.
Här får jag blotta min tidigare okunskap, men detta var ju genialt.
Gör en form av styrofoam eller frigolit, stoppa ner den i en hink och fyll med sand. Smält aluminium och häll på styrofoam formen. Formen smälter och aluminium ersätter.

Ni som har koll på detta, är det såhär stora gjuterier gör också?





   TS
Avatar Fallback

Re: Gjuta i aluminium med form av styrofoam

åberg  
#334148 Det är väl så sandgjutning går till överlag, man har material som smälter/ångar bort.

Användarvisningsbild

Re: Gjuta i aluminium med form av styrofoam

JensSkoog  
#334178
åberg skrev:Det är väl så sandgjutning går till överlag, man har material som smälter/ångar bort.

Finns många teknikar i gjutning, ochså den å smälta bort "originalen". Men det vanliga i sandgjutning är (eller var) å packa sanden om originalen och senn ta den ur sanden - och därefter stöpa i formen som finns i sanden.

Avatar Fallback

Re: Gjuta i aluminium med form av styrofoam

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334179 Hej, jag har läst att det går att göra så, men aldrig utfört. Min erfarenhet av sandgjutning och aluminium så har vi brättlagda modeller vi formar av.

Avatar Fallback

Re: Gjuta i aluminium med form av styrofoam

JOLOF  
#334203 Nja. Egentligen är det en modell man gör, vanligen av vax. Men det funkar säkert även med styrofoam eller frigolit.
Modellen bakas in i gips om man skall gjuta ngn lågtemp-legering.
Men det tillverkas även tex turbinskovlar för gasturbiner (jetmotorer) med liknande metod.
Då bakar man in vaxmodellen med keramik. Flera modeller fästs på "grenar" av vax till ett "träd" . Man lägger på keramikpulver i flera lager, med sintring mellan. Slutligen bränns vaxet ur. "trädstam" och "grenar" funkar som ingjut. Dvs där smältan fylls på och fördelas till alla hålrum. Efter stelning knackas keramiken bort. Kanthal i Hallstahammar var stora på detta förr. Men i dag??

Användarvisningsbild

Re: Gjuta i aluminium med form av styrofoam

Fredrik Reuter  
#334204 Hej,
Tack för alla svar så här långt!
Alltid kul och intressant att lära sig nya saker, för som sagt, detta hade jag ingen koll på tidigare. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Gjuta i aluminium med form av styrofoam

Hema  
#334321 Mig veterligen så är den vanligaste gjutningsmetoden att man har två halvor (baljor, höger/vänster eller övre/undre del.) Det går att använda enform, med lock. Det är väl helt beroende på vilken maskin man har och hur stor serie man skall tillverka. Sedan används specialsand/lera som man återanvänder. Denna sand packas hårt (vibratormaskin används) i resp halva och det föremålet som man ska gjuta är uppdelat i två delar som ska vara i resp. form. (Det är därför som an ibland kan se på en gjutet föremål att det är som ett gjutskägg runt om hela föremålet.) Förutom att hålla koll på att del två delarna kommer så exakt som möjligt intil varandra, så måste man ha göra ett påfyllningsrör och ett eller flera stigningsrör, där smältan kan stig,samt pressa bort ev. luftfickor.

När man har hällt i smältan och väntat tillräckligt länge så att den har stelnat och svalnat tillräckligt, öppnar man formen/baljan och börjar med att vibrerar bort sanden. När man sedan har det gjutna föremålet i hand är det dags för det mödosamma jobbet med vinkelslip eller dyligt, skära bort gjutskägg, stigningsrör och påfyllningsrör.

Typ såhär, men varje objekt är unik:

Användarvisningsbild

Re: Gjuta i aluminium med form av styrofoam

JensSkoog  
#334326 Mycket instruktiv video! Den där killen är duktig! Dom återanvänder sanden några gånger, men den begagnas och får bytas efter en tid.

Användarvisningsbild

Re: Gjuta i aluminium med form av styrofoam

Fredrik Reuter  
#334340 Riktigt bra video, tack för den!
En hel del jobb, men snyggt blev det!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).