Skogsmiljö och Trädlära

Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

63 inlägg 26210 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Ängagärdet  
#332281 Du skriver att vägen förr använts av andra markägare men att det inte längre finns något servitut, det krävs en grundlig utredning av lantmäteriet för att vara säker på detta, själva hittade vi inte mindre är 4st som ingen visste fanns vid vår klyvning av fastigheten, 3st rinnande vatten, en göl och en väg som ingen visste om, rätt genom trädgården och genom nybyggda garaget! Kan säga att det var rätt skönt å få bort dem!

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332283 Nu blir man väldigt nyfiken vart i Värmland det är då man själv bor utanför Arvika.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332294
Ängagärdet skrev:Du skriver att vägen förr använts av andra markägare men att det inte längre finns något servitut, det krävs en grundlig utredning av lantmäteriet för att vara säker på detta, själva hittade vi inte mindre är 4st som ingen visste fanns vid vår klyvning av fastigheten, 3st rinnande vatten, en göl och en väg som ingen visste om, rätt genom trädgården och genom nybyggda garaget! Kan säga att det var rätt skönt å få bort dem!


Ojdå!
Ja vi har fått en utredning gjord av Lantmäteriet och fått svart på vitt att det inte finns några servitut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332304 Även om det inte finns servitut, kan i några fall lantmäteriet bilda nytt mot er vilja om det behövs för att köra ut från grannfastigheten.

Edit: Har letat upp er fastighet på kartorna. Verkar vara ett gytter av fastigheter, och betänk att alla fastigheter har rätt till utfart på något sätt till allmän väg.

Oavsett, så får man såklart inte göra som de gjorde nu, men det kan vara bra att veta för framtiden.

" But even when we legally own the land, the forest industry and its crude, despicable, and impudent methods of practice still manages to leach into that which they have no rights to, backhanding us on their way out and ruining a large chunk of biomass/fertile soils."

Mycket skitsnack på bloggen annars...

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332307
Mangan skrev:Även om det inte finns servitut, kan i några fall lantmäteriet bilda nytt mot er vilja om det behövs för att köra ut från grannfastigheten.

Edit: Har letat upp er fastighet på kartorna. Verkar vara ett gytter av fastigheter, och betänk att alla fastigheter har rätt till utfart på något sätt till allmän väg.

Oavsett, så får man såklart inte göra som de gjorde nu, men det kan vara bra att veta för framtiden.



Vi förstår att de som avverkar måste kunna få ut sitt timmer till allmän väg. Det har vi inte ifrågasatt. Det vi ifrågasätter är att vi inte blev tillfrågade, för om vi hade blivit det hade vi satt som villkor att det bara fick göras på tjälad mark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332309 Har lagt ihop ett och ett här nu och jag känner markägaren som avverkat skogen. De hade tillstånd av markägaren att köra över marken.
Men sen sålde han fastigheten till trådskaparen.
Men avverkningen var redan avverkad innan fastigheten såldes.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332310 Huh, var det kört över marken innan fastigheten bytt ägare?

Om förre ägaren har gett tillåtelse att köra över trådskaparens mark, och detta skedde efter att kontrakt skrevs och det inte stod något om detta i kontraktet, så är det förre ägaren som är skyldig att ersätta för att fastigheten inte var som utlovat.

Då får nuvarande ägare försöka få lite pengar från förre ägaren. Det kan bli svårt.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332311 Ja skogen var redan avverkad. Dock osäker om virket var utkört. Men de hade muntligt avtal med förre ägaren om detta. Det har 2 markägare som avverkade och även virkesköparen.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332312
skogsjan695xl skrev:Har lagt ihop ett och ett här nu och jag känner markägaren som avverkat skogen. De hade tillstånd av markägaren att köra över marken.
Men sen sålde han fastigheten till trådskaparen.
Men avverkningen var redan avverkad innan fastigheten såldes.


Detta stämmer inte - du måste ha blivit felinformerad. Avverkningen skedde efter att köpet trätt i kraft, och detta vet skogsbolaget om. Jag vill igen poängtera att vi inte hyser agg mot varken den förra ägaren av vår fastighet, eller mot markägaren som beställde avverkningen. Det enda jag bett om råd om i denna tråd är passande kompensation från skogsbolaget, vilka är de som begått ett misstag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332313 Konstigt då att min kompis var fader äger den slutavv som är utskotad där. Jag kör skördare på samma bolag dessutom som gjort avv.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332314 Om förre ägaren av din fastighet har gett tillåtelse att köra, blir det lite knivigt. Om de som avverkade trodde att det fortfarande gällde, är det förre ägaren som du skall prata med. Och eftersom det är muntligt blir det ännu knivigare.

Det förre ägaren av marken skulle gjort är att skrivet in i köpekontraktet att det är förbehållet rätt att köra ut.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332315
Mangan skrev:Om förre ägaren av din fastighet har gett tillåtelse att köra, blir det lite knivigt. Om de som avverkade trodde att det fortfarande gällde, är det förre ägaren som du skall prata med. Och eftersom det är muntligt blir det ännu knivigare.

Det förre ägaren av marken skulle gjort är att skrivet in i köpekontraktet att det är förbehållet rätt att köra ut.


Precis. Sen hade inte förra ägaren berättat för varken de som skulle avverka eller bolaget att han sålt fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332316 För att klargöra: den förra ägaren blev tillfrågad av skogsbolaget varvid han (den förra ägaren) berättade att han precis stod i begrepp att sälja och gav dem mitt namn. Skogsbolaget erkänner som sagt att de skulle ha kontaktat mig, men att det av någon anledning inte blev av. Den förra ägaren har alltså handlat helt korrekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332317 Ja, du ser. Ord står mot ord, muntliga löften gör det knivigt värre.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

halvproffs  
#332318 Det som också är sorgligt i sådana här historier är att avverkaren inte tar någon hänsyn till naturen. För mig som är naturintresserad är detta en våldtäkt på marken. Kan eg. inte ersättas med pengar, bara lindra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).