Skogsnyheter

Avverkningarna minskar

7 inlägg 4261 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningarna minskar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Avverkningarna minskar

surjämten  
#334037 Ett friskhetstecken att skogsägarna väntar och tror på bättre priser.
HEJA HEJA alla som avvaktar!

Användarvisningsbild

Re: Avverkningarna minskar

Camwood  
#334056 Ja vad ska man göra!! :cry: Vi måste slut avverka ca 1500 m3 nu i sommar. Skriver kontrakt efter midsommar(timmer +150kr m3to och massa+ 50kr m3fub på prislistan). I Västernorrland. Kan inte vänta på bättre priser.
Ni andra som väntar på att avverka hur länge kan ni vänta ??
Skriv på forumet å berätta.

Avatar Fallback

Re: Avverkningarna minskar

surjämten  
#334126 Det är klart att varje skogsägares speciella situation är avgörande för om man kan vänta eller måste avverka.
Men jag leker med tanken att ingen skrev kontrakt under exempelvis tre månader ????????
Vilken skulle reaktionen bli från alla bolag, skogsägarföreningar och alla hundratals virkesköpare som satt o rullade tummarna ??
Sen påverkar ju självklart många andra faktorer som exempelvis stormar eller ägarbyten där nya ägare ofta måste avverka.
Men HEJA HEJA alla som väntar !! Jag tror vi bidrar till en bättre prisbild framöver.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningarna minskar

T Landström  
#334128 Att inte skriva kontrakt på verkar nog mer föreningarna än det påverkar bolagen med egna skogar...sedan ökar väl importen oxå skulle jag tro...

Sedan är frågan om man har ett bestånd med gammal granskog hur länge man vågar vänta innan det börjar dö på rot...

Avatar Fallback

Re: Avverkningarna minskar

jannee  
#334131 Importen av timmer är nog lite av ett tveeggat svärd. Bolagen/sågverken får betala överpris, efterfrågan är INTE mindre på andra sidan Östersjön. En hel del timmer går idag direkt från Norge till Baltikum, billigare att behandla timret i Öststaterna.
Finns nog många sågverk som måste se om sitt hus, rationalisera, effektivisera och förädla mer annars blir de utkonkurrerade, bara sälja ohyvlad plank i fallande längder gör de inga pengar på. Specialsortiment - kundanpassat o.s.v.
Kommer det inte ut något timmer för avsalu bör på sikt priserna gå upp och eller sågverk får läggas ned.
Eftersom kronan är så pass lågt värderad borde timmer över 18+ ligga över 1000 kr M3to - rakt över, tyvärr är idag nästan alla råvarupriser historiskt sett väldigt låga - även skog.

Avatar Fallback

Re: Avverkningarna minskar

surjämten  
#334133 Intressant med Camwoods inlägg. Varför betalas det ut 50 respektive 150 kr extra. Vilka skogsägare får den bonusen?
Har alltid hävdat att virkesköparna snabbt läser av säljaren och behandlar säljarna olika.
Varför ligger massapriset exempelvis på 240 kr i prislistan om man betalar 290.
Återkommer nog i denna tråd men nu till er alla
Glad Midsommar !!!!!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).