Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729108 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332682 G28? Ja då måste jag sett galet.

Jag ville pröva att ta fram de raka björkarna ganska tidigt, annars blir det bara krokiga björkar.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#332728
m_199.jpg
m_198.jpg
m_023.jpg
m_026.jpg
m_029.jpg
Då man varit utsocknes, å röjt. Så har det växt som sjutton hemma.
Har nu startat, storoffensiven mot " Djungeln "

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332732
isteskog skrev:Rätt svar :wink:
Har tydligen kommit med contorta i tallplanten. Inga fina stammar direkt! Mycket dubbeltoppar och krokiga stammar.
Men de har växt rejält på längd och diameter :shock:


Jag har fått för mig att det är vårat sätt att plantera och sköta om contortan som gör dem sådär fula, det är ett trädslag som ska stå ganska tätt så den inte utvecklar så grov kvist. Inte helt säker men nåt åt det hållet vill jag minnas att det var.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#332775 Det blir snyggt Amatörhuggarn!
Ja, björken den växer otroligt på bara några år! :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#332777 Helt rätt Palms!
Contortan verkar bli av bättre kvalitet när den sås eller planteras tätt. Har sett båda exemplen i markerna runt mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

nisse8  
#332797 Tallsådd 2006. Glesade ut såddruggarna nu i april. Trevligt me lyckad sådd, man får vraka å välja bland många stammar iallafall på 80% av arealen. Lämnar tätt ännu i detta skede, blir att slutröja om ca 5 år.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#332805 Man blir lite avundsjuk när man ser så fina sådder som inte är härjade av älgen! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#332897
nisse8 skrev:Tallsådd 2006. Glesade ut såddruggarna nu i april. Trevligt me lyckad sådd, man får vraka å välja bland många stammar iallafall på 80% av arealen. Lämnar tätt ännu i detta skede, blir att slutröja om ca 5 år.

Mycket snyggt! :grin: Och som Isteskog lar jag mig förvåna över att älgen inte har gjort visit. Har du skyddat på något sätt?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

nisse8  
#332909 Nä inget skydd, annat än sådd och tidig slyröjning. Älgar finns nog men de öppnar böndernas ensilagebalar åt sej om vintrarna :-BD

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#332925 En liten tarm körd nu precis. Ser nästan lika snårigt ut innan som efter på bilden. Ett hav av självföryngrad gran under. Ställer ut björken som växer som ogräs här. Så man inte chockar granen för mycket. Bara så man får ner lite mer ljus.
Sen får man komma tillbaka om några år och se vilka granar som har kommit igång.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

80-90  
#332930 det ser bra ut !!! ha försökt lägga in bilder men vet inte vad som hänt ,får inte till det ... men men .. fortsätt så erre som sagt det ser bra ut ...

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#332931 Ja, det är riktigt att inte ljusschocka granen på bilderna. Risk för att de torkar då!

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#333751
m_008.jpg
m_007.jpg
Från helgens röjoffensiv

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#333770 Det växer så det knakar hos amatörhuggarn :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#334356 Mayhem!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).