Motorsåg och handhållet

Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

27 inlägg 13790 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Sture Andersson  
#332869 Nån som testat denna såg .
Såg den på förra skogsmässan och blev nyfiken ,och nu titta jag på den på mässan igen,

Jag får ont i ryggen av den vanliga röjsågen och blir nyfiken på den här.

Priset är lite avskräckande ,men om den är bra då kan det vara värt slippa ha ont i ryggen.

Ingen här som testat den?

Läste om en pensionär som köpt den för några år sen ,han sa att det var det bästa han köpt.

Jag tror det var i skogsland.

Fördelar som jag ser utan att ha kört den.
Ingen bensin ,slipper tanka,ingen rök ,inget buller,man kan stamkvista ,såga ner lite grövre ,
om det är trångt soppa ner uppifrån .när du fäller så kan du ta tag i busken och styra den med svärdet,
betydligt lättar än en röjsåg.
Ska försöka få ta hem en för provkörning ,får se om jag lyckas med det.
Men vore ju kul om man fick tag på nån som har testat.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Blivande snickare  
#332870 Har du provat en vanlig kedjeröjare? :)
Eller skulle det räcka med en ny sele till den gamla?

Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Sture Andersson  
#332872 Jag har lyft i en vanlig kedjeröjare och den var regält tung tyckte jag,
Jag har en av husqvarnas sele så jag tror inte det är fel på den ,möjligtvis att jag har för mycket tyngd i axelbanden
Var på en skogsdag ,för ett tag sen det var en tjej där och visa om röjning ,hon visa att man skulle ha all tyngd i midjebältet ,och inget i axelbanden så det kan finnas nått där attkolla.
Problemet är att jag har en disk i ryggen som är helt skrot men jag vill ju gärna va i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Blivande snickare  
#332879 Okej så du har en med midjebälte iallafall, själv kör jag med en gammal "ryggsäcksmodell" å av den kan man få ordentligt ont i ryggen.

Hoppas du hittar en passlig lösning för dig, tyvärr kan jag inte hjälpa dig angående batteriröjaren :)

Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Sture Andersson  
#332911 Tydligen inte många som köpt den här sågen ,kan förstå varför i år på mässan när jag fick se sågen liggandes vid en virkeshög ,börja jag titta på den,vid ett bord satt tre stycken tänkte dom kommer väl fram och vill att jag ska köpa den.
Men inte en min ,jag tog på mig selen med batteriet och starta sågen och börja testa i vedhögen,testa nog i 5 min
för att känna om det kändes bra ,sen tog jag av mig grejjerna och gick fram till bordet och börja fråga om sågen .
Svaret fick mig att häpna (vad snackar du om).

Men dom är inte ensamma stog i Rosenqvist monter säkert 10 min för att försöka få kontackt med en säljare ,
och dom var en hel hög med säljare ,men dom lossas som jag inte fanns.Har funderat på att byta bort min Patu
kärra 202t till en ny . Men jag får väl titta efter ett annat märke!

   TS
Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

bgl  
#332913 Jag provade en grästrimmer för några år sen, förmodligen efter artikeln i Land eller ATL eller var den nu var. Minns bara att den var dyr, men framför allt inte var så lätt inklusive batteri ,som jag trodde. Efter kontroll i deras broschyr verkar trimmer och batteri tillsammans väga ca 12 kg! Kedjesågen något lättare. Kanske del del av förklaringen till den låga försäljnignen?.

Användarvisningsbild

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332976 Jag gillar Pellencs tänkande om kvalité och ryggburet batteri. Både det lilla ryggburna och det stora.

Antar att du menar stångsåg P130?

Jag har inte provat denna men det ser vettigt ut i vikt och deras kvalité är lika hög som priset vilket för de festa är bättre än om den är lika låg som priset.

Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Sture Andersson  
#332978 Ja det är den korta utan utskjut jag menar ,har ju tänkt ha den till att röja i första hand, inte stamkvista.

Hoppas det finns nån på forumet som använt en , som har lite information, om den är lika bra som jag tror.

Du kan göra så mycket som inte går med en röjsåg,stamkvista ,såga dän en topp på en gramn som har dubbla toppar,såga ner grövre träd utan problem ,såga ner trä i bitar om det är trångt,lätt ta sig fram om det är tätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332990 Har du ÅTF nära brukar det gå fint o prova.
De väger inte mycket de här...

Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333050 Läs lite i ''kedjeröjsåg''s tråden, jag och JensSkoog röjer med Stihl KM 130R, HT-KM stamkvistare och RTS sele. Väger ca 6,5kg+sele. den har alla fördelar och egenskaper du nämner i första inlägget.

Användarvisningsbild

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

JensSkoog  
#333116 Jag skulle definitivt provat den innan jag betalade så mycket för den. Undrar hur det känns efter en dag med all vikt på armarna, even om den inte väger så mycket. På videoen verkat det som det är mycket lyftande på sågen med armar framåt. Det ser lite tungt ut :???:

Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Sture Andersson  
#333187 Jag har inte hittat nån film där man använder sågen att röja med ,utan man har stamkvistat på dom filmer jag sett.

Och att gå med sågen upp i luften så verkar verkligen jobbigt.

Men det är ju inte så jag tänkt använda den utan på sin höjd ta lite grenar i ögon höjd,resten är röjning med sågen

neråt .Sen tror jag inte att batteriet går en hel dag även om reklamen säger det .Om man röjer i 3-4 timmar så tror

funkar.Men jag väntar med späning på att den första på forummet hör av sig som har använt en son såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333301 Vi har prövat denna i några år.
Det började med att jag hade lite gratis arbetskraft (läs pensionär) som gärna ville gå och röja lite i skogen. Men som desvärre har problem med axlarna och inte kan dra igång en röjsåg.
Därför blev det denna investering trots priset.
Jag ska ärligt säga att det är ofta jag själv tar batterisågen och kör upp några timmar, smidigt och enkelt är det att slänga in den i bilen och du är igång på 2 minuter.
Har även använt den i branter, där jag tycker det är bökigt med röjsågen att bara ta sig fram. Ena handen sågen, den andra fri att ta tag i ett träd eller dyl.
Tror den är 4 år gammal nu och vi har bytat oljepump och kört slut på 4 kedjor.
Jobbar man effektivt utan att lyssna på fåglarna varar batteriet ca 3-4 timmar (har inte det största batteriet)
Återkom gärna med fler frågor.

Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

Sture Andersson  
#333427 Hej
'
Alstor om du jämför att jobba 3 timmar med den mot en röjsåg ,
Vilken är jobbigast ,
För min del är det ju så att ryggen tar stryk på mig ,med vanlig röjsåg.
Om du ska röja ett område som blivit eftersatt du kommer in för sent med röjningen, som det har tendens att bli
tätt och lite för groft ,vilken såg jobbar du snabbast med.
När du skriver att du kan ha en hand ledig ,har du en sele då ,jag trodde man höll sågen med båda händer?
Hur länge kan du köra utan att fylla på olja?Och hur vet du när ?
Kommer du ihåg vad du fick betala för sågen +moms
På mässan sålde dom den för 16500+ moms(tror det var plus moms)

Det kommer nog fler fråger när jag funderat lite :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333459 Hej igen
Det är klart jobbigare att gå med en vanlig röjsåg, men produktionen är också högre. När man arbetar använder man "nästan" alltid två händer, det var vi förflyttning jag menade. Normalt sett är det ca 30% kvar av oljan när batteriet tryter så den behöver man inte tänka på.
Tror inte det har hänt så mycket när det gäller priset mellan 15-16 + moms tror jag det var. Kommer ihåg att jag försökte pruta in ett filpaket och en extra kedja men det var helt omöjligt :wink: .
Husqvarna visade en liknande modell på Elmia men den kändes lite längre och skulle inte börja säljas förrän 2016 i bästa fall.
Jag tror man får tänka lite annorlunda när man arbetar med en sådan här maskin. Kanske inte antal stammar/timme utan att det faktiskt blir av att man går ut några timmar. Det är bättre att göra lite, än inget alls :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).