Skotare

Rottne f18 d

7 inlägg 6170 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne f18 d

ola norman  
#328731 noen som har erfaring med rottne f18d,noen som kjører med dobbelt utskyt på kran?+ og - på maskin.?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne f18

Fredrik Reuter  
#328750 Hej,
Jag har ingen egen erfarenhet men har pratat med flera som kört.
Tyvärr har jag aldrig sett kranen med dubbelutskjut, är det 10m?

Det jag hört gott om den är att den är mycket stabil och att kranen går fint och är riktigt stark (enkelskjutet då).
Comfort Ride har de väl haft lite problem att få till optimalt, men de verkat blivit mycket bättre på de nya.

Jag vet att det är några stycke som iaf kört F18 på skogsforum, vi får hoppas de ansluter!

Har du kollat nåt på WideLoad XL förresten?

Avatar Fallback

Re: Rottne f18

ola norman  
#328757 hei,det er vel cranab 10 m tror jeg.kjører med comfort ride i dag og syntes det fungerer bra.wideload xl har jeg ikke vurdert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne f18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328797 Vi har en f18 som vi kört med i ca 12000 tim nu, en bra maskin som vi är riktigt nöjd med.
Stark och stabil maskin, kranen är grym stark och fin hydraulik, vi har 8,5 m kran.
Kranen är ju smörjfri det är väl det sämsta med den, den har ju blivit glapp så vi har bussat om vippleden två gånger, och mellan bom och pelare kom det ett servicemeddelande om att montera expandertapp med smörjning.
Hyttfjädringen funkar väl ändå rätt bra tycker jag, det som gått sönder är några cylinderfästen som spruckit av och några givare.
Cylindrarna och ackumulatorerna byttes i förebýggande efter 10000 tim, tänkte det skulle bli nytt och fräscht med nytt efter dom timmarna.
Vi valde även balanserade boggilådor på våran, det ångrar vi inte klättrar riktigt bra!
Drivlinan har hållit hittills utan haveri.
VI har även wideload XL, där har inget utom nån slang till stolparna gått sönder.

Avatar Fallback

Re: Rottne f18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333867 Nu fick man ju se nya f18d på nolia, såg riktigt fin ut. Dom största förändringarna är väl nya miljömotorn, kranen får numer vanliga bussningar och smörjning :-), driften ska vara förfinad, ny tydligare layout på skärmen mm.
Kändes riktigt fin var och provkörde en sväng, väldigt tyst i hytten med nya motorn (67db ska det va).

Användarvisningsbild

Re: Rottne f18

Fredrik Reuter  
#333870 Hej,
Kul med utveckling i rätt riktning.
Friskt vågat med smörjfria bussningarna, men det funkade inte riktigt kanske?
FT4 motorn är väl liknande den i H21D, något nedtrimmad dock.
Jag reagerade också hur tyst den motorn var, mest bara det där vinande ljudet från oljeseparatorn.

Lika stabil?

Avatar Fallback

Re: Rottne f18

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333945 Jo dom smörjfria var ingen hit tyvärr... Har bussat om våran två gånger, jo den är riktigt stabil vi kör alltid utan midjelås och känns som att det inte går att vicka med den

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).