Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732048 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#328671
Blivande snickare skrev:Har röjt ett tallplanterat område nu under valborgshelgen. Planterat -03 tror jag, efter skogsbrand.
Fina tallar finns, delvis ganska tätt med löv åxå. Sparar björk och rönn i luckor. Asp, no mercy..
Till slut en bild på trotjänarn, bränslesnål och startvillig utrustad med en strandklinga :grin:

Trevligt å se :grin: Och intressant å se hur olikt det är i Tenala och här i södra Norge. Det oröjda skulle varit som en tjock vägg av sly om planteringen skett i 03 :roll:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Blivande snickare  
#328675 Kan ha varit 04 åxå :wink:
Brann 02 så kraftigt att det i princip bara var sten och sand kvar så det har vuxit lite dåligt. All mylla å växtlighet har kommit tillbaka helt naturligt.. ja allt utom tallplantorna då såklart.

Jag lämnade det med flit lite tätt eftersom vi har ett litet problem här som stavas ÄLG :sad:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#328703 Visst är det med tillfredsställelse man tittar bakåt när man gjort klart ett bestånd! :smile:
Eller hur blivande snickare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Blivande snickare  
#328705 Sannerligen! :grin:
har gått igenom beståndet ett par gånger efteråt bara för atttitta och njuta! :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Röjningar på egen mark

SHR  
#328811
Blivande snickare skrev:Har röjt ett tallplanterat område nu under valborgshelgen. Planterat -03 tror jag, efter skogsbrand.
Fina tallar finns, delvis ganska tätt med löv åxå. Sparar björk och rönn i luckor. Asp, no mercy..
20150503_135429.jpg

20150504_191024.jpg

20150502_204714.jpg
20150503_143653.jpg

Till slut en bild på trotjänarn, bränslesnål och startvillig utrustad med en strandklinga :grin:
20150501_172843.jpg

Ser bra ut :-BD

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Blivande snickare  
#328818 Tackar! :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#329481 Fortsatte med underväxtröjningen. Hittade några filurer som jag och farsan verkligen inte trodde vi planterat i slutet på 70-talet.
Någon som ser vad det är för trädslag ? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#332582 Äntligen klar med underväxtröjningen. 11 ha sammanhängande block, varav 4 olika bestånd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Blivande snickare  
#332583 Björken blev väl trött på den sura granen å hittade en ny älskare, och tallen var inte sen att hänga på :D

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

axwell  
#332606
isteskog skrev: Det sägs ju att björken är granens moder..... vad liknar då detta? ;)


"Far är rar, mor är en orm" säger tallen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Röjningar på egen mark

skogsjan695xl  
#332646
isteskog skrev:Fortsatte med underväxtröjningen. Hittade några filurer som jag och farsan verkligen inte trodde vi planterat i slutet på 70-talet.
Någon som ser vad det är för trädslag ? ;)


Ser ut som contorta.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#332649 Rätt svar :wink:
Har tydligen kommit med contorta i tallplanten. Inga fina stammar direkt! Mycket dubbeltoppar och krokiga stammar.
Men de har växt rejält på längd och diameter :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332652
isteskog skrev:Klar med granröjningen!
Granen är ojämn, har gått ut bitvis, krokig och eländig. Får fylla ut med vårtbjörk. Lärken bredvid har gått bättre och då är de planterade samtidigt hösten 2008.
Inte en av mina bästa föryngringar :???:


Är det lite för magert för granen, eller är jag bortskämd med bördig mark härnere?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332655 Ja, det är väl bara att lägga in lite bilder här. En avverking 5 år gammal, där frosten tog mycket av den planterade sitkan. Fanns lite luckor i skogen innan, så där kom det snabbt upp björk som synes. Fick för mig att ställa ut lite björk, det är nära gården så det kan vara trevligt. Kanske kommer det gran under?

Bild


Det var ganska tätt.

Bild


Efteråt såg det rätt OK ut, på håll i alla fall.

Bild

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#332674 Mangan! Granplanteringen är en G28 som är en bördig mark här uppe.
Vet inte om det var plantmaterialet eller plantören :???: som gjorde det dåliga plantresultatet. Lärken bredvid är ju planterad samtidigt och av samme plantör :wink:
Det var ett riktigt lövhav du hade på bilderna, jag skulle nog ha ca 2m mellan lövträden för att inte få in för mycket stubbskottsbjörk på en gång. Gran kommer det nog underifrån med tiden. Så fungerar det här uppe iaf.
Resultatet efter röjningen såg bra ut.... om 3-4 år är det dags igen på samma ställe :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).