Avverkning (slutavverkning)

Underröjning slutavv

22 inlägg 12338 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

sundelius  
#331826
sundelius skrev:Jag gör som Krokmark men kan tillägga att jag tar hand om det som håller ca +5 cm i topp för jag är för snål för bara lägga omkull prima ved :oops: :oops:


Så gör jag som bara har motorsåg (förhoppningsvis kan jag konkurrera med dig efter Elmia :wink: )

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Erre  
#331850 Min fundering var oxå att det är ju en kostnad att röja undertryckt.

Säg en markägare som inte gör ngt själv.
Ska denne då leja en person som går igenom och bara röjer ner det undertryckta?
Blir det billigare att betala en röjare än att låta skördaren ta allt?
( undertryckt i detta fall menar jag träd inte sly)
I min region ( öster om växjö) har jag som sagt fått höra att två bitar träd ska ner antingen man tar tillvara på dom eller ej. Det "hävdas" att det är billigast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Underröjning slutavv

jannee  
#331858 Otvivelaktigt blir det både billigast och bäst att leja in en PROFFSRÖJARE (Grimslövs skogstjänst).
Detta bör helst göras något eller några år INNAN planerad gallring/slutavverkning.
Allra billigast kanske det kan bli om du/ni kan lura ut någon pensionär för att hugga egen vinterved.
Måste i vilket fall som helst vara rena VANSINNET att låta en skördare för 1200kr/tim bara fälla småpinnar när du får en proffsröjare för 330kr/tim och som dessutom är betydligt snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Erre  
#331859
jannee skrev:Otvivelaktigt blir det både billigast och bäst att leja in en PROFFSRÖJARE (Grimslövs skogstjänst).
Detta bör helst göras något eller några år INNAN planerad gallring/slutavverkning.
Allra billigast kanske det kan bli om du/ni kan lura ut någon pensionär för att hugga egen vinterved.
Måste i vilket fall som helst vara rena VANSINNET att låta en skördare för 1200kr/tim bara fälla småpinnar när du får en proffsröjare för 330kr/tim och som dessutom är betydligt snabbare.


Håller med dig i ditt tänk.
Men frågan är ju hur stora ska träden vara på ett ungefär för att dom ska få stå kvar till en slutavverkningsmaskin. När blir det lönsamt att låta dom vara kvar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Underröjning slutavv

jannee  
#331861 Själv kör jag omkull ALLT under 10 cm i dia, ibland 15 cm om de är riktigt undertryckta = blir bara en massavedsbit.
Finns det dock gått om sådana undertryckta så är jag så pass snål att jag hugger upp dem till ved/om jag inte redan gjort detta.
Har själv numera städat så pass väl att några direkt undertryckta knappt finns.

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Hammaren  
#331887 Jag röjer bort allt under 10cm i brh, grövre om det är morötter, dvs om dom smalnar av snabbt och du får en kort massavedsbit, vill helst att biten blir uppåt 5m och över 10 cm i brh.

Avatar Fallback

Re: Sv: Underröjning slutavv

Krokmark  
#331910
jannee skrev:Otvivelaktigt blir det både billigast och bäst att leja in en PROFFSRÖJARE (Grimslövs skogstjänst).
Detta bör helst göras något eller några år INNAN planerad gallring/slutavverkning.
Allra billigast kanske det kan bli om du/ni kan lura ut någon pensionär för att hugga egen vinterved.
Måste i vilket fall som helst vara rena VANSINNET att låta en skördare för 1200kr/tim bara fälla småpinnar när du får en proffsröjare för 330kr/tim och som dessutom är betydligt snabbare.

Eller JIK Skog... ;P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).