Trädfällning (arborist)

hutlös prisättning

69 inlägg 67569 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hutlös prisättning

klt  
#331990 Hej anlitade en trädfällningsfirma i Söderhamn för att ta ner fyra tallar på en tomt.Tallarna lutade mot huset och var rejält grova,men öppen yta att fälla dessa på,så enligt efter min bedömning en inte alls så svår uppgift.Ja det kom en man med diverse utrustning och vi satte igång med fällningen,jag var med hela tiden och hjälpte till och spänna wirar och drog med min egna traktor.Allt gick bra å smidigt,arbetet tog tre timmar.Ja då kom vi till ersättning för arbetet han skulle ha sex tusen +moms tre timmars arbete å en timmes resa,alltså 1500 kr i timmen.Vad tycker ni är denna prissättning rimlig?
hälsning från en gubbe som kommer att fråga entreprenören om timpenningen nästa gång



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

T Landström  
#331994
klt skrev:Hej anlitade en trädfällningsfirma i Söderhamn för att ta ner fyra tallar på en tomt.Tallarna lutade mot huset och var rejält grova,men öppen yta att fälla dessa på,så enligt efter min bedömning en inte alls så svår uppgift.Ja det kom en man med diverse utrustning och vi satte igång med fällningen,jag var med hela tiden och hjälpte till och spänna wirar och drog med min egna traktor.Allt gick bra å smidigt,arbetet tog tre timmar.Ja då kom vi till ersättning för arbetet han skulle ha sex tusen +moms tre timmars arbete å en timmes resa,alltså 1500 kr i timmen.Vad tycker ni är denna prissättning rimlig?
hälsning från en gubbe som kommer att fråga entreprenören om timpenningen nästa gång


Eller 1500 sek/träd...
Han kanske hade en enhetstaxa...

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

anersimyra  
#332004 De där styckeprisdebiteringarna är en " styggelse " mot kunden då det hela kan bli orimligt dyrt. Tolvhundra kronor timma exl moms vid fällning från mark är ett alltför högt pris, sexhundra kronor exl moms per timma vore ett mer rimligt pris. Tar arbete samt resa fyra timmar i anspråk tycker jag att sex timmar är fullt rimligt att debitera. Som trädfällare kan man inte " sväva iväg " i sin debitering, en rimlig prissättning gentemot andra branscher och andra trädfällar / arborist / skogsföretag är rimligt att göra, ett generellt styckepris är ofta en " mumbo jumbo " debitering av amatörer som inte kan räkna på jobben på ett rimligt sätt. Som sagt, fråga alltid om priset innan jobbet är gjort.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

anersimyra  
#332006 SEX TUSEN ....PLUS MOMS !!!! Ser jag nu.. :shock: :shock: Ett jävla ockerpris som jag skulle vägra att betala. Priset saknar all rimlighet. Det priset finge han allt svårt att motivera vid en tvist i tingsrätten.. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

JensSkoog  
#332007 Det var inte direkt billigt! Men, om du hyr in en firma, så betalar du för mera än jobbet, ansvar, utrustning och kunnande. Man skulle alltid ta koll på vad dom tar för jobbet innan man hyr in folk. Tar dom timmespris eller enhetspris, eller ger dom en summa för det hela, och gärna få pris från flera. Känner till ett fall här där två män har kom med maskiner och tog bort ett träd på en timma och senn kom rekningen på 12K. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

jannee  
#332009 Effekter av att kunden inte i förväg har förhandlat om priset.
Dessutom är det ett djävla oskick att lägga på tid. Antingen tar du betalt för EFFEKTIV arbetstid + reseersättning eller ett fast pris för att genomföra fällningen.
En släkting på Värmdö fick för knappt ett tiotal år sedan stora delar av trädgården mer eller mindre demolerad av professionella yrkesfällare, kostnad 2 tkr/träd, då ingick även borttransporteringen av träden.
M.a.o. prisbilden är hög, dock har många ggr kunden inte mycket att välja emellan - om han/hon inte har kontakter.

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

anersimyra  
#332010
jannee skrev:Effekter av att kunden inte i förväg har förhandlat om priset.
Dessutom är det ett djävla oskick att lägga på tid. Antingen tar du betalt för EFFEKTIV arbetstid + reseersättning eller ett fast pris för att genomföra fällningen.
En släkting på Värmdö fick för knappt ett tiotal år sedan stora delar av trädgården mer eller mindre demolerad av professionella yrkesfällare, kostnad 2 tkr/träd, då ingick även borttransporteringen av träden.
M.a.o. prisbilden är hög, dock har många ggr kunden inte mycket att välja emellan - om han/hon inte har kontakter.
Då tror jag jag vet vem släktingen drabbades av.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

Ferguson system  
#332014 Synes faktisk ikke at det hørtes så ille ut. Prisen er nok pr tre, 1500 kr. En ganske vanlig pris for felling uten klattring. Husk på at det skal dekke lønn, skatter, forsikringer, kunnskap, risiko, utstyr, slitasje og kjøring.
Skulle det gå galt så koster det fort 10 000kr i egenandel å bruke forsikringer.

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

anersimyra  
#332015
Ferguson system skrev:Synes faktisk ikke at det hørtes så ille ut. Prisen er nok pr tre, 1500 kr. En ganske vanlig pris for felling uten klattring. Husk på at det skal dekke lønn, skatter, forsikringer, kunnskap, risiko, utstyr, slitasje og kjøring.
Skulle det gå galt så koster det fort 10 000kr i egenandel å bruke forsikringer.
Ett generellt styckepris som i detta fallet gör att debiteringen helt klart blir ett oförskämt ockerpris. Ettusefemhundra kronor exklusive moms debiterar större bilverkstäder och mindre tillverkningsindustri vilka har stora kostnader för lokaler och maskiner. En medeldebitering för motormanuellt arbete från mark ligger i Sverige på ca 350:- kronor timma exl moms. Tomtfällningar är självfallet dyrare, men att som ensamföretagare i trädfällningsbranchen debitera som mindre tillverkningsindustri är inget annat än ocker, att företaget skulle drabbas av höga kostnader om " något går fel " är ju inget skäl till att ta ut uppenbara ockerpriser. Verksamheten är förhoppningsvis försäkrad och kostnader vid sakskada kända. Priset i detta fall överstiger timpriset för skördare / skotare / lastbilar i mångmiljonklassen. Timpriset måste på ett rimligt sätt spegla företagets löpande kostnader och inget annat.

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

surjämten  
#332042 Oskäligt dyrt tycker jag!
Nästa fråga blir då om det finns något ess i skogsforummedlemmarnas rockärm som är till hjälp för drabbad ??

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

tallen100  
#332046 Låter som att den entreprenören skulle behöva få ett antal kottar uppstoppade "medfjälls" på ett lämpligt ställe... 😈 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

jannee  
#332048 Hur oskäligt detta uppdrag var är jag ingen expert på men eftersom kunden var godtrogen och inte tog prisuppgift INNAN uppdraget utfördes får han troligtvis acceptera. Ungefär likadant som vissa friåkare mellan Arlanda och Stockholm, i stället för 399 kr har de krävt något mellan 2 till 4000 kr och kunden har varit TVINGAD att betala.
Nu är det troligtvis slut med det sistnämnda.
Kunden i Söderhamn skulle eventuellt kunna bestrida fakturan, eftersom priset är oskäligt högt.
500kr/tim inklusive resa =2000 kr anser jag vara skäligt, men som sagt var är jag inte alls insatt i vad en trädfällare - arborist kräver.

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

rokon  
#332056 Kanske företagaren debiterade efter förmodad ekonomisk bärkraft hos kunden? Det vill säga efter samma system som beskattningen är uppbyggd? Inte alldeles ovanligt .

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

röjar kalle  
#332059 Inte en krona mer än två tusen plus moms för jobbet.Jag har alltid gett fast pris på jobben då vet kunden vad det kostar har aldrig fått nåra reklamationer. Problemet med dom här trädfällnings jobben som jag har upplevt att det går för fort.Då blir det svårt att motivera höga ersättningar om man har någon skam i kroppen.Jag har varit jobb som har tagit tio minuter då blir det svårt att ta några höga ersättningar.

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

Huskyman  
#332083 Ingick även bortforsling och städning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).