Skogsmiljö och Trädlära

Skogsdike före och efter

20 inlägg 9759 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsdike före och efter

Äboda  
#332386 Lade upp före bilderna i en annan tråd i höstas, då efterfrågades efter bilder.

IMAG0725.jpg


IMAG0796.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsdike före och efter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332390 Härligt att se. Alltid skojigt när det blir fart på vattnet. i gamla diken.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsdike före och efter

mikael eriksson  
#332395 Tusentals km diken som skulle rensas i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsdike före och efter

JensSkoog  
#332402
mikael eriksson skrev:Tusentals km diken som skulle rensas i skogen.

Och om dom inte rensas, så har vi våtmarker innan få år :cry: En sak som stör mig är att några röjare sänder allt rakt i diken 😡 . Gick över ett skifte nu där det blev röjt några år tilbaka, och stora delar av diken var genstoppad på det sättet.

Användarvisningsbild

Re: Skogsdike före och efter

T Landström  
#332403 Problemet är väl att många diken går över flera marker...
Vi har en stor mosse som är ur dikade en gång i tiden...problemet är att gränsen går i mossen och diket berör 2 andra markägare...

Avatar Fallback

Re: Skogsdike före och efter

axwell  
#332415 Ett sånt dike som första bilden visar hade min granne tidigare.
En gallringskördare gick så nära diket som bärigheten tillät för ta undan den nästan avverkningsfärdiga skogen.
"Gatan" blev 8-10 meter bred längs diket allt för att en halvstor grävare sedan skulle kunna rensa undan det stinkande slammet.
Nu porlar det klara vattnet som det ska och lukten avslöjar inte längre att det finns ett dike inom 50 meter.

På andra bilden ser vattennivån ut att vara högre än förväntat för att ge full utdelning i ökad tillväxt, dålig lutning nedströms ?

Avatar Fallback

Re: Skogsdike före och efter

Krokmark  
#332424 Skulle det inte komma "nya" Eu-bidrag som går söka för ex rensning av skogsdiken, bla...

Jag har en mosse med väldigt högt vattenstånd där dikena rinner över iaf 3 grannar innan de når en lite större kanal.
Dessa grannar har också avrinning i dessa diken och också utsatta för högt vattenstånd, så min tanke är att i höst börja diskutera ett dikningsföretag ihop med grannarna för att kunna få bukt på problemet och få en bättre ekonomi i åtgärden.

Avatar Fallback

Re: Skogsdike före och efter

jannee  
#332428 Det stora problemet med gamla diken är att man får rensa men INTE fördjupa. Gamla mossodlingar sjunker och har sjunkit sedan diket grävdes, för att återställa bärigheten i marken måste diket fördjupas och där sätter myndigheterna käppar i hjulet.
För att det ska bli bra måste man inte sällan vara lite olaglig och fördjupa diket.

Avatar Fallback

Re: Skogsdike före och efter

Krokmark  
#332435 Ok, men det gör nog en hel del med enbart rensning i detta fallet.
Diket är på sina ställen helt fyllt med bråte och vattenväxter.

Avatar Fallback

Re: Skogsdike före och efter

Sture Andersson  
#332441 Om alla diken blev grävda till dikesbotten ,skulle det inte se ut som det gör i våra skogar.

Jag gräver en del diken på fritiden åt folk,om jag fick gräva alla som behövdes grävas så skulle jag kunna sluta mitt

jobba och gräva på heltid.

Dom flästa diken som finns i våra skogar är handgrävda ,så det kan vara svårt att följa dikesbotten ,hos oss är det mycket sten och gubbarna har grävt mellan stenarna,sen när man kommer med maskin åker stenarna upp.

Då ser det ut som man grävt djupare.
-----------------------------------------------------
Om man tittar på bilden efter grävning så ser det tyverr ut som det inte hjälpt så mycket ,verkar vara dålig avrining.

Användarvisningsbild

Re: Skogsdike före och efter

Äboda  
#332507
axwell skrev:På andra bilden ser vattennivån ut att vara högre än förväntat för att ge full utdelning i ökad tillväxt, dålig lutning nedströms ?

Sture Andersson skrev:Om man tittar på bilden efter grävning så ser det tyverr ut som det inte hjälpt så mycket ,verkar vara dålig avrining.

Det stämmer att avrinningen är lite dålig nedström då det inte finns så mycket att spela på till utloppets nivå. Grävningen och lite andra justeringar gör dock att vattnet kommer ner till den ursprungliga nivån när det växte gran på hygget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsdike före och efter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332531 Handrensade ett gammalt dike idag. Blev riktig fin sprutt på vattnet. Mindre skog var att jag delvis lyckades dränka batterisågen, när jag skulle kapa några stammar som blockerade vattnet. Fick ta in den på torkning, så får vi se om det hjälper.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsdike före och efter

Blivande snickare  
#332581
Niking skrev:Handrensade ett gammalt dike idag. Blev riktig fin sprutt på vattnet. Mindre skog var att jag delvis lyckades dränka batterisågen, när jag skulle kapa några stammar som blockerade vattnet. Fick ta in den på torkning, så får vi se om det hjälper.
/Niklas

Slutade den funka eller tog du ut batteriet omedelbart?

Användarvisningsbild

Re: Skogsdike före och efter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332641
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:Handrensade ett gammalt dike idag. Blev riktig fin sprutt på vattnet. Mindre skog var att jag delvis lyckades dränka batterisågen, när jag skulle kapa några stammar som blockerade vattnet. Fick ta in den på torkning, så får vi se om det hjälper.
/Niklas

Slutade den funka eller tog du ut batteriet omedelbart?


Varningslampas lös som om kastskyddet skulle ligga i (vilket det inte gjorde) och den gick inte alls.

Nå, efter en dags torka inomhus börjar den gå igen. Således slippar jag nog köpa en ny tool only-såg. :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsdike före och efter

Blivande snickare  
#332647
Niking skrev:
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:Handrensade ett gammalt dike idag. Blev riktig fin sprutt på vattnet. Mindre skog var att jag delvis lyckades dränka batterisågen, när jag skulle kapa några stammar som blockerade vattnet. Fick ta in den på torkning, så får vi se om det hjälper.
/Niklas

Slutade den funka eller tog du ut batteriet omedelbart?


Varningslampas lös som om kastskyddet skulle ligga i (vilket det inte gjorde) och den gick inte alls.

Nå, efter en dags torka inomhus börjar den gå igen. Således slippar jag nog köpa en ny tool only-såg. :grin:
/Niklas

Bra så! :grin:
Du skulle väl fått byta SIM kort i den annars ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).