Bioenergi

Funderar på att start eget

11 inlägg 6137 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Funderar på att start eget

Andreask  
#332812 Hej alla, tänkte framföra min idee om att starta eget tillsammans med en kompis och vill höra lite åsikter och såklart tips :)

Vi tänkte börja lite med flisning och röjning.

Vi vill inte ta några jätte lån utan vi tänkte börja småskaligt o arbeta oss upp, vi har nu 2 röjsågar/motorsågar, en järnhäst med vagn som vi drar ut riset med ( hela trädlängder ) och vi har en traktor på 70hk och en "Lånad" flishugg.

Så själva tanken är ju att skaffa något smidigare utvarslingsfordon samt sakffa en hugg att ha bakom traktorn.

Kan det löna sig för 2 personer att jobba heltid med detta? Vad behövs för att det ska löna sig? hur mycket måste man flisa?

vi har kollat på en hugg men den tar ungefär 15-20m3/h.

kan det räcka med en ATV + huggarvagn för att få ut tillräckligt o snabbt, eller behövs en mindre skotare?

Vi har även kollat på en liten skotare med en "Kap/grip" som är en ris grip med såg, kan en sån vara nått?

Kanske är en hel del oklarheter men om ni inte förstår så fråga gärna så ska jag försöka förklara mer :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderar på att start eget

halvproffs  
#332819 Nu ska man ju inte vara negativ men jag försöker vara objektiv och dom senaste åren har grot och flispriser gått åt fel håll pga överutbud och inport av SOPOR! från Italien. Ni måste ju först försöka få ett leveranskontrakt över flera år som ni känner er trygga med. Hoppas att det går bra för er!

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att start eget

Andreask  
#332820 Jo vi vet men tanken var att flisa det som vi röjer och tar ner manuellt, inte bara flisa.

Och röjning finns det gott om

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på att start eget

mrvimek  
#332823 Ni ska ha heder som vill jobba med kroppen i skogen och tänk va man vill ha i lön och att då ska allt som har maskiner och allt annat betalt för den månaden :)

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att start eget

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332825 Börja med att bara röja och manuellhugga så slipper ni köpa maskiner och dessutom blir det för dyrt att släpa ut röjstammar för att flisa i dagens läge.
Röjning är inga problem att hitta jobb med bara man är duktig och gör bra jobb :-)

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att start eget

Andreask  
#332826 Okej men behövs något mer än grönt kort? jag har motorsågskörkort A,B,C men behöver man nått för röja? nån kurs eller nått sånt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderar på att start eget

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332827 Ska man jobba åt bolag och certifierade markägare så ska man vara PEFC certifierad också.

Avatar Fallback

Re: Funderar på att start eget

Elfving  
#332835 Skippa flisningsdelen, som tidigare sagt finns inga pengar där. Se till att få rykte och utföra röjningsjobb som ett riktigt proffs, då kan du försörja dig på det!
Tungt jobb kanske men relativt billigt att komma igång och väl uppstartad har du framgången i egna händer. Bra röjare tar anständigt betalt (och får arbeta hårt också)

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att start eget

anersimyra  
#332839 Fyrhjuling med hydraulvagn passar för mindre " specialuppdrag " i t.e.x reservat, dock inte om det krävs att ta ut några större volymer under rimlig tid. Jag var i dag och tittade på ett sådant uppdrag. Kommunens skogsansvarige räknade med en halvdagsjobb för ett antal rishögar och ett mindre antal stammar. Den skogsansvarige " tänker " mindre skotare eller traktor med huggarvagn. Med hjuling och hydraulvagn tar dock arbetet minst två långa arbetsdagar.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att start eget

Andreask  
#332894 okej tack för alla svar :)

om man tänker då starta en röjningsfirma, vad ska man tänka på, vad behövs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderar på att start eget

anersimyra  
#332902
Andreask skrev:okej tack för alla svar :)

om man tänker då starta en röjningsfirma, vad ska man tänka på, vad behövs?
Helst två par av allt per man vad gäller utrustning.. :smile: För två man räcker en liten smidig koja eller husvagn.. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).