Motorsåg och handhållet

Svärdslängder och Kastrisk

166 inlägg 49438 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärdslängder och Kastrisk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334058
busholle skrev:När det gäller kastrisk och svärdsläng har allt jag läst och prövat själv visat på att risken vid kast är mindre med korta svärd. Man kan förklara det med att kraften i svärdspetsen alltid är densamma och längden på svärdet genererar momentet och ett kortare svärd ger mindre moment.

Stämmer det verkligen? Det är väl snarare så att kedjan fastnar och svärdstoppen kastas iväg med samma fart som kedjan har. Har man då ett långt svärd blir svärdets och sågens rotationshastighet låg, har man ett kortare svärd roterar sågen fortare. Tänk dig att du har ett väldigt långt svärd (=mycket längre än de som diskuteras i tråden Långa svärd) som kastar. Ett sådant kast skulle ju knappt märkas och det skulle ta flera sekunder innan sågen vreds 90 grader mot huggaren.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334060
th skrev:
busholle skrev:När det gäller kastrisk och svärdsläng har allt jag läst och prövat själv visat på att risken vid kast är mindre med korta svärd. Man kan förklara det med att kraften i svärdspetsen alltid är densamma och längden på svärdet genererar momentet och ett kortare svärd ger mindre moment.

Stämmer det verkligen? Det är väl snarare så att kedjan fastnar och svärdstoppen kastas iväg med samma fart som kedjan har. Har man då ett långt svärd blir svärdets och sågens rotationshastighet låg, har man ett kortare svärd roterar sågen fortare. Tänk dig att du har ett väldigt långt svärd (=mycket längre än de som diskuteras i tråden Långa svärd) som kastar. Ett sådant kast skulle ju knappt märkas och det skulle ta flera sekunder innan sågen vreds 90 grader mot huggaren.

Ja den rör sig långsammare men med mer kraft.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#334065
th skrev:
busholle skrev:När det gäller kastrisk och svärdsläng har allt jag läst och prövat själv visat på att risken vid kast är mindre med korta svärd. Man kan förklara det med att kraften i svärdspetsen alltid är densamma och längden på svärdet genererar momentet och ett kortare svärd ger mindre moment.

Stämmer det verkligen? Det är väl snarare så att kedjan fastnar och svärdstoppen kastas iväg med samma fart som kedjan har. Har man då ett långt svärd blir svärdets och sågens rotationshastighet låg, har man ett kortare svärd roterar sågen fortare. Tänk dig att du har ett väldigt långt svärd (=mycket längre än de som diskuteras i tråden Långa svärd) som kastar. Ett sådant kast skulle ju knappt märkas och det skulle ta flera sekunder innan sågen vreds 90 grader mot huggaren.
Den större hävarmen med längre svärd ger ett betydligt kraftigare vridmoment, ett 18 " kastar inte snabbare men betydligt kraftigare än 13".. :shock: jämför t.e.x pereferihastigheten hos en stor kapskiva gentemot en liten skiva.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

tallen100  
#334070 Ja ett långt svärd kastar kraftigare.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Ferguson system  
#334073 Jeg har prøvd innstikk med 24" og kløyvekjede på 70cc sag, kan konstantere at det lugger med langt mer kraft enn 13/15" sverd.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334104
anersimyra skrev: Den större hävarmen med längre svärd ger ett betydligt kraftigare vridmoment, ett 18 " kastar inte snabbare men betydligt kraftigare än 13".. :shock: jämför t.e.x pereferihastigheten hos en stor kapskiva gentemot en liten skiva.
Mvh Anders.

Jag håller med om att vid samma varvtal så är periferihastighetn på en stor kapskiva större än den för en liten skiva. Men detta gäller ju inte motorsågskedjor som har samma hastighet oberoende av svärdets längd samt att periferihastigheten i toppen är lika stor oberoende av svärdets utformning.

Det känns inte som att det finns någon bra teoretisk förklaring till det som flera upplever.

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

jannee  
#334117 Kan man inte blanda in hävstångsprincipen, med en lång hävstam blir brytmåttet förhållandevis litet men starkt, tvärtom med kort hävstång.
Med ett kort svärd orkar du med andra ord lätt hålla emot kastet, tvärtom med ett långt där orkar du inte hålla emot dock blir kastet ej så långt - eller tänker jag återigen fel.
Upplevde ytterst sällan att jag hade några direkta kast med 13 tums svärd, men mer när jag använder 15 tum. Dessutom spelar nog kedjehastigheten en stor roll. Vet att när jag var ung och skulle kvista med en McCulloch (början på 60 talet), minns inte men kedjehastigheten var inte hög, den högg och ville kasta jämt.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

traktorz  
#334118 Kan det inte ha berott på avsaknad av ryttare?

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

traktorz  
#334119 Håller med om att liknelsen med kapskivors olika diameter för vinkelslip är oklar. Provar den här formuleringen, hoppas den inte rör till det ännu mer.

Antagandet att isättningskraften hos skärlänkarna är oberoende av svärdslängden, är en bra början. Rörelseenergin hos kedjan ger således en kraft i svärdspetsen.

Kraften påverkar en hävarm i egenskap av svärdet, som har en infästningspunkt, vid vilken en vridning sker runt densamma.

Vridmomentet är kraften gånger momentarmens längd.

Kraften hos kedjans drivlänk är given av bl a kedjehastigheten, men nästan oberoende av kedjans längd. Visserligen har en längre kedja något högre vikt och därmed större rörelseenergi och en gnutta mer kraft i skärlänkarna.

Resultatet blir således att momentverkan är direkt avhängigt svärdslängden.

Men största påverkan på kastbenägenhet har ändå kedjehastigheten, ty den har en kvadratisk påverkan på kraften hos skärtanden, från dess rörelseenergi.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#334130
th skrev:
anersimyra skrev: Den större hävarmen med längre svärd ger ett betydligt kraftigare vridmoment, ett 18 " kastar inte snabbare men betydligt kraftigare än 13".. :shock: jämför t.e.x pereferihastigheten hos en stor kapskiva gentemot en liten skiva.
Mvh Anders.

Jag håller med om att vid samma varvtal så är periferihastighetn på en stor kapskiva större än den för en liten skiva. Men detta gäller ju inte motorsågskedjor som har samma hastighet oberoende av svärdets längd samt att periferihastigheten i toppen är lika stor oberoende av svärdets utformning.

Det känns inte som att det finns någon bra teoretisk förklaring till det som flera upplever.
Jag tänker närmast på att man kan likna svärd och sågkropp vid en skiva. En stor skiva med låt säga 30 cm diameter och 10.000 i varvtal kastar våldsamt, en skiva med samma varvtal men diametern 5 cm kastar nära nog inget. Kedjehastighet ( varvtal ) / diameter ( svärdslängd ) borde rent mekaniskt fungera på exakt samma sätt som en skiva.. :geek: :?:

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334132
anersimyra skrev:
th skrev:
anersimyra skrev: Den större hävarmen med längre svärd ger ett betydligt kraftigare vridmoment, ett 18 " kastar inte snabbare men betydligt kraftigare än 13".. :shock: jämför t.e.x pereferihastigheten hos en stor kapskiva gentemot en liten skiva.
Mvh Anders.

Jag håller med om att vid samma varvtal så är periferihastighetn på en stor kapskiva större än den för en liten skiva. Men detta gäller ju inte motorsågskedjor som har samma hastighet oberoende av svärdets längd samt att periferihastigheten i toppen är lika stor oberoende av svärdets utformning.

Det känns inte som att det finns någon bra teoretisk förklaring till det som flera upplever.
Jag tänker närmast på att man kan likna svärd och sågkropp vid en skiva. En stor skiva med låt säga 30 cm diameter och 10.000 i varvtal kastar våldsamt, en skiva med samma varvtal men diametern 5 cm kastar nära nog inget. Kedjehastighet ( varvtal ) / diameter ( svärdslängd ) borde rent mekaniskt fungera på exakt samma sätt som en skiva.. :geek: :?:


Nej där kan jag inte hålla med dig. Perifirihastigheten blir olika vid samma varvtal, det är något som inte händer på motorsågar då hastigheten styrs av drevet och inte svärdslängden. I de fall du nämner ovan blir perifiri/skärhastigheten 156,9m/s respektive 26,15 m/s.
Ska du ha samma perifirihastighet på den lilla skivan så måste den rotera med nästan 60000r/m

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

jannee  
#334135 Min uppfattning är följande, desto fortare kedjan går desto mindre kast, den hinner m.a.o. inte hugga tag. Samma sak som när man borrar, går borret snabbt hugger den inte lika lätt som när boret går sakta - självklart vid samma belastning.
För övrigt började jag inte fila ned ryttarna hårt förrän jag hade 435 och 535or, dessa drevade jag dessutom upp max.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

axwell  
#334138 Det här kan vi diskutera till leda en gång till, senast det var uppe här på forumet kunde vi inte enas.

Jag tillhör den grupp som hävdar att kortare svärd ger ett svagare kast.
Å andra sidan om svärdet är 10 meter långt, då blir det så tungt att ingen 50 cc såg skulle orka lyfta det från horisontalplanet vid ett hugg, kedjan skulle knäckas. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#334140 Nej där kan jag inte hålla med dig. Perifirihastigheten blir olika vid samma varvtal, det är något som inte händer på motorsågar då hastigheten styrs av drevet och inte svärdslängden. I de fall du nämner ovan blir perifiri/skärhastigheten 156,9m/s respektive 26,15 m/s.
Ska du ha samma perifirihastighet på den lilla skivan så måste den rotera med nästan 60000r/m
Det är ju exakt det jag säger. En stor diameter med x antal varv ger högre periferihastighet, varifrån systemet drivs har ju ingen betydelse. En skivas periferihastighet är densamma oavsett om den drivs av en axel i centrum eller av en kilrem i periferin. Låt säga att man monterar en hel motorsåg på en drejskiva med varvet 100 RPM, olika längder på svärdet ger olika periferihastighet på svärdet vid konstant varv på drejskivan. Vad som sen driver själva skivan har ju ingen betydelse, 100 varv via egen motor eller via spetsen på svärdet förändrar inget.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

traktorz  
#334141
anersimyra skrev:... olika längder på svärdet ger olika periferihastighet ...

- Nu blev det allt bara tokigheter!
- Du menar alltså att en slak kedja snurrar snabbare, än en som är hårt spänd, givet samma ringdrev och arbetsvarv?

Analogin med vinkelslipar och drejskivor är inte så lyckad.
Bäst att hålla sig till motorsåg, där motorvarv och ringdrevets kuggantal bestämmer kedjehastigheten. Kedjehastigheten är oberoende om du har ett bulligt eller ett spetsigt skulptörsvärd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).