Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg hade ni valt?

31 inlägg 23492 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Göt  
#332717
Daniel75 skrev:
Jeep skrev:Jag är extremt nöjd med min Stihl 490 (som jag fick för samma pris som en 460 då de hade 490'n liggande efter en felbeställning.
Har dubbla vinkelväxlar så jag kan växla mellan grästrimmer och röjsåg på 1 minut.


Har exakt samma combo som dig å går ju snabbare växla med 2 olika vinkelväxlar än och bytta allt annat som när man växlar mellan tråd och klinga går ju på runt 10 sek å växla vinkelväxel med sakerna på den. Gillar den skarpt för den har kraften och är riktigt lättstartad.


Det där var intressant att veta för jag har en Stihl 410 som jag tycker mycket om men det är ett visst pyssel att byta mellan olika verktyg och inte går det på 5 minuter för mej i alla fall fast jag får väl erkänna att jag inte är den mest tekniska eller snabba ⏱

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332738 Varför inte satsa på en svensktillvekad röjsåg :?:

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

jannee  
#332742 Vad och hur mycket är SVENSKT i en Husqvarna/Jonsered ?
Vad är det som säger att en putteland som Sverige är bra eller bäst?, någon gång måste vi allt nog krypa lit korset och inse att vi inte längre är varken bäst eller störst
Du kan köra både Husqvarna/Jonsered men gå til Stihl och vakna upp, vi svenskar är inte alltid varken bäst eller först i allt.
Husqvarna/Jonsered är bra men även Stihl och flera japanska är för dem sakens skull inte dåliga - tvärtom, mycket är beroende på handhavande.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

åberg  
#332748 När jag var på studiebesök på Husqvarna sa de att det är fortfarande lönt att köpa formsprutad plast hos svenska leverantörer pga kvalitet och finish. Det är inte helt trivialt att göra sånt utan synliga skägg vid kanter och ingjöt förstod jag det som.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

BM 35  
#332752 Är nu inne på min andra säsong med fs410 och röjer yrkesmässigt med den och hitentills så har jag inget neggatifft att säga om den,,går ju mycket bättre än 460 som har elektronisk förgasare den gick lite ojämnt hade svårt att få den gå riktigt bra,,490 har åxå elektronisk förgasare den körde jag en halv sommar sen började den jävlas och fick inte den att gå något bra sen+ att driv axlarna brast två gånger på den,,men det kan dom fått till nu

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

BM 35  
#332754 Om du inte redan köpt så fråga om du får låna hem dom du är intresserad av och provköra,,så får du reda på vad som passar dig bäst
Jag kör med långt rigrör och grässtyre

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Ådii  
#333489 Kan tillägga i denna diskussion att Stihl 410 är lite längre än de flesta andra. Är själv runt 195cm och den passar riktigt bra till mig medans min fars Husqvarna 250RX blir nästan för kort om jag skall använda den. Är väldigt nöjd med Stihlen kan inte säga något annat, visst lite mera effekt skulle inte skada men har röjt en del med den redan och har nog klarar av det som jag behövt även lite grövre träd.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Elfving  
#333515 När man ligger precis på gränsen så är det viktigt med rätt skärverktyg! Byt ut EIA, MAXI och vad de heter mot Strand så får du mer gjort med mindre såg i grövre stam!
Kan mycket väl vara så att du redan använder den klingan.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

BM 35  
#333699
Ådii skrev:Kan tillägga i denna diskussion att Stihl 410 är lite längre än de flesta andra. Är själv runt 195cm och den passar riktigt bra till mig medans min fars Husqvarna 250RX blir nästan för kort om jag skall använda den. Är väldigt nöjd med Stihlen kan inte säga något annat, visst lite mera effekt skulle inte skada men har röjt en del med den redan och har nog klarar av det som jag behövt även lite grövre träd.

Det finns ju Kort och långt riggrör till 410,, fanns nog till 250rx åxå tror jag

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

BM 35  
#333701
Elfving skrev:När man ligger precis på gränsen så är det viktigt med rätt skärverktyg! Byt ut EIA, MAXI och vad de heter mot Strand så får du mer gjort med mindre såg i grövre stam!
Kan mycket väl vara så att du redan använder den klingan.

Tycker Strand hugger lite för mycket på mindre stammar,

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

traktorz  
#333858
Ådii skrev:Kan tillägga i denna diskussion att Stihl 410 är lite längre än de flesta andra. Är själv runt 195cm och den passar riktigt bra till mig medans min fars Husqvarna 250RX blir nästan för kort om jag skall använda den. Är väldigt nöjd med Stihlen kan inte säga något annat, visst lite mera effekt skulle inte skada men har röjt en del med den redan och har nog klarar av det som jag behövt även lite grövre träd.


Riggrörets längd och vinkeln skiljer ju stort för de olika ändamålen, t ex Husqvarnas RXT modeller är ju buskröjare, medan FX(T) modellerna är kortare för skogsröjning.
T.ex. funkar vår RS44 (HVA 345 ekvivalent) dåligt för grästrimning, men bra med röjsågklingan. Därför körs vår Stihl FS200 med slyklingor alt. med tråd till gräs och sly.

Jag skulle dock vilja ha en starkare grästrimmer för att dra runt lång och grov tråd. Dessutom måste det då vara en maskin med långt riggrör.
Alla Stihls större modeller som saknar K (=Kurz) torde ha långa riggrör, även L(=Lang) om de nu inte får fel vinkel på växeln.

FS410 på bara 41.6cc och 2.0kW är den minsta modellen jag skulle välja för gräsröjning. Även vår gamla RS44 är ju bara på 2.0kW, men som gärna kunde fått vara lite mera.

Jag har för lite erfarenhet för att ge explicita råd för skogsröjning, men båda våra FS200 och RS44 duger gott till våra behov. Vassa klingor, bra varv vid ansättning, brukar vara det recept som funkar. Gissar att de som röjer större jobb, även här prioriterar effekt mer än vikt på röjutrustningen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

traktorz  
#333859
BM 35 skrev:Det finns ju Kort och långt riggrör till 410,, fanns nog till 250rx åxå tror jag

I katalogen så finns bara långa riggrör till FS310, FS360 och FS410.
Längst riggrör av alla modeller har faktiskt FS310, följt av bl a FS240.
Du måste upp på FS460C-EMK, för att hitta en röjsåg med kort riggrör.
Husqvarnas 545/555 FX/FXT är motsvarande röjsågsmodeller med kortare riggrör och brantare vinkel.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

BM 35  
#333887
traktorz skrev:
BM 35 skrev:Det finns ju Kort och långt riggrör till 410,, fanns nog till 250rx åxå tror jag

I katalogen så finns bara långa riggrör till FS310, FS360 och FS410.
Längst riggrör av alla modeller har faktiskt FS310, följt av bl a FS240.
Du måste upp på FS460C-EMK, för att hitta en röjsåg med kort riggrör.
Husqvarnas 545/555 FX/FXT är motsvarande röjsågsmodeller med kortare riggrör och brantare vinkel.

Det finns kort riggrör till 410 ha en kollega som kör med en sådan såg

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Ådii  
#333890
BM 35 skrev:
Ådii skrev:Kan tillägga i denna diskussion att Stihl 410 är lite längre än de flesta andra. Är själv runt 195cm och den passar riktigt bra till mig medans min fars Husqvarna 250RX blir nästan för kort om jag skall använda den. Är väldigt nöjd med Stihlen kan inte säga något annat, visst lite mera effekt skulle inte skada men har röjt en del med den redan och har nog klarar av det som jag behövt även lite grövre träd.

Det finns ju Kort och långt riggrör till 410,, fanns nog till 250rx åxå tror jag


Det kan hända men när vi sökte efter en röjsåg åt mig så tittade vi efter en som skulle vara lite längre vilket då var 410. Den var 179cm totallängd vilket är den jag har men fanns även som 186cm totallängd. Så jag gissar att din kollega kanske köpt till ett rör till en annan modell för att få den kortare. Sen så fanns det ingen anledningen att köpa ett längre rör till 250 eftersom det så måste kastas om varje gång, beroende på vem som ska använda den, vilket är totalt onödigt då vi båda röjer på samma gång ibland.

Vad är det du röjer med din 410?

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

BM 35  
#333940 Ungskogsröjning och all förekommande skogsröjning
Den korta 410an är köpt hos en handlare som säljer Husqv och Stihl sågar,,Vad det är för länd på den har jag ingen aning om såg bara att riggröret var kortare på den.
Att du skulle skaffa ett längre riggrör till 250 var aldrig min mening,,skrev bara att det funnits olika modeller på den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).