tis 16 jun 2015, 23:16#333973
Allt detta gäller pb-släp med kåpa: På ett 4p som jag lastade på med måtten 380x210 fanns inte en chans att få på atv+timmervagn (såvida jag inte skruvade lös timmerbankarna eller sköt ihop dem, pyssligt o föga smidigt). Två skotrar rymdes däremot lätt på 380x210.
Skotrar är lättare att lasta, pga att de är bredare fram och smalare bak och kan saxas ihop. Fyrhjulingar är rektangulära i form. Timmervagnar ett mellanting med dragstång fram o fyrkantsbalk bak. Timmerbankarna tar mkt bredd, därtill ganska högt upp, även om stöttorna tas av.
Tänk också på att främre delen av släpvagnskåpor lutar inåt släpet, liksom sidorna, vilket gör mätning avancerad. Du måste mäta bredd+längd även i höjd ovanför basen på lastytan.
Återigen har skotrar o atv olika form. En skoter är lägre i fronten än en fyrhjuling plus att skoterns främsta del är skidorna som bara är decimeterhöga. Följden är att en atv INTE kan lastas mot främre lämmen på ett släp, då tar kåpan i. Skoterns skidor kan vridas åt sidan men fronten är aldrig så hög som atv:ns. Skoterfronten tar inte i kåpan framåt.
Däremot kan ett rejält brett släp få problem om man saxar skotrar och skoter med packlåda backas upp på släp, då tar packlådan i släpkåpans lutande framdel.
Summa summarum: Prova att lasta det du vill lasta innan köp.
Vad gäller bredd så rullar 4p som är 210 cm brett i egna hjulspår, utanför dragbilens. På oplogad väg eller med snösträng i vägmitt+sida så utgör det väsentligt motstånd jmft med 190:s bredd som går i dragbilens spår. 210 cm bredd ger också ett större vindfång av fartvind.
I fart något över 80 och i vinterväglag är min bedömning ca 10 procent mer bränsleåtgång för 210 cm jmfrt med 190:s bredd.
Andra kan säkert ha andra erfarenheter, dessa är mina.