Föryngring

Åkerplantering

64 inlägg 30309 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åkerplantering

Bost  
#329115 Jag funderar på att plantera igen lite åkermark (Västerbottens kustland) Vilka sorts plantor ska man använda sig av? (granmark), fleråriga förädlande är väl att satsa på. Jag var o plockade jordgubbar förra året, odlarna använder sig av någon sorts plast som skyddar plantorna mot ogräs, är det något att satsa på?, någon som har erfarenhet av detta, priser mm?. Någon som har något annat tips för att skydda plantorna mot gräs?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#329120 Roundup, finns hos Lantmännen/Granngården.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

Fredrik Reuter  
#329133 Hej,
Jag har lite dålig koll på detta, men är det inte vanligast att man markbereder och får genom det en gräsfri yta att plantera på? Och sedan, om det är mycket gräs, ut och trampa trampa...

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Skogsinvest  
#329141 Har själv planterat skog på några mindre åkerbitar som varit för blöta för att bruka med dagens maskiner. Där har jag plöjt vissa delar och höglagt med grävmaskin på vissa. Gräset kommer dock fort så ska tex ut och trampa imorgon. Vet de som sprutar innan men tvivlar på att det fördröjer gräset mer än en säsong. Jag var noga vid planteringen och satte planterna i raka rader så de blir lättare att hitta åt. Marken ligger i Västerbottens kustland så du kan PMa om du vill komma och kika. Planterat 70 procent gran, 20 lärk och 10 tall.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#329142 På mina mossodlingar som jag planterade igen, de hade bara betats de senaste 5 åren - var för fuktiga för att ploga upp.
Jag besprutade dem med Roundup på höstkanten, på våren plantade jag sedan med 3 åriga barrotsplantor.
Visst kom det lite gräs något/några år senare + björksly, dock inget som hindrade plantornas tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

Göt  
#329241 var med och planterade åker i början på 80 talet markberett och barrotsplantor gran har faktiskt tagit sig bra.... Men vet i sjutton vad det blev för skog, gallrat nu men frodväxt gran bara, inte snyggt....skulle nog fundera på en lövföryngring istället...

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

T Landström  
#329246 Borde det inte bli bra om man blandar gran och björk på en åkerplantering?

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Skogsinvest  
#329247 Det tror jag kan fungera men björken brukar komma av sig själv om man blottlägger marken.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

Titan  
#331829 Kanske att det är olika förutsättningar var i höjdled man bor, men Norra Skarborg är bedrövligt utsatt för Vilt. Började plantera igen 6 ha för ca 10 årsedan och då var det plöjt och harvat vilket varade något år till hjälp men sedan var det kört. Markerar varenda planta med en sticka så det är 2-3tusen om året. Men åkersork, vattensork har gått hårt åt beståndet vartenda år. I fjol slutade jag att laga i de först planterade tegarna efter 9 år. . Då målet har varit att beskoga till varje pris så har jag varvat med gran och lärk i mina fyllnadsplanteringar, dels för att få variation på art och höjd, liksom sprida ut skaderisken. De första åren har jag ca 30-40% död som måste kompenseras året efter. Och så håller jag på år efter år. När väl björken kommit upp ur gräset ordentligt så att man har kanske 10% sorkdöd, då kommer bocken och fejar. Och de är som mest i farten nu i slutet på maj som det verkar. Lärken jag blandat i har jag tänkt mig som offerträn men om det gått vet jag inte. Jo lärken är manglad men om det har sparat något av det andra vet jag inte? Förra vintern 2013/14 var älgen framme och bröt av ca 100+ björkar som var uppe 2-4 meter. Drog troligen ner dom till kalvarna eller något för mitt på bröts de av.
NU till saken - När björkarna är uppe så att de börjar kvista sig, (ca 6meter) skulle det fungera då att stamkvista dem lite till och plantera i gran inunder för att ytterligare blanda upp beståndet. Eller hur länge måste jag vänta med det. Självföryngring av gran tror jag inte riktigt på här, i alla fall inte förrän om 10 år när björkarna är uppe riktigt, och då är jag för gammal.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

machonisti  
#331919 Har bara sett en riktigt lyckad åkerbeskogning. Först björk som mirakulöst klarade sig genom älgbrytningsstadiet. Som jag minns det blev granplant satta då björken var runt 6 m. Idag är björkskärmen avlägsnad och granen ca 10 meter. Det måste vara 30 - 35 år sedan björken blev planterad.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Kalleskog  
#331964 Jag har själv planterat igen 10 hektar åker med gran. Arrendet gick ut vid nyår och jag sprutade åkern med round-up på våren och sommaren. Planterade sedan på hösten. Plantorna är nu fyra år gamla och ser riktigt fina ut.

Hoppade över markberedningen då den hade inneburit mer ogräs och björksly. Har knappt stött på någon björk men en hel del vide men den slår man snabbt ner med en röjsåg. Ogräs är det däremot gott om och jag trampade ner en del ogräs i mars ett år för att få fram plantorna som hade vikt sig. Resulterade tyvärr i lite frosttorka på några plantor då våren kom kraftfullt innan tjälen försvunnit. Nu är topparna på plantorna högre än ogräset så det blir ett allt mindre problem.

Planterade stor t-plus plantor vilka var obehandlade då det inte fanns någon större risk för snytbaggeangrepp iom att det saknades stubbar på åkern.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#514642 Hej igen!
Tänkte väcka liv i denna tråd igen,kortfattat så byggde jag en plastläggningsmaskin (den kupar även jorden). I Juli är det tre år sedan planteringen blev gjord (tall) och så här ser resultatet ut. Innan årets växtsäsong började så var längden på plantorna ca 45-49 cm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#572340 Hej på er! Ville bara visa hur planteringen tar sig o nästa projekt som blev slutfört idag, har plastat ca 1,5 ha detta år, ska bli intressant att följa dessa. Vill även passa på att tacka moderator som stod i montern på skogsnolia under fredagen, mycket gott kaffe, riktigt kokkaffe!! och en "hojt" gör det ju inte sämre :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Blivande snickare  
#572351 Blir plasten kvar i jorden?

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572401 Jag blir avundsjuk på åkrarna. Själv tar jag hö på 10 åkrar som blir mindre än 10 ha tillsammans 🤔

Ang åkerplantering så var det två grannar som satte igen en åker på 80-talet där gränsen gick mitt i åkern.
Samma gubbe la samma årstid ihop tiltorna med en treskärig tegplog och man planterade i ytterkanter på "ryggen".
Ena året plöjdes och planterades ena halvan med gran, andra året samma sak på andra halvan.
Den ena markägaren fick massor med björk och sa: "-Hade jag vetat det då hade jag ju aldrig satt granplantorna!"
Den andra markägaren fick nästan inga björkar alls.

Måste skilja väldigt från år till år hur mycket björkfrö det flyger i luften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).