Skogsmiljö och Trädlära

Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

63 inlägg 26212 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332405
Knappast! Avtal mellan en fastighetsägare och någon annan. t ex ett skogsbolag, följer personen, inte fastigheten. Skogsbolaget har alltså inget avtal med den nya ägaren


Det är det ingen som har påstått Heller, och om du läser det jag skrev efter det inlägg du citerade, så framgår det också tydligt.

Den före ägaren kan bli skyldig till ersättning, om han lovat något som han ej kan hålla.

Om jag lovar att min granne får ta hö på mina ängar till hösten, och jag säljer gården innan dess utan att berätta något för honom, är det rimligt att han får ta smällen mot nya ägarna?

Och ett skriftligt avtal hjälper inte, är det inte inskrivet och köparna inte vet om det så gäller det ändå inte mot nya ägarna.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332420 Nu är ni några som verkar väldigt insatta i just detta fall och menar att förra ägaren inte berättat att han blivit kontaktad, samt att köpet skulle ha skett efter avverkningen. Detta är fel. Som jag nämnde innan blev den förra ägaren kontaktad av skogsbolaget varvid han sa att han precis skulle sälja till oss och gav dem mitt namn. Dock missade skogsbolaget av någon anledning att kontakta oss, vilket de som sagt ber om ursäkt för. De visste alltså om att det var nya ägare innan avverkningen skedde. Köpekontraktet skrevs alltså innan avverkningen skedde. Den förra ägaren har handlat helt korrekt, och markägaren som beställde avverkningen har inte heller gjort något fel utan det är BARA skogsbolagets agerande som vi ifrågasätter.


Jag tackar för alla konstruktiva råd jag fått genom denna tråd!
Härligt att många bryr sig om naturvärden och skogsbruk som görs på ett bra sätt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332434 Det finns lite olika uppfattningar om vad som hänt...

Om det handlar om en gammal basväg, så är det inga naturvärden som har påverkats.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

OliT  
#332439
Mangan skrev:Om det handlar om en gammal basväg, så är det inga naturvärden som har påverkats.


Är inte det beroende av hur basvägen såg ut innan den "användes" av skogsbolaget och i vilken omfattning arbetet påverkat kringliggande natur? En gammal basväg måste ju vid något tillfälle återfå ett visst naturvärde.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

jannee  
#332443 Jag har inte lite svårt att förstå varför INTE basvägen OMEDELBART efter avverkningen kan återställas i URSPRUNGLIGT skick. Är markförhållanden verkligt så dåliga borde överhuvudtaget INTE basvägen använts under de förhållandena som det gjordes.
I mitt tycke är det väl bara att återfylla spåren med 090, släta till ytan med en planeringskopa, svårare är det inte. Därefter kommer vägen att hålla i evinnerliga tider.
Men jag anar att den skyldige bara ämnar släta till alltihop = blir samma lervälling nästa gång någon kör basvägen.
Tydligen är skogsbolaget den store boven och den ansvarige borde skämmas.
Entreprenören har troligtvis gjort vad denne blivit beordrad, denne skäms säkert också fastän det är skogsbolaget som är boven.
Förhoppningsvis kommer skogsstyrelsen med råd och anvisningar som sedan skogsbolaget beordras följa.
För övrigt är en markberedare på långa vägar inte så tung som en skotare med fullt lass.
Håller inte basvägen för en markberedare när den är återställd är det inte riktigt gjort - så är det bara.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332445
OliT skrev:
Mangan skrev:Om det handlar om en gammal basväg, så är det inga naturvärden som har påverkats.


Är inte det beroende av hur basvägen såg ut innan den "användes" av skogsbolaget och i vilken omfattning arbetet påverkat kringliggande natur? En gammal basväg måste ju vid något tillfälle återfå ett visst naturvärde.


Om den används regelbundet vid avverkning så hinner det antagligen inte bli så mycket naturvärde.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Vardon  
#332452
Malin Borg skrev:Jag tackar för alla konstruktiva råd jag fått genom denna tråd!
Härligt att många bryr sig om naturvärden och skogsbruk som görs på ett bra sätt!


Jag tror vi är många som är genuint intresserade för att det nästa gång kan vara vi som är drabbade. Därför ber jag att du uppdaterar tråden även när ärendet är avslutat och hur utfallet blev.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332528 Bra tanke. Det ska jag absolut göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Lennartbo  
#335745 Det är inte ovanligt att körskador och andra skador uppstår vid avverkningar där stora tunga maskiner far fram. För mer än 10 år sedan råkade min fru ut för vattenskador när grannskiftet hade avverkats. Det uppstod en stor vattensamling som täckte en del av hennes skog. En hel del stora granar och tallar dog. Bolaget som skött avverkningen hade nonchalerat våra påpekande om snabba åtgärder. Senare togs flera kontakter med bolagets inspektor och räkningar med krav på ersättning för skogen skickades. (tyvärr för blygsamma krav). Efter år av påminnelser skickades kravet till Kronofogden. Bolaget satte in en advokat, boende långt härifrån, som försökte skrämma oss. På juristers vis, hotade han med påhittade brottsrubriceringar. Vi uppsökte en jurist för att kontrollera rimligheten i detta. Efter mycket brevväxling med tingsätten som mellanhand betalade bolaget in det vi begärt . Detta strax innan vi skulle träffas i Tingsrätten. Är man tillräckligt envis och dokumenterar med fotografier, vittnen och sakkunskap kan man nå resultat. Det bolaget kommer vi aldrig att sälja en pinne till.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

ord bind  
#335753
Lennartbo skrev:Det är inte ovanligt att körskador och andra skador uppstår vid avverkningar där stora tunga maskiner far fram. För mer än 10 år sedan råkade min fru ut för vattenskador när grannskiftet hade avverkats. Det uppstod en stor vattensamling som täckte en del av hennes skog. En hel del stora granar och tallar dog. Bolaget som skött avverkningen hade nonchalerat våra påpekande om snabba åtgärder. Senare togs flera kontakter med bolagets inspektor och räkningar med krav på ersättning för skogen skickades. (tyvärr för blygsamma krav). Efter år av påminnelser skickades kravet till Kronofogden. Bolaget satte in en advokat, boende långt härifrån, som försökte skrämma oss. På juristers vis, hotade han med påhittade brottsrubriceringar. Vi uppsökte en jurist för att kontrollera rimligheten i detta. Efter mycket brevväxling med tingsätten som mellanhand betalade bolaget in det vi begärt . Detta strax innan vi skulle träffas i Tingsrätten. Är man tillräckligt envis och dokumenterar med fotografier, vittnen och sakkunskap kan man nå resultat. Det bolaget kommer vi aldrig att sälja en pinne till.


talagärna om vilket bolag så vi andra kan vara extra vakssamma när de är i närheten.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Lennartbo  
#336053 Det var Mellanskog i Dalarna.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#342247 Nu när ärendet är avslutat jan väll @Malin Borg berätta hur utfallet blev.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Huggar Herman  
#348577 Lokaltidningen uppmärksammar ärendet i dagens upplaga.
http://www.vf.se/nyheter/arvika/stora-b ... s-nya-skog

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348578 Så bolaget körde med tillstånd från början, fastigheten såldes innan de hade hunnit köra ut allt.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

agrotron  
#348592 Jäsiken vilken soppa det blev nu? Får bolaget inte återställa vägen nu? Skadorna hade jag blivit galen på men allt går ju att lösa om man sätter sig och pratar igenom allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).