Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 820

77 inlägg 42250 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor

sundelius  
#332219 Ok då ber jag mrvimek om ursäkt för ont förtal :oops:
Fast ont förtal låter fel i det här sammanhanget då jag tror att de flesta på det här forumet skulle vilja fota en sådan bakdel i sitt hem :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Alstor

Erre  
#332225 Du far inte med osanning sundelius! :smile:
Du var rätt ute.

Men mer alstor mrvimek!!!

Avatar Fallback

Re: Alstor

axwell  
#332243
Erre skrev:Du far inte med osanning sundelius! :smile:
Du var rätt ute.


Som sagt, ära den som äras bör, ägaren till den magnifika bakdelen och mrvimek som båda var oskyldiga. :mrgreen:


Vimekaren? #304274
Skogsante - Värmland - fre 12 dec 2014, 17:23

Vart tog Vimekaren vägen? ser att nästan alla inlägg är raderade.


Användarvisningsbild
Re: Vimekaren? #304322
Bax - Härliga Härjedalen - fre 12 dec 2014, 20:11

De där schyssta benen satte säkert "onda ögat" på honom och utdelade datorförbud. :grin:


Avatar Fallback

Re: Alstor

mrvimek  
#332367 Ja är nog allt kvar och knäppt några kort men får inte till nå bilder åt er :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor

mrvimek  
#332427
image.jpg
När de kom till garaget

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor

mrvimek  
#333508 Nu så fundera ja på om att köpa en flak och ett klipp så är de någon som vet av något så hör av er :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor

anersimyra  
#333511 Både flak och Alstor kommer på film måndag kväll, jag ska hjälpa till att vinscha maskinen uppför en " brottarbacke "... :smile:

Avatar Fallback

Re: Alstor

mrvimek  
#334153 Nu skulle ja vilja höra ni som kör miniskotare vad ni skulle ta betald per timme :) trevlig midsommar mvh Erik

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor

Ferguson system  
#334154 Jeg har prøvd Alstor med kjetting og belter. Synes at kjetting tar seg frem bedre, spesielt hvis det er mye stein, stubber eller bratt. Med belter legger boggien seg som ei plate over hindringer i stede for å følge de. Skal du ut på myr eller kjører mye i djup snø, så er belter en stor fordel.

Pass på å smør alle bevegelige deler godt, det er noen Alstor modeller som har svakheter i boggien og overføringene.

Ellers så er Alstorn en knall bra maskin, veldig anvendelig til mye. Savnet dog joystikk på krana.

Avatar Fallback

Re: Alstor

Hema  
#334186
axwell skrev:
Erre skrev:Du far inte med osanning sundelius! :smile:
Du var rätt ute.


Som sagt, ära den som äras bör, ägaren till den magnifika bakdelen och mrvimek som båda var oskyldiga. :mrgreen:


Vimekaren? #304274
Skogsante - Värmland - fre 12 dec 2014, 17:23

Vart tog Vimekaren vägen? ser att nästan alla inlägg är raderade.


Användarvisningsbild
Re: Vimekaren? #304322
Bax - Härliga Härjedalen - fre 12 dec 2014, 20:11

De där schyssta benen satte säkert "onda ögat" på honom och utdelade datorförbud. :grin:


Hmm det måste varit minst sagt en oförglömlig bakdel, om tal om den fortfarande dyker upp. :)

Användarvisningsbild

Re: Alstor

Bax  
#334296 Japp! :-BD

Avatar Fallback

Re: Alstor 820

Alstordriver  
#335303 Grattis till ditt förvärv, jag köpte min 2011 och hunnit prova på det mesta man kan göra, både bra, mycket bra och mindre bra saker :surp: När det gäller kedjor, så trodde jag det behövdes, så 2 par införskaffades, använda en gång på ren hård is. Kör annars helst utan, det behövs inte. I dy och gegga drar inte kedjor ett dugg, där är det bättre att förstärka i spåren. Kör just nu ett uppdrag med alla typer av underlag, (utom is och snö förståss ) gallrad uppväxt tallskog som de huggit en smal korridor med skördare, där de grävt ett krondike och lämpat av grävmassor på sidan och vill inte ta ner skogen på sidan om för att få ut virket, men med Alstor så går det :smile: Visst inte enkelt, men det går och till markägarens stora förtjusning. Testar nu olika metoder för att ta sig fram där det är dålig bärighet, återkommer längre fram med erfarenheter

Avatar Fallback

Re: Alstor 820

mrvimek  
#335347 Ja de är en otrolig maskin att ta sig fram både bland sten och blöt myra mot va en vimek kan ta sig fram :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor 820

Hema  
#335358
mrvimek skrev:Ja de är en otrolig maskin att ta sig fram både bland sten och blöt myra mot va en vimek kan ta sig fram :)

De olika däckvalen borde spela stor roll.

Avatar Fallback

Re: Alstor 820

mrvimek  
#335371 Jo visst är de så men har man dom breda däcken så kan man inte ha nå kedjor

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).