Motorsåg och handhållet

inbyte

23 inlägg 8195 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

inbyte

özach  
#332060 hej , är på frågehumör idag :grin: får alltid någe svar på detta eminenta forum :geek: har sågat kubbar med mim hva 543 på vedbacken å blir smått vibrationsskadad i händerna sen , är inte supernöjd med sågen ! så funderar vad man kan få i inbyte om man köper en 545 a ?? min är ca1,5 år körd 200 h ungefär , ja ja ångrar mitt köp :cry: Med vänlig hälsning özach



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: inbyte

Hema  
#332061 Nog bättre att sälja privat, se till att ha rengjort såget ordentligt.

Avatar Fallback

Re: inbyte

rikard_e  
#332136 Håller med Hema. Bättre att göra ett rent köp. Sälj 543an själv och köp nya såget själv.

Och jag hade satsat på en 550 , det är inte många kronor imellan dom.

Använder du såget till annat än såga ved på vedbacken?

Avatar Fallback

Re: inbyte

Hema  
#332142 Enligt rykten så ska Husqvarna kanske presentera en ny såg på Elmia (gissningsvis 540 normal), så om du söker en ersättare till 543:an och vill ha något mindre än 550, så kanske det kan vara ett alternativ. Mitt råd till dig är att vänta till Elmia har varit.

Avatar Fallback

Re: inbyte

özach  
#332180 ok bäst att avvakta , har mest gallrat med sågen , värre vibrationer när man kubbar upp ved än kvistar å fäller !

   TS
Avatar Fallback

Re: inbyte

jannee  
#332191 Inbilla dig bara inte att den nya sågen vibrerar mindre - tvärtom :mrgreen: .
Felet med dig är att du är överkänslig, skaffa tjockare vantar :grin:
Jag skämtar nu inte, den sågen du har vibrerar MINDRE än en 550 och den vibrerar inte alls mycket.
Kanske är något speciellt fel på just din såg - kolla upp det först.

Avatar Fallback

Re: inbyte

Jim_the_one  
#332237 Där håller jag faktiskt inte alls med dig jannee.
543 är ett otyg till att vibrera!

Än så länge har jag faktiskt inte sett någon som varit nöjd med 543, kan ha fel på den punkten men troligtvis inte.

Avatar Fallback

Re: inbyte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332241 Är det inte vettigt stt satsa på en större och tyngre såg, den borde vibrera mindre? Tex 357xp?

Användarvisningsbild

Re: inbyte

Vardon  
#332247 Sågar du mycket grov ved med motorsåg på vedbacken så köp en orkar dra ett större svärd. Är det inte så mycket grovt köp en vedsåg.

Har en 543 och det är nog ingen såg jag skulle sätta på långsvärdet på. Däremot tycker jag inte den är farlig med vibrationer men har bara 42, 242 / Dolmar / nån liten stihl att jämföra med. Mycket annat är lite tråkigt med 543 men för mig har den haft fördelen att den hittils blivit bättre för varje gång jag använt den.

Avatar Fallback

Re: inbyte

Jim_the_one  
#332343 Ska du ha en större såg kan jag rekommendera 562xpg eller 576xpg men det är ju ett helt annat pris. Troligtvis funkar även 560 bra men har inte provat en sådan. 357xpg funkar bra dom med men det är svårt att hitta någon som inte är tröttare än 550xpg.
Min personliga erfarenhet säger att ju större såg desto mindre vibrationer, men även tröttare armar :D

Letar du vedkap så har jag en som blivit överbliven.

Avatar Fallback

Re: inbyte

özach  
#332353 tack för tips ! använt sågen mest i gallring , fick en trave grov ved att kapa till pannved , å efter det durrade det i händerna som stämgafflar länge å väl :???: har sett att andra hva sågar har en kraftig stålfjäder som dämpare . kanske bättre än gummidämpare?? annars tjocka hanskar efter jaannes tips !

   TS
Avatar Fallback

Re: inbyte

Hema  
#332358
Jim_the_one skrev:Ska du ha en större såg kan jag rekommendera 562xpg eller 576xpg men det är ju ett helt annat pris. Troligtvis funkar även 560 bra men har inte provat en sådan. 357xpg funkar bra dom med men det är svårt att hitta någon som inte är tröttare än 550xpg.

Jag kan bara jämföra min 351:a mot min 357:a och det är natt och dag på vedbacken, kanske at båda mina sågar är slitna, men att en 550, skulle vara bättre lämpad på vedbacken än en 357:a, det skulle jag gärna bli överbevisad om. Men om det ska till en nyköp för vedbacken, så skulle jag säga 560 (562 dyrare svärd?), 576 eller 372. Så kanske 543:an kan få leva kvar i skogen..?

Avatar Fallback

Re: inbyte

jannee  
#332430 Vad har ni för bamseträd på vedbacken?, eftersom ni måste (i mitt tycke) överdimensionera sågarna så enormt.
Kör själv det grova med en 2051, 15 tums svärd + "något" nedfilade ryttare. den äter virket som smör, i alla fall så länge det inte kommer något grus i vägen :grin: .

Användarvisningsbild

Re: inbyte

Vardon  
#332454 Man behöver inte överdriva men det är roligare så :)

Avatar Fallback

Re: inbyte

Jim_the_one  
#332532
Hema skrev:
Jim_the_one skrev:Ska du ha en större såg kan jag rekommendera 562xpg eller 576xpg men det är ju ett helt annat pris. Troligtvis funkar även 560 bra men har inte provat en sådan. 357xpg funkar bra dom med men det är svårt att hitta någon som inte är tröttare än 550xpg.

Jag kan bara jämföra min 351:a mot min 357:a och det är natt och dag på vedbacken, kanske at båda mina sågar är slitna, men att en 550, skulle vara bättre lämpad på vedbacken än en 357:a, det skulle jag gärna bli överbevisad om. Men om det ska till en nyköp för vedbacken, så skulle jag säga 560 (562 dyrare svärd?), 576 eller 372. Så kanske 543:an kan få leva kvar i skogen..?


Har du en 357 som inte gått speciellt mycket så är den säkert bättre än 550. Vet bara att brorsans 357 känns slöare än min 550. Må hända att 3/8 svärden med stora infästningen är dyrare än .325 med lilla infästningen men det känns många gånger mer stabilare framförallt då man kommer upp över 15". Sen skiljer det lite andra grejer mellan 560 och 562. 562 an är bättre lämpad för kapning.
Men 560 känns nog smidigare som allroundsåg iomed den lägre kåpan.

Sen att ms201 känns som en fogsvans i jämförelse är en annan femma. Dock är vibrationerna på den okej.

Sen har filningen av kedjan oerhört mycket med vibrationerna att göra.

jannee
Flertalet av mina vedstockar når man inte igenom med 15"
Det hade varit roligt att jämföra din såg mot min 562 eller 576.

Ju större motor desto roligare är det ju! Lycka mäts i liter och ton :mrgreen:

Nä nu ska jag söva om jag ska orka upp tidigt imorgon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).