Inomgårdsmaskiner

Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

46 inlägg 59572 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Pe_Er_79  
#333462 Tänker köpa en byggställning för gårdsbehov. Har ett antal fasader där jag behöver upp ca 9,5 meter som högst. Och jag hade tänkt mig att investera i någon av ställningarna nedan. Jag kan i princip ingenting om byggställningar, så jag är tacksam för all konstruktiv input jag kan få?

http://www.stallning.se/product.html/ru ... gory_id=31
http://www.stallning.se/product.html/ru ... gory_id=31



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

k_h  
#333474 Vet ju inte vad du ska göra och du har kanske redan tänkt tanken, men varför inte hyra eller köpa skylift/saxlift istället? Betydligt smidigare än att bygga ställning och mer lättflyttad. Vad de kostar att köpa vet jag inte men hyra ligger väl på 500- 1000 kr /dag.

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Pe_Er_79  
#333477 Att köpa skylift eller liknande är inte aktuellt. Hyra är inte heller aktuellt, har alldeles för mycket som ska göras..

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Pe_Er_79  
#333478 Och ja jag har tänkt tanken.. =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

k_h  
#333479 Då får du hoppas på råd från någon som vet något istället :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Seb macahan  
#333482 Jag driver byggfirma så något råd kanske kan vara tänkvärt. Rullställning är inget jag rekommenderar på de höjderna. Dels för att den är svår att flytta när den blir så hög och dels för att de är ostabila. Köp begagnad Haki eller Burton rör i stället. Haki är rejält och tål belastning samt bra arbetsutrymme, Burton är lätt och smidig o bygga. Men i lantbruk är alltid Haki populär. Stryktålig och stabil. Man brukar få ganska mycket ställning för 30-40k.

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

haggloader  
#333517 Jag är också intresserad av en byggställning. Jag tänker mig en ställning som är ungefär 2-3 meter bred och ungefär 2-3 meter djup med översta planet på 4 meter och av stål för stabilitet, vad kan det bli för ställning?

Har Haki någon återförsäljare?

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

sundelius  
#333535 Har köpt 2 ggr det som dom kallar Villapaket Altrad Modul, är supernöjd men det ser ut som dom bytt leverantör. Mina ställningar var fabrikat Monzon. Vikten är ungefär hälften jämfört Haki
Hade egentligen beställt en aluminiumställning men den var slut så jag fick den första för samma pris och det ångrar jag inte. Möjligheten att få våningsplanen på var 50:e cm är guld värd när du ska byta fönster osv.
Håller med Seb, rullställning på den höjden är inte behaglig

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

svampbob  
#333594 Kan det inte en kombination vara en lösning. Köpa ställning upp till fem meter höjd vilket borde räcka till det allra mest och sedan hyra bomlift för gavelspetsar och liknande.

Eller "Cherrypicker" som bomliften det hette då tyskarna pratade engelska på mötena. Det tog ett bra tag innan jag fattade vad dom menade.

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

T Landström  
#333596 Vad är det för jobb som ska utföras?
Man kan ju hyra rätt länge för 33.900 sek + moms

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Mats på Södergården  
#333598 Tycker att det skiljer för lite i pris på ny och begagnad Haki(plus att ny Haki är lättare och rakare)för 35000kr får du en riktigt användbar ny Haki!

Avatar Fallback

Re: Sv: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Pe_Er_79  
#333606
T Landström skrev:Vad är det för jobb som ska utföras?
Man kan ju hyra rätt länge för 33.900 sek + moms


Målning, byte av vindskivor, byte av fönster. Både på boningshus och uthus.. Det finns å göra..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

T Landström  
#333613
Pe_Er_79 skrev:
T Landström skrev:Vad är det för jobb som ska utföras?
Man kan ju hyra rätt länge för 33.900 sek + moms


Målning, byte av vindskivor, byte av fönster. Både på boningshus och uthus.. Det finns å göra..


Målning gör man nog enklast från en skylift...även vindskivorna kan man byta från den... Det mesta av fönsterbytet gör man nog enklast från insidan...

Men detta är min personliga åsikt...andra snickare tycker nog annorlunda...

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

molnia  
#333614 min erfarenheter av ställning i största allmänhet är att ramställnigar går snabbt att bygga men är väldigt frustrerande då de begränsar fantasin.
Vi hade en ram-aluminiumställning längs en fasad på en skola (Kommer inte ihåg namnet ställningstillverkaren), behövde ta bort en bom för att komma in med rännan till betongbilen. Det gick inte för ställningen var ju uppbyggd av ramar, så vi fick riva ställningen ända uppifrån och ner till den bommen vi behövde få bort.

Det enda tillfället jag tycker ramställning är tacksamt är när man har en rullställning eller en smalare ställning i aluminium för snabba enkla jobb. då ska man bara upp, göra ett litet jobb och riva ställningen. ska man ha ställning längs fasad, för tak eller byta fönster eller annat större jobb. Då skulle jag tveklöst skaffa en ställning av lösa delar för mer flexibla byggnationer. Tex haki, layer. med flera

har byggt en del burton också, det tar inte så lång tid ändå när man får in lite vana. inomhus i tex, industrier är det oslagbart. Och är man ensam om att använda burtonen kan man även låta kopplingarna sitta kvar på rören så att man får som "färdiga " bommar mer likt haki med flera. för att kunna bygga lite snabbare.

men något som jag skulle försöka med oavsett typ av ställning är, köp ett känt märke. inte för att de är de bästa konstruktionerna utan för att det är lättare att komplettera mer fler delar. kanske ska man göra något jättestort jobb och behöver hyra stora mängder. men har man då samma ställning själv som utgör grunden så behöver man inte hyra hela stora ställningen.

och oavsett om ställningen är av stål eller inte, kasta aldrig ner några delar vid rivning! även stålställningen kan bli krokig av sådan behandling.

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Lasse_Eklund  
#382436 Sökt som dåre efter information om byggställningar hyra kontra köpa och kom över denna: byggställning.se
Matnyttig info! 🧠

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).