Motorsåg och handhållet

Val av såg för intresserad amatör

14 inlägg 6510 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av såg för intresserad amatör

Christian W  
#332604 Hej

Trevligt att vara på detta forum bland så mycket kunnigt folk. Hoppas ni inte tar illa upp att en amatör utnyttjar er expertis för ett köpråd.

Har ett fritidshus med lite träd av blandad kaliber som behöver tas ner. Dessa skall förhoppningsvis sedan sågas upp till ved. Har sedan tidigare en 1800w elektrisk såg (köpt på 200kr på loppmarknad). Den har fungerat över förväntan och orkar betydligt mer än grannens bensindrivna trädgårdssåg. Men sladd är ett problem när man skall lämna hustomten några meter och har länge tänkt att komplettera med en bensinare.

Kikat runt på blocket och tradera men inte kommit till skott. På impuls köpte jag Biltemas 2kW motorsåg häromdagen, men fick omedelbart kalla fötter över denna kinasåg. Lutar åt att den lämnas tillbaks för ett begagnatköp av någon mer namnkunnigmodell.

Har faktiskt två på gång som jag skall kolla på imorgon, där jag behöver råd. De är båda genomgångna och servade och kostar 1800kr.

Den ena är en Husqvarna 242 XPG cat från slutet av 90-talet skulle jag tro med tri-brake (eller föregångaren)

Den andra är en Husqvarna 353 från början av 00-talet (utan trio-brake)

Den senare något starkare och tyngre

Så till frågan - vilken kommer jag att bli lyckligast med och varför? Eller behålla denna fina blå sågen från Biltema?

Snabbt svar vore trevligt om jag skall köpa imorgon...
Jo - jag har all skyddsutrustning och har sett många you-tube klipp i hur man skall bete sig med träd.

Mvh Christian



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av såg för intresserad amatör

Christian W  
#332605 Komplettering:
242 XPG cat skall tydligen varva mer, medan 353:an har bättre vridmoment. Typ. Fast jag vet inte vad det betyder med sågen i trädet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av såg för intresserad amatör

jannee  
#332607 353 alla dagar i veckan, prova och känn efter om du blir nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för intresserad amatör

Vardon  
#332608 Funkar värmen i handtagen så hade jag tagit 242 XPG direkt. Har båda värme vet jag för lite om den andra, dock är jag väldigt nöjd med 242 till hobbyhuggning, jag brukar alltid välja den lättaste jag kan hitta.

Känn på sågarna, jag tycker inte riktigt om 242an jag har för den är för tung att dra i startsnöret och tanklocket brukar sitta som berget, så kolla att din tändstiftsnyckel passar i locket :)

Avatar Fallback

Re: Val av såg för intresserad amatör

Blivande snickare  
#332611 353:an är nog det bättre valet om du är grön på området och båda kostar lika.
Starkare såg, lite lugnare motorkaraktär och allmänt bättre med lite större såg om du ska såga ved, mindre slitage på både dig och såg :)
Värme i handtagen behöver du inte om du bara hugger några träd per sommar, bara onödig vikt å släpa på.

I kedjeoljetanken kan du hälla vanlig rapsolja från butiken och spara några kronor :)

Lycka till! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för intresserad amatör

anersimyra  
#332612 353 av skäl som nämns ovan, du har ingen som helst nytta av 242:ans snabba gasrespons.. :geek: :geek: .. :smile:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för intresserad amatör

Christian W  
#332625 Tack alla kunniga för att ni tar er tid att svara!

Lutar åt 353 av era svar.

242xpg har ju någon sorts tidig version av trio-brake. I en annan forumtråd verkade alla entusiastiska över denna feature. Men kanske inte tillräckligt viktigt för att välja 242xpg bara för detta? Säkerhetstänk?

Är 1800kr för dessa runt 15år gamla sågar ett OK pris förresten om det är i OK skick?
Ingen har förövrigt kommenterat 2kw biltemaalternativet för 1200kr, men jag tror tystnaden är talande :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av såg för intresserad amatör

Blivande snickare  
#332642 Biltema sågen ska du föra tiillbaka å tacka för lånet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för intresserad amatör

totte  
#332750
Christian W skrev:Tack alla kunniga för att ni tar er tid att svara!

Lutar åt 353 av era svar.

242xpg har ju någon sorts tidig version av trio-brake. I en annan forumtråd verkade alla entusiastiska över denna feature. Men kanske inte tillräckligt viktigt för att välja 242xpg bara för detta? Säkerhetstänk?

Är 1800kr för dessa runt 15år gamla sågar ett OK pris förresten om det är i OK skick?
Ingen har förövrigt kommenterat 2kw biltemaalternativet för 1200kr, men jag tror tystnaden är talande :grin:


1800 är ett OK pris om de är seriöst servade och testade. Skulle också välja 353, den är mer en lugn fin allroundsåg, 242 är en ettrig proffssåg, gör sig bäst vid kvistning i gallringsskog. Om Biltema-sågen säger jag inget, det är lindrigast så.

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för intresserad amatör

Christian W  
#332760 Det blev 353an (för 1800kr). Den var servad och genomgången. Kändes betydligt mindre lättare och smidigare än jag förväntat mig.

Tack alla som assisterat mig i detta köp!
Christian

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av såg för intresserad amatör

hakans  
#332765 Bra val !
Jag skulke också tagit 353an :)

Användarvisningsbild

Husqvarna 353 = Jonsered CS2152

traktorz  
#332880 På den gamla goda tiden kunde även en icke-XP såg fås med handtagsvärme, nämligen dessa.
De här modellerna är rejält byggda och enkla att meka, reservdelar finns förhoppningsvis ett bra tag till. Ett bra köp som begagnad, verkar ju många tycka.

Ref:
Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för intresserad amatör

Peteflamingstar  
#332912 Håller med ovanstående skribenter, köpte min 353G ny för tio år sedan och den har funkat kanon sedan dess. Hyfsat smidig men även stark nog att köras med 18" när det blir grovt. Inte till ek kanske, men grov granved är ingen match. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Val av såg för intresserad amatör

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332917 Kör också en 353, som är ca 10år gammal. Bara byta stift, göra rent, tanka & köra. Krånglar aldrig för mig. Kör med 15" svärd och tycker att den är tillräckligt rapp för en amatör. Samtidigt som den är en semiproffssåg och klarar av vedbacken utan att motorn havererar. Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).