Skogsvagn (Huggarvagnar)

Boggieflex

35 inlägg 16874 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Boggieflex

Fredrik Reuter  
#333009 Boogieflex justerbar spårbredd och lastutrymme har vi diskuterat lite i tråden om SkogsElmia 2015. Men sådana innovationer kräver en egen tråd så vi börjar på en om Boogieflex.

Skillereds Mekaniska är företaget bakom innovationen och tanken är att produkten Boggieflex ska kunna eftermonteras på befintliga skogsvagnar med centrumrör (120x120 eller 180x180). Vardera sida av Boggieflex kan med hydraulik justeras ut och in och genom detta kan spårbredd och även lastutrymme justeras. Justermånen är mellan 1,80 till 2,70m.

Produkten finns inte idag på marknaden och den är patentsökt.

Högst troligt måste man köra ekipaget framåt eller bakåt när boggieflex ska breddas eller smalnas. Av naturliga skäl går det inte smalna boggieflex när man har last, bredda ska dock gå bra.

Några filmer, den första är från demo på SkogsElmia.







   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

stegmaster  
#333021
Fredrik Reuter skrev:Boggieflex ska kunna eftermonteras på befintliga skogsvagnar med centrumrör (120x120 eller 180x180).


Hmm, interessant.
Konstig dock om man skippat 160x160 som er vanligaste dim, på 8-9t vagner. :???:

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Hema  
#333034 Kanske kan vara en fördel att börja smalt inne i beståndet för att sedan "växa" när man går ut i stick vägarna. Samt att kunna ha en smalare vagn vid vägtransport om an kör tomt. Dock förstår jag inte att man som i ena filmen tar en sida i taget. Man borde väl tämligen köra båda samtidigt, samt se till att grinden växer med vagnen, annars borde riskerna öka.

Frågan är väl dock om nyttan är förrenlig med kostnaden, samt ska de börja sälja vagnstommar också eller tänker man sig att folk kommer börja skära sönder sina vagnar? Oups, de flesta vagnar har nog inte fastsvetsad boggie..

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

Kse  
#333035 Jagg pratade lite med Jan som konstruerat Boggiflex på Elmia och en mindre variant är visst planerad och ska då vara anpassad till snäppet över fyrhjulingskärra.
Systemet som alltså är ett "tillbehör" till din vanliga vagn ska du kunna montera på 2 timmar och kräver bara ett dubbelverkande hydrauluttag, det betyder alltså att båda sidorna breddas samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Hema  
#333037 Erkänner att jag inte la tillräckligt med tid på denna lösning på mässan, men om man vill ha en större vagn, vad får en att hellre välja denna lösning framför att byta in/sälja sin nuvarande och köpa ny, framför att byta boggie? Denna lösning ser riktigt seriös ut, så den blir säkert inte billig.

För ett skogsblåbär, kan någon förklara den/de största vinsterna med denna lösning, förutom det jag nämnde ang. gå från bestånd och växa allt efter som du når stickspår och slutligen avlägg.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

ÅsaNisse  
#333075 Att öka på bredden på detta sättet innebär ju också att du ökar vikten på lasten. Centrumröret är dock detsamma och ett fullt lass stock är lite jobbigt att hämta när vagnen gått av och man bara har kranen släpande i rörstumpen efter traktorn.
Är vagnen CE-märkt så faller hela konceptet som tillbehörsgrej. Kräver en ny CE-dokumentation och det kommer aldrig att lyckes, med den ökade belastningen.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

trondsenti  
#333077 Mulig jeg tar feil her nå, men CE merket har vel ingenting med lastekapasitet etc å gjøre? Garantien på vognen derimot blir en annen sak...

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

ÅsaNisse  
#333084 CE-märkning har med säkerhet att göra. All säkerhet försvinner i och med att drag och centrumrör blir överbelastat. Likaså att inte grinden breddas för att skydda för stockar .

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

halvproffs  
#333089 Om man kör mycket flisved kanske det kan vara ett alternativ och det är ju inte särskilt tungt.

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

Erre  
#333090 Grot kanske.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Rolfnilsson400  
#333098 Det kvittar vad du lastar den får problem med CE-märkningen

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Hema  
#333100 Det är alltid kul med nya tankar och idéer, så det skulle vara kul att höra vad syftet/tanken med bygget är.

Om det fastnar på CE-märkningen, så kanske de kan samarbeta med de nuvarande huggarvagnstillverkarna.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

rikard_e  
#333126 Gillar tanken, att kunna lasta brett istället för högt. Det blir ju riktigt stabilt
Bra om man kör grot ock

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

åberg  
#333139
stegmaster skrev:
Fredrik Reuter skrev:Boggieflex ska kunna eftermonteras på befintliga skogsvagnar med centrumrör (120x120 eller 180x180).


Hmm, interessant.
Konstig dock om man skippat 160x160 som er vanligaste dim, på 8-9t vagner. :???:


Tror han sa "allt från 120x120 till 180x180 mm" när jag gick förbi. Dvs min 120 och max 180.

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

stegmaster  
#333145
åberg skrev:
stegmaster skrev:
Fredrik Reuter skrev:Boggieflex ska kunna eftermonteras på befintliga skogsvagnar med centrumrör (120x120 eller 180x180).


Hmm, interessant.
Konstig dock om man skippat 160x160 som er vanligaste dim, på 8-9t vagner. :???:


Tror han sa "allt från 120x120 till 180x180 mm" när jag gick förbi. Dvs min 120 och max 180.

Ok, ja det låt ju mer vettigt.
Sen var det detta med priset, va tror man detta kommer kosta??
Skulle nog kanske först och fremst forsökt och sälja ideen til vagntillverkare, då jag misstänker at det kommer bli rejält dyrt att köpa detta i efterhand.
Annars får dom nog göra en ordning så dom tar gamla boggien i inbyte.
Själv klarer inte mina broar och väger med en bredd större en ca 230cm, men tycker själva ideen var interessant.
Just detta med vikten er vel sällan nåt större problem. Inte ofta man lyckas lasta 9t på en 9t vagn , om man inte kör grova 6m stockar i slutaverkning.
Men det ska bli interessant och höra priset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).